met verlies van arbeidsplaatsen, is dan de enige oplossing die op korte termijn weer lucht geeft. We moeten concluderen, dat de situatie voor het midden- en kleinbedrijf niet rooskleurig is. Niet in de blinde tasten Voor veel bedrijven is de speelruimte der mate klein geworden, dat de vraag 'hoe het huidige conjunctuurdal door te komen' zeer actueel geworden is. Voor het ant woord op die vraag heeft de ondernemer behoefte aan praktisch advies ter directe oplossing van zijn problemen. Deze pro blemen, die om vaak ingrijpende oplossin gen vragen, behoren immers niet tot zijn dagelijks werk. Het is daarom niet verwon derlijk dat de vraag naar externe advies- steun toeneemt. Op deze steun wordt ook dikwijls aangedrongen door accoun tant, commissaris of bankier. Zij zien in, dat trends steeds moeilijker zijn door te trek ken, dat het maken van prognoses steeds moeilijker is en dat cijfers niet alles over een onderneming kunnen zeggen (jaar stukken geven aan wat er gebeurd is). In de huidige situatie kan vooral de externe adviseur de ondernemer van dienst zijn, omdat: de adviseur specifieke ervaring heeft in het begeleiden van ondernemingen in probleemsituaties: de adviseur bij het bedrijf een schat aan ervaringen in zeer veel andere sectoren inbrengt; deze in de regel niet wordt gehinderd door bedrijfsblindheid. Hij wordt niet gehinderd door in het bedrijf heersende gewoonten en vooroordelen en kan der halve de problematiek objectief te lijf gaan. Om adviessteun voor kleine en middelgro te ondernemingen meer toegankelijk te maken, dat wil zeggen beperkte kosten, praktisch van opzet en directe resultaten, heeft een aantal adviesinstanties stan- daardsystematieken ontwikkeld waarmee de bedrijven kunnen worden doorgelicht. Deze zijn onder verschillende benamingen bekend, zoals systematische knelpuntana lyse, bedrijfsdiagnose en conditieonder- zoek. Om een indruk te geven hoe een dergelijk onderzoek verloopt, zal het conditieonder- zoek onderstaand in kort bestek worden uitgewerkt. Hoe gaat dat? Het conditieonderzoek geeft aan in welke conditie (toestand) een bedrijf zich bevindt en welke condities (voorwaarden) mede de toekomstmogelijkheden van het bedrijf bepalen. Het is zo opgezet, dat het aan de in deze tijd te stellen eisen voldoet, te weten: goede beschikbaarheid voor middel grote en kleine ondernemingen; heden en nabije toekomst worden in be schouwing genomen; het werkt met concrete begrippen; door de beperkte omvang kunnen de kosten van een onderzoek laag worden gehouden; er worden conclusies getrokken en op basis daarvan aanbevelingen gedaan, waarbij duidelijk de richting van oplos singen aangegeven wordt. Hoe verloopt nu zo'n onderzoek? Informatie wordt verzameld op basis van gesprekken in de onderneming, een draai boek voor bedrijfsinformatie, branchege- gevens en de ervaring van de adviseur. In terne en externe factoren komen daarbij gelijkelijk aan bod. Gekeken wordt achter eenvolgens naar de commerciële, de ren- dements- en de financiële positie van een bedrijf en de perspectieven daarvoor. Daarna wordt gekeken naar de kwaliteiten van respectievelijk de organisatie, de pro- duktie en het management. Dit alles moet inzicht geven in de huidige situatie en de nabije toekomst van een bedrijf. Hierna worden concrete aanbevelingen gedaan met betrekking tot de te nemen maatrege len om sterkten beter te benutten en zwak ten op te heffen. Het beste kan dit worden toegelicht met een voorbeeld uit de praktijk. Een middel groot produktiebedrijf in de levensmidde lensector denkt over het bouwen van een geheel nieuwe fabriek. Tot nu toe vond produktie plaats in twee, enkele kilometers van elkaar verwijderde, bedrijfspanden. Mede op aandrang van de bankier, die moest financieren, besloot de ondernemer een onderzoek te laten verrichten. Uit het onderzoek kwam duidelijk naar voren, dat voor verdere groei niet het gebouw in eer ste instantie de bottle-neck zou worden, maar veel meer de outillage en de marke ting. De ondernemer besloot daarop zijn leencapaciteit te benutten voor het instal leren van een nieuwe produktielijn in het bestaande gebouw en tevens te investeren in ontwikkelingen van nieuwe produkten en markten. Over een jaar of twee zal de onderneming pas toe zijn aan hervestiging. Voorkomen nog beter dan genezen Onderzoeken als het conditie-onderzoek zijn zeker niet alleen bedoeld voor slecht renderende ondernemingen. Ervan uit gaande, dat de kiem voor slechtere tijden gelegd wordt in goede tijden, kan een on derzoek juist toekomstige knelpunten pre ventief signaleren. Het is daarom zo jam mer dat adviseurs pas te hulp worden ge roepen als de continuïteit van de onderne ming acuut in het geding is; als de liquidi teitspositie problematisch wordt. Teruglo pende marges en omzetten, een groeiende voorraadpositie, die een teruglopend ren dement tot gevolg hebben, kunnen veel eerder gesignaleerd worden. Een goede systematiek signaleert die teruggang pre ventief. Wij zouden daarom het liefst zien, dat ge komen wordt tot een regelmatige bedrijfs- doorlichting. Elk jaar wordt bij een onder neming gekeken naar de prestaties in de afgelopen periode d.m.v. het jaarverslag. Het zou aan te bevelen zijn zo'n verslag eenmaal in de twee jaar uit te brengen. Daarbij moet niet alleen teruggeblikt wor den, maar ook vooruit. Wat gebeurd is, is belangrijk, maar wat gaat gebeuren is nog veel belangrijker. Het is volkomen normaal geworden, dat mensen regelmatig naar de tandarts gaan. Dit geeft de arts meer mo gelijkheden in zijn handelen. Hij kan pre ventief werken, hij kan adviseren omtrent onderhoud van het gebit, hij kan patiënten alternatieven aangeven, wat in een acute pijnsituatie niet meer mogelijk is. Dan is hij vaak genoodzaakt hard in te grijpen, te bo ren en zelfs te trekken. In een onderneming betekent dit vaak ontslagen en desinveste ren, waar bij tijdig signaleren van knelpun ten het zoeken naar nieuwe produkten en markten mogelijk was geweest. Een voorbeeld van preventief adviseren vond plaats bij een producent van winkel inrichtingen. De onderneming was sterk afhankelijk van één afnemer (ca. 70% van de omzet), die nog steeds groeide, waar door de kwetsbaarheid alleen maar toe nam. Door het inventariseren van vooral de sterktes van de onderneming, werd gecon cludeerd dat men in staat moest zijn om op basis van de opgebouwde know-how een eigen standaardsysteem op te zetten. Dit is gebeurd, met als resultaat een even wichtiger verdeling van de omzet. Achteraf blijkt de grootafnemer, in verband met te ruglopende omzetten, zijn investeringen drastisch te moeten beperken. Was de kwetsbaarheid op het oude peil gebleven, dan had men nu zekerfors in de problemen gezeten. In het vorenstaande hebben we willen aan geven dat diverse adviesinstanties goed uitgerust zijn voor het adviseren in crisissi tuaties, maar dat preventief adviseren veel moeilijkheden kan voorkomen, nuttiger is en dat de maatregelen daarbij vaak minder ingrijpend zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 35