t ■-
Wob
WWMm
f,
miÈ&tÊÈtf
WÊKm».
De eerste Centrale Kringvergadering van dit voorjaar op 17 maart ji. werd in eigen huis ge
houden, d. w.z. in het personeelsrestaurant van ons hoofdkantoor in het Utrechtse Hoog Ca-
tharijne. Het is de bedoeling deze accommodatie ook voor toekomstige CKV's te gaan gebrui
ken.
Wat ons bezighoudt
(vervolg van pagina 3)
wereldproduktie van olie buiten de com
munistische landen. Tegen deze achter
grond kan het oliekartel niet meer opereren
als de enige marktkracht die in staat is de
wereldolieprijs te dicteren. Daardoor ont
stond een toenemende concurrentie, niet
alleen met niet-OPEC-landen maar ook
tussen OPEC-landen onderling, die onder
invloed van de behoefte aan vreemde valu
ta voor het financieren van hun importen,
hun olie-export op peil proberen te houden
door de olieprijzen flink te verlagen. Deze
concurrentie is al geruime tijd op de markt
gaande, met als consequentie het onder
mijnen van de eigen uniforme prijspolitiek.
Het wordt betwijfeld of de nu aangekon
digde produktiebeperking een eind zal ma
ken aan de prijsdaling. De produktie van
OPEC lag de laatste tijd niet veel boven de
nu aangekondigde beperking tot 18 mil
joen vaten per dag, maar toch kon de prijs
daling niet worden gestopt. Na het besluit
tot produktieverlaging is de druk op
OPEC's prijzen nog steeds groot gebleven.
Velen verwachten een verdere prijs- en
produktiedaling.
NBC EN ZIJN 'CONTOUREN'
'Het NBC is een stelsel van afspraken tus
sen banken en PGGD om berichten in het
betalingsverkeer te kunnen uitwisselen.'
Deze definitie stond in ons vorige nummer,
waar het Nationaal Betalingscircuit uitvoe
rig ter sprake kwam.
Twee stappen naar de invoering van het
NBC zijn inmiddels achter de rug. De tech
nische mogelijkheid is na een uitvoerig on
derzoek komen vast te staan en twee
maanden geleden liet dr. Duisenberg als
voorzitter van de Stuurgroep weten, dat
vóór Prinsjesdag aan de minister een posi
tief advies inzake de instelling van dit cir
cuit zal worden gegeven. Met nadruk werd
door Duisenberg overigens gezegd, dat
het op zijn minst nog een aantal jaren zal
duren voor zo'n NBC begint te werken.
Van de aanvang af heeft de Stuurgroep be
grepen, dat een eventueel NBC niet alleen
een technische aangelegenheid is, maar
door zijn ingrijpendheid ook gevolgen
heeft voor de wijde omgeving, die het
bankbedrijf raakt. Om die reden laat de
Stuurgroep af en toe een bericht uitgaan in
hoeverre haar 'contouren-onderzoek' vor
deringen maakt. Een goed initiatief, want
op die wijze worden de consequenties van
het NBC geleidelijk duidelijk aan hen die bij
het bankbedrijf betrokken zijn. Onder hen
rekenen wij met de Stuurgroep ook de On
dernemingsraden van de banken en de
vakbonden.
Uit het jongste voortgangsbericht blijkt
overigens wel, dat die duidelijkheid alleen
in geleidelijkheid te verwachten is. Terecht
ons inziens, want de zaak is te gecompli
ceerd, dan dat men nu reeds apodictisch
stellingen ten aanzien van de gevolgen
over 3, 5 of meer jaren zou mogen pone
ren. Op één punt bekent de Stuurgroep
zelfs openhartig haar onwetendheid: over
de behoeften van de markt aan zogenaam
de 'apparatieve' betaalvormen, waarvoor
de NBC-infrastructuur eventueel gebruikt
zou kunnen worden, valt weinig te zeggen.
Men kan ook niet weten hoe de economi
sche omstandigheden zich in de tweede
helft van de jaren tachtig zullen ontwikke
len. Overigens staat de NBC-infrastructuur
los van het al of niet introduceren van die
apparatieve betaalvormen.
Enige tekening komt er in de personele
aspecten. Het genoemde voortgangsbe
richt trekt enkele (voorlopige) grote lijnen,
die duidelijk maken waar het om gaat. Uit
gangspunt is, dat de banken zelf verant
woordelijk blijven voor hun sociaal beleid
inzake automatiseringsprojecten, waarvan
de NBC er één is.
Interne netwerken zijn een zaak van de af
zonderlijke banken. Het gebruik van de
NBC-infrastructuur moet voorts de toets
van vier criteria doorstaan: de hoeveelheid
werk, de structurering van het werk, de
kwaliteit van het werk en de ontwikkelings
mogelijkheden van de medewerkers.
De meeste aandacht kreeg het eerste crite
rium: de werkgelegenheid. De NBC zal ver
schuivingen brengen in de werkzaamhe
den bij banken en PCGD. In het meest ex
treme geval, namelijk indien de Bankgiro
centrale helemaal weg zou vallen (wat nog
geenszins vaststaat), komen er 600 a 700
volle dagtaken in de lucht te hangen. Dat
zou circa '/2% van de totale personeelsbe
zetting van de banken en de PCGD/RPS
betreffen. Uitgedrukt in zo'n klein statis
tisch percentage lijkt dit mee te vallen,
maar het verlies van die 600 a 700 ar
beidsplaatsen kan in de praktijk natuurlijk
hard aankomen, temeer omdat het de re
sultante is van verschuivingen, waar meer
mensen bij betrokken zijn.
Vooral om die reden staat een geleidelijke
en gefaseerde invoering van het NBC op
het programma. Deze zal vijf jaar duren en
vermoedelijk niet eerder dan in 1985 be
ginnen. Een 'strategisch pad' is daarvoor
uitgezet. Interessant is, dat PCGD/RPS uit
gaan van een volwaardig dienstenpakket
(de Postbank) en daarom stellen dat de
laatste fase van het strategisch pad pas
kan ingaan vijfjaar na het moment, waarop
de Postbank als zodanig is gaan werken.
Het duurt dus nog wel even voor het NBC
'draait'. Dat geeft tijd om de 'contouren'
verder af te tasten. Wij hechten daaraan
grote waarde. Het is een schone uitdaging
voor het bankwezen, een hoge opgave
zouden wij willen zeggen, om dit zeer veel
omvattende project in goed overleg met
alle betrokkenen tot een goed einde te
brengen, zodanig dat het niet ontsierd
wordt door pijnlijke geboorteweeën.