Wordt het een chemisch bedrijf, dan maakt hij het zich extra moeilijk. Want dan tekent hij in voor een abonnement op een reeks van wetten inzake milieu en veilig heid. Andere wetgeving waarmee hij meestal geconfronteerd wordt, wordt ge vormd door arbeidsrecht, huurrecht, ven nootschapsrecht, fiscaal recht, jaarreke- ningrecht, speciaal recht voor zijn bran che, contractenrecht en nog veel meer. Bij de gedachte aan zoveel wetten en regelin gen zal menig potentieel ondernemer zijn plannendoos weer gauw dichtklappen. Veranderingen in het recht Een ondernemer wordt niet alleen gecon fronteerd met een overvloed aan wetge ving. Ook de inhoud van het recht is aan grote verandering onderhevig. In allerlei opzichten is of wordt zijn handelingsvrij heid beperkt. Enige voorbeelden: De ondernemer als eigenaar. Is hij eige naar van een pand dan heeft hij met het moderne huurrecht te maken, dat de posi tie van de huurder in hoge mate heeft ver sterkt. Dit geldt niet slechts op het gebied van de huurprijs. Ook op andere terreinen heeft de huurder talrijke rechten, welke hij tegen de verhuurder kan uitoefenen. Een ander voorbeeld is de leegstandswet, die rechten aan de gemeente geeft in het be lang van woningzoekenden. Ook de wet voorkeursrecht gemeenten en de wet agrarisch grondverkeer beknotten de rech ten van de eigenaar. Al deze wetten impli ceren een inperking van de contractsvrij heid van de eigenaar. De ondernemer als producent. Er is een duidelijke tendens om de rechten van de consument te versterken. Voorbeelden hiervan zijn wettelijke regelingen inzake beperking van reclame, voorgenomen wet geving inzake consumentenkoop, algeme ne voorwaarden en produktenaansprake- lijkheid. De ondernemer als werkgever. De posi tievan de werknemer, zowel individueel als collectief via de vakbonden, wordt steeds meer beschermd: voorbeelden zijn de steeds verdere ontwikkelingen in het ar beidsrecht, de wet op de ondernemings raden (ook voor ondernemingen met min der dan 100 werknemers), de arbeidsom standighedenwet. Publieke opinie Maar er is meer, waardoor de ondernemer in zijn handelen wordt beperkt. Zo mag de invloed van de publieke opinie niet ver geten worden. Ook deze stelt paal en perk aan het individueel belang van de onder nemer. Duidelijk is ook de neiging te bespeuren om de ondernemer onder in vloed van de publieke opinie in een politie ke sfeer te trekken. Als rechtvaardiging geldt dan dat de ondernemer een functie in de behartiging van het algemeen belang heeft. Men denke aan zaken als milieube leid, energiebeleid en werkgelegenheids beleid. Ook bestaat de neiging de onderne mer als instrument in te schakelen bij het realiseren van zuiver politieke doeleinden. Voorbeelden hiervan zijn im- en exportver boden betreffende bepaalde landen, een verbod tot investering in een bepaald land en andere vormen van boycot. In een aantal gevallen leidt de invloed van de publieke opinie tot het treffen van overeenkomstige wettelijke maatregelen. Functioneren van het recht Niet alleen verandert de inhoud van het recht voortdurend. Ook in de wijze van functioneren van het recht is steeds veran dering gaande. En door de toegenomen in gewikkeldheid van bepaalde onderdelen van het recht wordt de uitvoering en hand having ervan slechts door veel inspanning verkregen. Dit leidt tot hoge kosten, zowel bij de overheid als bij de ondernemer. Het sociale verzekeringsrecht en het fiscale recht zijn hiervan schoolvoorbeelden. Een neveneffect is vaak wetsontduiking, die weer leidt tot reparatiewetgeving, met als resultaat een nog ingewikkelder wetge ving. Opmerkelijk is ook dat de levensduur van veel wetten steeds korter wordt; op het resultaat ervan moet versneld worden af geschreven. Een illustratie hiervan vormen de wet op de ondernemingsraden, het ven nootschapsrecht, het jaarrekeningrecht en het huurrecht. Zorgwekkend is het feit, dat de overheid in bepaalde gevallen door omstandigheden nalatig is bepaalde wetten uit te voeren. Men denke aan die gevallen waarin de overheid - uit vrees voor geweld - weigert aan een ontruimingsvonnis van een rechter mede te werken, of aan winkeldiefstallen waartegen niet steeds wordt opgetreden. Hier ontstaat het gevaar van knokploegen en andere vormen van eigen rechter spe len. De achterkant van het recht Het bovenstaande geeft een globale schets van de juridische sfeer waarin de ondernemer zaken moet doen. Voor alle duidelijkheid: er is geenszins beoogd de wetgever in een kwaad daglicht te stellen of grote delen van het recht als overbodig te bestempelen. Wat is nu de rol die het recht in de samenleving speelt? Nog altijd geldt, zoals in juridische hand boeken wordt gesteld, dat het recht ten doel heeft een rechtvaardige, vreedzame en efficiënte ordening van de samenleving te bevorderen. Het recht vormt de weerspiegeling van op vattingen en processen, welke in een sa menleving heersen en zich ontwikkelen. In het verleden vormde de wetgeving vrij wel uitsluitend de neerslag en de schrifte lijke vastlegging van in de samenleving tot volle rijpheid gekomen opvattingen. Met name de laatste decennia is er echter een duidelijke kentering te bespeuren. De wet geving wordt steeds meer een middel om politieke doelstellingen te realiseren. De politieke besluitvorming vindt plaats in on ze volksvertegenwoordiging, de Tweede en Eerste Kamer. En in onze democratie klinken daar de opvattingen door welke opkomen in de samenleving. Aldus vinden gedachten over gelijkheid, recht op arbeid, medezeggenschap, recht op informatie, bescherming van de privésfeer, behoud van het milieu, bescherming van de econo misch zwakkere hun weg naar de wetge ver, die uiteindelijk uit regering en volks vertegenwoordiging samen bestaat. In het politieke proces is gekozen voor de sociale rechtsstaat als een alomvattend stelsel van voorzieningen, door de overheid in stand gehouden, ten dienste van een gevarieerde 'verzorging' van de burgers. In dit stelsel heeft de overheid een centrale functie: zij treedt op als garant voor de rechten van de burgers. Maar dat wil nog niet zeggen dat de overheid overal rechtstreeks een vinger in de pap heeft. Voortvloeiend uit ons sy steem van vrije ondernemingsgewijze pro- duktie is ze op het terrein van het onderne men bijvoorbeeld afhankelijk van wat de ondernemers, al dan niet op afspraak met bijvoorbeeld werknemers of consumenten, aan rechten willen afstaan. De overheid heeft wel de mogelijkheid het verlenen van die rechten af te dwingen door het maken van wetten. De ondernemer als medespeler Men zou nu de eenzijdige indruk kunnen krijgen dat er een maatschappelijk com plot is gesmeed om de ondernemer als melkkoe te gebruiken. Dit zou een scheve voorstelling van zaken zijn. Ook de onder nemer is deelgenoot van de samenleving. Hij is zelfs de motor van ons materiële wel varen en hierdoor onmisbaar. En de onder nemer profiteert van de voordelen van de rechtsstaat, zowel in de hoedanigheid van ondernemer als van privé-persoon. Bo vendien heeft de ondernemer de mogelijk heid mee te werken aan de wording en in standhouding van de sociale rechtsstaat.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 25