De keuze
tussen inkomenspolitiek en
bezuinigingen
Voordelen loonmatiging verdwijnen
bij frequente wisselkoersaanpassingen
0
De financiële rekening
voor de Falkland-oorlog
bedraagt ongeveer
f 160,- per hoofd van de
Britse bevolking. Eens
zullen de Engelse
belastingbetalers dat
bedrag moeten
opbrengen, hetzij nu,
hetzij later in de vorm
van extra rentebetalingen
op de Britse staatsschuld.
Die extra financiële last
zal niet zwaar vallen,
want de oorlog eindigde
met een Britse
overwinning en
bovendien mag men
hopen dat nu de vrede is
teruggekeerd.
Prof. dr.
Eduard J. Bomhoff
hoogleraar
Monetaire Economie
Erasmus Universiteit
Rotterdam
Bij ons in Nederland nemen definan-
ciële lasten per hoofd van de bevol
king iedere maand ook met onge
veer f 1 60,- toe. In dat tempo stijgt im
mers de Nederlandse staatsschuld die de
regering uitgeeft in het kader van haar
strijd tegen de economische stagnatie en
de werkloosheid. Met f 1 60,- per maand -
dat is een kleine f 2000,- per persoon per
jaar - neemt de schuld toe, zonder dat Ne
derland enig succes boekt in de strijd te
gen de werkloosheid. Integendeel, niet al
leen steeg de werkloosheid in Nederland
vorig jaar sneller dan in alle andere EEG-
landen, bovendien wordt het perspectief
op een toekomstige overwinning van de
werkloosheid iedere maand somberder,
vanwege die f160,- waarmee de staats
schuld intussen weer is toegenomen. De
rente op de schuld stijgt immers in de pas
met het uitstaande bedrag, zodat de rente
betalingen op de staatsschuld nu met on
geveer 3 miljard per jaar toenemen. Alleen
al om die rentebetalingen veilig te stellen
moeten de belastingen per jaar dus even
eens met 3 miljard stijgen, wat betekent
dat de vrij beschikbare inkomens per jaar al
met 1 -1 '/2°/o moeten afnemen. Dat is een
vermindering van de looninkomens die ons
niets oplevert in termen van een betere
concurrentiepositie op de buitenlandse
markten of een verbetering van de rende
menten bij het bedrijfsleven, maar die uit
sluitend noodzakelijk is om de rentebeta
lingen op de staatsschuld te financieren.
Zolang de huidige explosieve ontwikkeling
van de staatsschuld nog voortduurt, zal
ieder volgend jaar opnieuw een nog verde
re daling van de beschikbare inkomens
noodzakelijk zijn. De eerste 1 -1 Vi% inko
mensmatiging gaat dus geheel op aan ex
tra rentelasten, pas wat daarbovenop komt
aan extra vermindering van de inkomens
kan bijdragen tot rendementsherstel.
De staatsschuld groeit in een tempo dat
niet vol te houden is. Belangrijke verande
ringen in de economische politiek zijn
noodzakelijk, en iedere maand verder uit-