i
\IERG/DER!NG I982 /LGE4/IENE NERG/DERING I982 /LGEGIEf
EGIENE 9ERG/IDERING I982
S-T 1%
vJ k3V
'Een land dat niet meer investeert
gaat naar de vernieling'
den is een zekere bestendigheid in het
WIR-regime gewenst.
Terug met het financieringstekort
We kunnen het ons niet veroorloven het
probleem van het al uiterst omvangrijke fi
nancieringstekort te bagatelliseren. Dat te
kort móet terug. Toen het vorige kabinet
aantrad, spraken we over een tekort van
zo'n 6,5% van het nationale inkomen als
streefcijfer voor 1 982. Dat zou neerkomen
op ruim 21 miljard gulden. Inmiddels zijn
we acht maanden verder en dreigt het te
kort eerder rond de 30 miljard dan rond die
20 miljard gulden te gaan belopen.
Dat zou onvermijdelijk tot onhoudbare si
tuaties gaan leiden, zoals bijvoorbeeld in
België al is gebleken. Denkt u alleen maar
aan de geweldige extra rentelasten die dit
meebrengt. Alleen die al zullen de groei
van het nationale inkomen geheel opslor
pen, als die groei er dan nog wel komt.
Terugdringing van het financieringstekort
verdraagt dan ook geen verder uitstel.
Ik sprak al over de zware druk van belastin
gen en premies en over de hoge rentelas
ten, waaronder het bedrijfsleven gebukt
gaat. Daarnaast vormen ook de hoge ener
giekosten en met name de elektriciteitsko-
sten een niet gering obstakel bij het stre
ven naar een verbetering van de bedrijfs-
rendementen. Op Economische Zaken zijn
we momenteel druk bezig met het zoeken
naar een oplossing voor deze problema
tiek.
Deze structurele oplossing zal op drie pij
lers moeten rusten:
- herziening van de tariefstructuur; dit
vergt gezien de vele belangen die hierbij
een rol spelen echter veel tijd;
- ombouw van centrales van olie en gas op
kolen; met dit beleid heb ik een begin ge
maakt;
- de bevordering van gecombineerde op
wekking van warmte en kracht in de indu
strie; deze beleidslijn is mede door zijn be
sparingseffecten van groot belang. Hierbij
zal het potentieel aan warmte/kracht op
kolen en op gas moeten worden benut.
Betreffen deze beleidslijnen de wat langere
termijn, ook op korte termijn is een oplos
sing noodzakelijk. Op korte termijn zal ik
daarom aan de Kamer rapporteren over
hoe naar mijn inzichten het prijs- en afzet-
beleid m.b.t. aardgas op een energiepoli-
tiek verantwoorde wijze dienstbaar kan
worden gemaakt aan het probleem van de
industriële elektriciteitstarieven.
Naar mijn mening moeten we nog dit jaar
tussenoplossingen kunnen aanreiken voor
deze nijpende problematiek.
Ik hoop daaraan spoedig iets te kunnen
doen.
Last but not least zal het voor een verbete
ring van het rendement van het bedrijfsle
ven noodzakelijk zijn, dat de toeneming
van de reële arbeidskosten achterblijft bij
de stijging van de arbeidsproduktiviteit.
Dat vergt voortgaande matiging in de loon-
en inkomenssfeer.
Op dat vlak hebben we de afgelopen jaren
stellig vooruitgang geboekt. Maar niette
min staan we met onze arbeidskosten nog
erg hoog op de internationale ladder en
zullen we ons op dit terrein verdere beper
king moeten opleggen.
Naar mijn opvatting dient de primaire ver
antwoordelijkheid hiervoor te liggen bij de
partijen die in de bedrijfstakken en in de
ondernemingen onderhandelen over de ar
beidsvoorwaarden.
Ik keer weer terug naar de drie voorwaar
den voor een structureel herstel van onze
economie door middel van een sterke uit
breiding van de investeringen. Over de eer
ste voorwaarde, namelijk het verbeteren
van rendementen via de aangrijpingspun
ten aan de kostenkant heb ik u inmiddels al