met een concurrerende bankinstelling en dan bij de Rabobank aankloppen, ga ik al tijd heel voorzichtig te werk. Het zijn vaak erg moeilijke beslissingen, maar op het scherp van de snede moet je toch wel eens eerder nee verkopen dan bij de andere ca tegorie, de bestaande relaties. Die ken je al jaren en ook als ze in moeilijke omstandig heden verkeren, voel je vaak, dat je ze moet helpen bijv. met nieuwe investeringen. Als je zelf in het nut daarvan gelooft, wordt het eerder ja dan nee.' Van Ogtrop heeft ook mee de start gege ven tot ons systeem van accountmanage ment. Bescheiden als hij is, sputtert hij wel iets tegen! 'Het idee is beslist niet van mij afkomstig, het was al bekend. Ik ben trou wens nooit een organisator geweest. Dat liet ik altijd graag aan anderen over. Mij trok altijd meer het commerciële gedeelte. Maar ik wil graag hier zeggen, dat onze ac countmanagers uitstekend werk doen. Zij zorgen er als 'vertegenwoordigers' van de cliënt voor dat er langs prettige weg goede relaties met de cliënt ontstaan. Ik kan er al leen maar goede dingen van zeggen!' Van huis uit komt Van Ogtrop niet uit de coöperatieve wereld. Maar hij heeft er groot respect voor gekregen! 'Ik heb ook als financier de innerlijke kracht van de coöperaties volledig weten te waarderen. De ingewikkelde coöperatieve overleg structuren lijken wel eens een belemme ring te zijn voor de bedrijfsvoering, maar als eenmaal beslissingen genomen zijn, dan heb je bij een coöperatie veel meer ze kerheid dat de mensen achter het geheel staan dan in andere organisatievormen het geval is.' Zijn privé-leven houdt Van Ogtrop graag voor zichzelf. Met smaak vertelt hij, dat zijn kinderen cliënt bij de Rabobank worden, zonder dat de naam opviel. 'Ik ben geen be kende persoonlijkheid. Mijn persoonlijke vrienden hebben jarenlang nooit geweten wat ik eigenlijk uitspookte. En dat laat ik graag zo.' Maar Van Ogtrop zegt ons ook: 'Er is in mijn leven een geweldige ommekeer geko men toen ik bij de Centrale Boerenleen bank in Eindhoven werd benoemd. Tot dan toe had ik altijd een beetje het gevoel dat ik mijn draai nog niet gevonden had. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik geweldig dankbaar ben dat het lot mij deze kans ge geven heeft.' pisch Van der Linden: het zijn processen, en die moeten rijpen, en die hebben tijd no dig. Maar zet ze wel aan de gang! Zo ook het retailbeleid. De veranderingen, die zich daarin hier en daar al aftekenen, zullen ons niet overrompelen. 'Wat men ook zegt, het zal een evolutie zijn en geen revolutie. We moeten nu verder gaan met het zo snel mogelijk introduceren van de bankadviseurssystematiek. Daarmee kun nen we 95% van de mensen bedienen. Die hebben behoefte aan persoonlijk con tact. En spreek dan niet over produktrenta- biliteit maar over cliëntenrentabiliteit. Zo'n concurrentie kunnen wij aan!' 'Het is denkbaar dat de huidige schoolkin deren, die opgevoed worden met automa tisering, over 20 jaar anders denken dan wij. Maar ik ben van mening, dat de veran deringen in het gebruikmaken van nieuwe technieken, behalve misschien voor het opnemen of betalen van geld, de eerste tien a vijftien jaar heel geleidelijk zullen gaan. Wat overigens niet wegneemt dat wij, als er behoefte aan die technieken ont staat, ze ook zullen moeten introduceren. Ook dat zullen we m.i. niet schoksgewijs, maar als een geleidelijk proces moeten doen.' Van der Linden zou graag willen dat onze banken alle weer opnieuw in het centrum van hun plaatselijke gemeenschap komen. 'Bij de kleine banken is dat nog volledig het geval en door het bankadviseurssysteem kunnen ook de grotere banken de persoon lijke band met de cliënten krijgen. Daar is het voor ontworpen. Hele goede kansen zie ik met name in de nieuwe ontwikkelingen op het gebied informatie. Op heel veel klei nere en ook in grotere plaatsen kunnen we onze positie ten behoeve van de gemeen schap veel meer accent geven door niet al leen als financieel centrum maar ook als in formatiecentrum te fungeren. In dit op zicht zal er door ons op het gebied van de informatie veel aan bedrijven en particu lieren te bieden zijn. Onze banken zijn daarvoor op talloze plaatsen in den lande de aangewezen instantie in de plaatselijke gemeenschap!' Men ziet het, Van der Linden kan het niet laten over de toekomstontwikkeling te pra ten. Wij snijden hem de pas af. Wat we hebben is voor deze keer voldoende, want we weten maar al te goed wat we vijfen twintig jaar lang aan Van der Linden heb ben gehad! rapport over grote coöperaties heeft hij een plan ontwikkeld voor de verhandel baarheid van aandelen in coöperaties. Dat trok indertijd nogal belangstelling, al bleek de praktijk er uiteindelijk geen behoefte aan te hebben. Sonnenschein betoogde ook al jarenlang geleden voor een objec tieve vrijstelling van vennootschapsbelas ting voor alle banken naar rato van de spaargelden die zij administreren. Hij le verde een uitgewerkte methode daarvoor. Over de Postbank heeft hij altijd dezelfde mening gehad: zo snel mogelijk realiseren, mits op identieke voorwaarden als bij de andere banken. Over de VAR, het potje waarin banken deel van hun winst stoppen en waarop ze verlie zen verhalen, heeft Sonnenschein ook iets te zeggen. Persoonlijk heeft hij er geen moeite mee, dat banken het verloop van hun VAR-positie binnenskamers houden. De accountant Sonnenschein zegt: 'Als je wilt kun je het uit gepubliceerde stukken wel aardig narekenen. Maar nu het bank wezen behoorlijke verliezen moet afboe ken op debiteuren, geloof ik persoonlijk, dat het erg belangrijk zou zijn, indien ook het publiek dat zou weten. Want de ver diende winsten, dus na de werkelijke ver liezen en na de toevoeging aan de VAR, zijn bij de banken hard teruggelopen. Wie zich het verloop binnen de VAR realiseert, zal meteen ervan overtuigd zijn, dat ook de banken behoorlijk in de wind staan.' Nog een jaar heeft Sonnenschein voor de boeg bij Van Lanschot. Maar wij geloven, dat hij ook in dat jaar zijn beproefde Rabo- stijl of in zijn geval liever Boerenleenbank stijl en -denkwijze niet zal kwijtraken. Van Lanschot zal er wél bij varen, zoals ook wij zelf jarenlang van Sonnenscheins scherpe inzicht en grote werkkracht hebben gepro fiteerd. Drie beproefde Rabogangers staan op de valreep naar de wal. Onderling nau welijks in loopbaan en interesse op één noemer te brengen. Maar ieder voor zijn deel heeft er voor gezorgd dat het Rabo- bankschip in goede staat zijn vaart kan voortzetten. Onze dank en goede wen sen vergezellen hen! JRH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 11