'Public Relations Dag in-Dag uif Een leidraad voor aangesloten banken Rabobank Q public relations dag in-dag uit vertrouwelijk U bent directeur of bestuurder van een plaatselijke Rabobank. U heeft plannen voor de nieuwbouw van het hoofdkantoor. En u wilt de plaatselijke gemeenschap, waarin uw bank stevig is geworteld, bij de voorbereidingen en de eindfase zoveel mogelijk betrekken. Wat is daar allemaal voor nodig? Een ander voorbeeld: binnenkort zal uw plaatselijke bank de jaarlijkse algemene ver gadering uitschrijven. De jaarstukken stuurt u ook naar de plaatselijke pers. Maar u wilt de journalist(en) daar graag nog even een mondelinge toelichting op geven. U kunt trouwens lastige vragen verwachten. Wat moet u wel en wat moet u zeker niet doen? Op al dit soort vragen geeft het eind mei in onze organisatie verschenen handboek voor public relations 'Public Relations Dag in-Dag uit' antwoord. Je kunt het zo gek niet bedenken, of er staat wel iets over in. Het handboek is een uitgave van de afdeling Public Relations en Voorlichting van de centrale bank en is inmiddels naar alle aangesloten banken gestuurd. Een unieke uitgave, want voor zover be kend bestaat er in Nederland geen bedrijf dat het hele terrein van de public relations, waarop het zich begeeft, op zo'n wijze zo uitvoerig in kaart heeft gebracht. We mo- 29 l gen er dan ook met het hoofd Public Rela tions en Voorlichting van Rabobank Ne derland, de heer J. A. Heemskerk, best een beetje trots op zijn. Hij vat in een gesprek met de redactie nog eens kort het waarom van dit handboek samen. 'Kijk,' aldus Heemskerk, 'onze aangesloten banken hebben dagelijks met allerlei pu blic relations-aspecten te maken. Dat wil zeggen met allerlei zaken die het gezicht van onze organisatie bepalen. Of het nou gaat om de telefoniste van een plaatselijke bank, die de eerste schakel is in het telefo nisch contact dat leden en cliënten met on ze banken zoeken, of om de wijze waarop het baliepersoneel deze groepen tege moet treedt, ofwel om de afwikkeling van verzoeken tot sponsoring of donaties. Het zijn allemaal zaken die van invloed zijn op het vertrouwen in en de geloofwaardigheid van onze Rabobankorganisatie, op het beeld dat het publiek van ons heeft.' 'Maar,' zo vervolgt Heemskerk, 'dat ver trouwen en die geloofwaardigheid moeten steeds weer worden verdiend. De goede betrekkingen die onze organisatie met tal van doelgroepen heeft en het gunstige beeld dat van ons bestaat moeten syste matisch worden onderhouden en gekoes terd. Dat is de essentie van het bedrijven van public relations.' 'Het is duidelijk,' aldus Heemskerk, 'dat het uitkomen van dit PR handboek niet bete kent, dat er voordien op dat gebied niets gebeurde. Integendeel, als we het hele veld overzien dan gebeurt er op PR-terrein al enorm veel. En dat is natuurlijk niet iets van de laatste jaren. Waar het ons met dit handboek om gaat is dat we een leidraad willen bieden, een soort spoorboekje voor alle PR-vraagstukken waarmee een aange sloten bankte maken kan krijgen, ten einde ook meer lijn te krijgen in de aanpak van deze kwesties. We willen helpen en onder steunen. Als het dat nut heeft, zijn we in onze opzet geslaagd.' Inmiddels wordt niet alleen binnen onze organisatie veel blijk gegeven van belang stelling en waardering voor het PR-hand boek. Voor de introductie ervan heeft de Audio Visuele Dienst zelfs een speciale Bank in Beeld-uitzending vervaardigd. Ook andere bedrijven informeren ernaar en vra gen om advies bij het opzetten van zo'n project. De directeur van een aangesloten bank die we onlangs spraken, kon zich dat trouwens heel goed voorstellen. 'Dit handboek,' zo zei hij, 'is werkelijk een uitkomst. We tim meren met onze bank nogal eens aan de weg en steeds krab je je dan weer achter het oor, als het gaat om de vraag hoe je iets moet aanpakken. Het antwoord daarop is nu in één oogopslag te lezen.' JD

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 29