Consensus op z'n Japans én a la Rabobank E Belangstelling voor Japan is er bij Nederlanders al eeuwen. Zo ook bij Vincent van Gogh, die deze kopie van een Japanse prent vervaardigde en de teksten links en rechts van het beeld 'leende' van weer een andere prent. Je kunt niet anders zeggen, dan dat Lardinois zich in zijn april-kolom ei gen/ijk hardop verwonderde. Hij deed verrast over de positieve wijze, waarop de 'verevenings'-voorstellen in al onze kringen zijn ontvangen. Echte weerstand of opposi tie was nergens te bespeuren. Lardinois zal wel niet de enige geweest zijn, die zich af vroeg: waarom wordt nu zo'n toch wel in grijpend voorstel met zoveel gemak onder ons geaccepteerd? Een intrigerende vraag. Ikzelf heb het ant woord gehaald helemaal uit Japan! Overi gens zonder dat land van de Rijzende Zon te bezoeken, want ik vond het in het 'nul-num mer' van Selectief. Dat is een nieuwe maan delijkse periodiek, die uitgelezen artikelen uit Harvard Business Review onder de aan dacht van Nederlandse bedrijfsleiders wil brengen. Het nul-nummer deed al een hele goede greep door een boeiende beschou wing over te nemen van de Amerikaanse hoogleraar Peter F. Drucker, een heel be kende naam op het gebied van manage- menttheorie en -praktijk. Drucker beschrijft de Japanse manage- mentaanpak. Daar zouden wij westerlingen heel wat van kunnen opsteken, want de suc cessen zijn eclatant. Door dat artikel wordt meteen duidelijk, waarom de westerling vaak niets van de Japanse aanpak begrijpt (omgekeerd is het net zo). Vóórdat er ook maar iets wordt beslist, moet er eindeloos worden onderhandeld, of liever gepraat over allerlei dingen, die nauwelijks iets met een zakelijke beslissing te maken lijken te heb ben. Allerhande Japanse functionarissen verschijnen ten tonele om 'ergens' over te vragen, maar in de besluitvorming lijkt maar geen schot te komen. Een westerling wordt er vaak wanhopig van: hij wit opschieten, hij heeft zijn voorstellen allang kant en klaar en wil zo gauw mogelijk ja of nee horen, zodat hij met zijn mensen kan gaan kijken hoe je er in concreto aan het werk mee gaat. En dan, eindelijk, blijkt er ineens bereidheid spijkers met koppen te slaan! En dat niet alleen, de Japanners blijken mentaal al veel verder te zijn dan hun contractspartner. Want ze hebben ondertussen de zaak van alle kanten bekeken en de oplossing gekozen waar hun

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 4