éi\?W R lil Kostenbesparing in detailhandel door aflezen van streepjescode I Drs. A. G. M. Broeksteeg Bedrijfstakonderzoek Drs. R. J. Kolijn hoofd Voorlichting EIM Met behulp van deze gegevens kan de de taillist bijvoorbeeld zijn computer instrue ren om per artikel de gewenste voorraad- positie te berekenen en te bewaken en 'slechtlopende' artikelen te signaleren. Al dus kan een optimaal assortimentsbeleid worden ontwikkeld. Bovendien komen al lerlei gegevens voor bedrijfsvergelijking op een eenvoudige en snelle manier beschik baar. Individuele detaillisten kunnen dan bij voorbeeld vrijwel zonder inspanning deel nemen aan de bedrijfssignalering van het Economisch Instituut voor het Midden- en kleinbedrijf (EIM). Een gratis bedrijfsverge- lijkend onderzoek in ruil voor het periodiek doorgeven van omzetgegevens aan het EIM. Hierin is onder meer de ontwikkeling van het eigen bedrijf ten opzichte van de totale branche af te lezen. Behalve informatie voor de detaillist kan uniforme artikelcodering ook belangrijke voordelen opleveren in het handelsverkeer tussen detaillist, grossier en fabrikant. In de communicatie tussen deze schakels in de bedrijfskolom vormt de code immers een gemeenschappelijke taal. Allerlei gegevens uit computerbestanden kunnen hieraan worden 'opgehangen', zo dat ook bij de grossier en fabrikant de voor- raad- en expeditiehandelingen kunnen worden geoptimaliseerd. Hierbij kan voor al worden gedacht aan combinaties tussen artikelen en levertijden, afleverdagen, sta tiegeldafwikkeling, magazijnverwerking, wagenbeladingsnormen enzovoorts. Bo vendien kan er dank zij scanning waarde volle informatie voor fabrikanten beschik baar komen. Het verzamelen van artikelge- gevens biedt allerlei mogelijkheden tot het samenstellen van betere en meer betrouw bare statistieken dan thans op basis van enquêtes, steekproeven en huishoudpa- nels geschiedt. In de Verenigde Staten is inmiddels een onderneming opgericht die computerban den van detaillisten koopt en de gegevens verzamelt en bewerkt. Vervolgens wordt de informatie doorverkocht aan fabrikan ten die op deze wijze hun marketingin spanningen kunnen evalueren. De voorgaande opsomming van voordelen van uniforme artikelcodering en scanning voor detailhandel, tussenhandel en fabri kant is zeker niet uitputtend. Het zal echter duidelijk zijn dat een dergelijk gestandaar diseerd communicatiesysteem in de gehe le bedrijfskolom op lange termijn enorme besparingen zal opleveren. Deze besparin gen zullen zeker niet alleen door grote be drijven kunnen worden gerealiseerd. Ook de kleinere detaillist kan zijn voordeel doen met scanning door gebruik te maken van de diensten van een centrale organisatie. Door bijvoorbeeld de kassacomputer te voorzien van een diskette-eenheid kunnen de artikelgegevens worden opgeslagen. De diskette (geheugenschijf) wordt opge stuurd naar de centrale organisatie, die op haar computer de gegevens verwerkt tot beleidsinformatie - eventueel aangevuld met actuele marktinformatie - voor de de taillist. Op deze wijze kan ook het kleinere bedrijf met een bescheiden investering profiteren van de voordelen van automatisering, zon der de kosten en de rompslomp die een ei gen computer nu eenmaal met zich brengt. Gevolgen voor de consument Hoewel de consument slechts het topje van de ijsberg waarneemt, is scanning ook voor de klant niet zonder gevolgen. Direct voordeel is de tijdwinst dank zij de snellere kassa-afhandeling. Hierbij rijst wel de vraag of de tijdwinst inderdaad zal worden doorgegeven aan de consument, of zal worden gebruikt om het aantal afreken punten te beperken. Indien de kostenbe sparing die uit dit laatste voortvloeit wordt doorgegeven aan de consument geeft dit een nieuw wapen in de concurrentiestrijd. Anderzijds is het ook mogelijk de tijdwinst te promoten en in de concurrentiestrijd te gebruiken. Een ander direct voordeel voor de consu ment is de uitgebreide informatie op de kassabon. Indirect kan het minder vaak 'neen-verkopen' als gevolg van een uitge kiender inkoop- en voorraadbeleid als gun stig worden aangemerkt. Nadelen zijn echter het vervallen van de prijsaanduiding op het artikel en het niet overeenkomen van de prijs op het schap met de prijs in het computergeheugen. r~ Sïa-a-mSBS *abe//auw filet "^-diepgevroren rdiepvries 46?/^t.S>VQW

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 23