Het recht: een mangel of een middel? Het is zijn taak en van de organisaties die als de spreekbuis van zijn belangen optre den, om er op te wijzen in welke toestand de motor verkeert. Zij zullen er met klem voor moeten pleiten, bijvoorbeeld indien de motor aan een goede onderhoudsbeurt toe is, dat bepaalde onderdelen worden vernieuwd of dat een krachtiger brandstof wordt gebruikt. In het huidige bestel met pressiegroepen die voor hun belangen op komen, zullen ook de ondernemers als groep actief moeten zijn. Anders bestaat het grote gevaar dat de balans doorslaat naar een zijde, waar zij zich niet bevinden. En dat mag niet gebeuren. De ondernemer is deelgenoot in de maatschappelijke pro cessen, welke uiteindelijk leiden tot be paalde politieke keuzen. Ten einde te be vorderen dat in het bereikte resultaat - de wetgeving - de visie van de ondernemer ook weerklinkt, doet hij er goed aan op wakkere wijze te participeren in de maat schappelijke processen. In de sociale rechtsstaat heeft de ondernemer zijn vol strekte autonomie - het recht om zijn za ken helemaal zelf te regelen - prijsgege ven. Dit betekent echter niet een omkering van alle waarden, zodat hij van meester de slaaf is geworden, die zich alles maar moet laten welgevallen. Het recht van medezeg genschap komt evenzeer aan de onderne- mertoe: in gezamenlijke verantwoordelijk heid kiezen voor handhaving van de rechtsstaat. Brede maatschappelijke discussie Wat zou nu het antwoord van de onderne mer kunnen zijn op het steeds ingewikkel der wordende recht? Voorop dient gesteld te worden, dat het besef moet doordrin gen, dat wettelijke regelingen geen doel op zichzelf zijn. Het zijn middelen om bepaal de beleidsdoelstellingen te verwerkelijken. Als de ondernemer zich gemangeld voelt door het recht, kijkt hij niet naar het terrein dat achter het recht verscholen ligt. Voor dit terrein moet hij echter wel aandacht hebben. Hij moet open oog hebben voorde ontwikkelingen in de maatschappij. Een maatschappijkritische instelling is op zijn plaats. Waar een ontwikkeling gaande is, die zich afwendt van gerechtvaardigde verlangens van de ondernemer, zal hij zijn stem moeten verheffen. Dat behoort tot de regels van het democratische spel. Niet te ontkennen valt dat er in bepaalde gelederen van de maatschappij een opvat ting heerst, welke de ondernemer als zon debok afschildert. De reactie hierop moet zijn, dat hij meer public relations bedrijft. Ondernemen moet door de samenleving als zeer positief worden ervaren. Gelukkig zijn er in deze tijd van lage economische bedrijvigheid en hoge werkloosheid duide lijke tekenen, welke wijze op een groeiende positieve instelling ten opzichte van het ondernemerschap. De werknemers wor den steeds meer bereid gevonden om een stap terug te doen, de overheid is doende nieuwe belastingfaciliteiten voor onderne mers en andere maatregelen om het on dernemen te bevorderen te creëren. De on dernemer kan dit positieve proces bespoe digen door een brede maatschappelijke discussie op gang te brengen over het on dernemerschap in Nederland. En daarvoor hoeft geen overheidsgeld uit de werkgele- genheidspot ter beschikking te komen, hoewel het directe gevolg ongetwijfeld een stimulering van de werkgelegenheid zou zijn. Het rendement op de investering in de genoemde maatschappelijke discussie kan aanleiding geven tot extra dividend, ten laste van de post'reserve' en in de vorm van een groter vertrouwen, uit te keren aan de overheid. Aan dit artikel ligt ten grondslag de VNO-nota: Veranderingen in de juridische bemoeienissen met het bedrijfsleven, 1981.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 26