t ■- Wob WWMm f, miÈ&tÊÈtf WÊKm». De eerste Centrale Kringvergadering van dit voorjaar op 17 maart ji. werd in eigen huis ge houden, d. w.z. in het personeelsrestaurant van ons hoofdkantoor in het Utrechtse Hoog Ca- tharijne. Het is de bedoeling deze accommodatie ook voor toekomstige CKV's te gaan gebrui ken. Wat ons bezighoudt (vervolg van pagina 3) wereldproduktie van olie buiten de com munistische landen. Tegen deze achter grond kan het oliekartel niet meer opereren als de enige marktkracht die in staat is de wereldolieprijs te dicteren. Daardoor ont stond een toenemende concurrentie, niet alleen met niet-OPEC-landen maar ook tussen OPEC-landen onderling, die onder invloed van de behoefte aan vreemde valu ta voor het financieren van hun importen, hun olie-export op peil proberen te houden door de olieprijzen flink te verlagen. Deze concurrentie is al geruime tijd op de markt gaande, met als consequentie het onder mijnen van de eigen uniforme prijspolitiek. Het wordt betwijfeld of de nu aangekon digde produktiebeperking een eind zal ma ken aan de prijsdaling. De produktie van OPEC lag de laatste tijd niet veel boven de nu aangekondigde beperking tot 18 mil joen vaten per dag, maar toch kon de prijs daling niet worden gestopt. Na het besluit tot produktieverlaging is de druk op OPEC's prijzen nog steeds groot gebleven. Velen verwachten een verdere prijs- en produktiedaling. NBC EN ZIJN 'CONTOUREN' 'Het NBC is een stelsel van afspraken tus sen banken en PGGD om berichten in het betalingsverkeer te kunnen uitwisselen.' Deze definitie stond in ons vorige nummer, waar het Nationaal Betalingscircuit uitvoe rig ter sprake kwam. Twee stappen naar de invoering van het NBC zijn inmiddels achter de rug. De tech nische mogelijkheid is na een uitvoerig on derzoek komen vast te staan en twee maanden geleden liet dr. Duisenberg als voorzitter van de Stuurgroep weten, dat vóór Prinsjesdag aan de minister een posi tief advies inzake de instelling van dit cir cuit zal worden gegeven. Met nadruk werd door Duisenberg overigens gezegd, dat het op zijn minst nog een aantal jaren zal duren voor zo'n NBC begint te werken. Van de aanvang af heeft de Stuurgroep be grepen, dat een eventueel NBC niet alleen een technische aangelegenheid is, maar door zijn ingrijpendheid ook gevolgen heeft voor de wijde omgeving, die het bankbedrijf raakt. Om die reden laat de Stuurgroep af en toe een bericht uitgaan in hoeverre haar 'contouren-onderzoek' vor deringen maakt. Een goed initiatief, want op die wijze worden de consequenties van het NBC geleidelijk duidelijk aan hen die bij het bankbedrijf betrokken zijn. Onder hen rekenen wij met de Stuurgroep ook de On dernemingsraden van de banken en de vakbonden. Uit het jongste voortgangsbericht blijkt overigens wel, dat die duidelijkheid alleen in geleidelijkheid te verwachten is. Terecht ons inziens, want de zaak is te gecompli ceerd, dan dat men nu reeds apodictisch stellingen ten aanzien van de gevolgen over 3, 5 of meer jaren zou mogen pone ren. Op één punt bekent de Stuurgroep zelfs openhartig haar onwetendheid: over de behoeften van de markt aan zogenaam de 'apparatieve' betaalvormen, waarvoor de NBC-infrastructuur eventueel gebruikt zou kunnen worden, valt weinig te zeggen. Men kan ook niet weten hoe de economi sche omstandigheden zich in de tweede helft van de jaren tachtig zullen ontwikke len. Overigens staat de NBC-infrastructuur los van het al of niet introduceren van die apparatieve betaalvormen. Enige tekening komt er in de personele aspecten. Het genoemde voortgangsbe richt trekt enkele (voorlopige) grote lijnen, die duidelijk maken waar het om gaat. Uit gangspunt is, dat de banken zelf verant woordelijk blijven voor hun sociaal beleid inzake automatiseringsprojecten, waarvan de NBC er één is. Interne netwerken zijn een zaak van de af zonderlijke banken. Het gebruik van de NBC-infrastructuur moet voorts de toets van vier criteria doorstaan: de hoeveelheid werk, de structurering van het werk, de kwaliteit van het werk en de ontwikkelings mogelijkheden van de medewerkers. De meeste aandacht kreeg het eerste crite rium: de werkgelegenheid. De NBC zal ver schuivingen brengen in de werkzaamhe den bij banken en PCGD. In het meest ex treme geval, namelijk indien de Bankgiro centrale helemaal weg zou vallen (wat nog geenszins vaststaat), komen er 600 a 700 volle dagtaken in de lucht te hangen. Dat zou circa '/2% van de totale personeelsbe zetting van de banken en de PCGD/RPS betreffen. Uitgedrukt in zo'n klein statis tisch percentage lijkt dit mee te vallen, maar het verlies van die 600 a 700 ar beidsplaatsen kan in de praktijk natuurlijk hard aankomen, temeer omdat het de re sultante is van verschuivingen, waar meer mensen bij betrokken zijn. Vooral om die reden staat een geleidelijke en gefaseerde invoering van het NBC op het programma. Deze zal vijf jaar duren en vermoedelijk niet eerder dan in 1985 be ginnen. Een 'strategisch pad' is daarvoor uitgezet. Interessant is, dat PCGD/RPS uit gaan van een volwaardig dienstenpakket (de Postbank) en daarom stellen dat de laatste fase van het strategisch pad pas kan ingaan vijfjaar na het moment, waarop de Postbank als zodanig is gaan werken. Het duurt dus nog wel even voor het NBC 'draait'. Dat geeft tijd om de 'contouren' verder af te tasten. Wij hechten daaraan grote waarde. Het is een schone uitdaging voor het bankwezen, een hoge opgave zouden wij willen zeggen, om dit zeer veel omvattende project in goed overleg met alle betrokkenen tot een goed einde te brengen, zodanig dat het niet ontsierd wordt door pijnlijke geboorteweeën.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 6