Scanning* in opmars hoe werkt het? De ondernemers in de detailhandel hebben het zwaar te verduren. De algemene inkomensmatiging van de laatste jaren en het verlies van koopkracht dat daarvan het gevolg is, zet de omzetten en daarmee de winsten in deze bedrijfstak steeds verder onder druk. En de sterk gestegen energie- en financieringskosten doen daar nog een flinke schep bovenop. De strijd om de marktaandelen heeft de concurrentie in de detailhandel aanzienlijk verscherpt. Met name in de levensmiddelen-detailhandel zijn de marges 'afgekloven'. Circa 99 cent van elke gulden gaat op aan inkoop en kosten. Aangezien er aan de marges niet veel te sleutelen valt, wordt aan de kostenkant naar verbetering van het rendement gezocht. Eén van de mogelijkheden tot kostenbesparing die momenteel beschikbaar is, wordt gevormd door scanning, het aflezen van een uniforme code - de streepjescode op de verpakking - van de verkoopartikelen. In de levensmiddelenbranche wordt op dat gebied de komende jaren een doorbraak verwacht. Scanning is een geautomatiseerd afrekensysteem dat met behulp van een laserstraaltje de streepjes code kan 'lezen'. Van links naar rechts geeft de streepjescode het volgende aan: een landennummer; een fabrikantennummer; een artikelnummer; een controlecijfer. Elk cijfer bestaat uit een combinatie van een zwarte streep en een blanco tussen ruimte van een bepaalde breedte. De scanner zet de ingelezen streepjescode om in een cijfercode die wordt doorge stuurd naar een computer. Hierin zijn alle prijzen, artikelomschrijvingen en - naar behoefte - andere artikelgegevens opge slagen. De gegevens die bij de code beho ren, worden in de computer opgezocht en teruggestuurd naar de kassa. Hier ver schijnt de prijs op een beeldvenster en worden de prijs en de artikelomschrijving op de kassabon afgedrukt. Dit alles ge beurt in een fractie van een seconde. Tijd winst bij het afrekenen - dus een hogere produktiviteit per afrekeneenheid - is een belangrijk voordeel van scanning. Andere directe voordelen zijn beperking van ver lies als gevolg van verkeerde kassa-aansla gen en tijdwinst bij administratieve hande lingen. Management-informatie Scanning is echter meer dan een nieuwe manier van afrekenen. Het grote indirecte voordeel ervan bestaat uit het leveren van een schat aan management-informatie aan de detaillist. Bij het afrekenen worden de gegevens namelijk niet alleen terugge stuurd naar de kassa, maar ook opgesla gen in het computergeheugen. Hierdoor wordt het mogelijk gemaakt na te gaan welke artikelen verkocht zijn, hoeveel arti kelen verkocht zijn en op welk tijdstip de aankopen verricht zijn. Met deze informa tie over het koopgedrag van de consument is het - afhankelijk van apparatuur en pro grammatuur - bijvoorbeeld mogelijk om: de omzet per produkt van dag tot dag te registreren; per dag de brutowinst per artikel te berekenen; de omzetsnelheid per produkt te be rekenen; resultaten van reclame-acties te meten; samenhang in de verkoop van artikelen op te sporen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 22