Verkopen van personenauto's naar merk
in °6>
Haalt het garagebedrijf 1984?
genomen van 1 63 00 in 1 960 tot 376 000
in 1980.
Omzet
De totale omzet van garagebedrijven en
aanverwante sectoren bestaat uit vier
componenten, namelijk de verkopen van
nieuwe auto's, de verkopen van gebruikte
auto's, de inkomsten uit reparatie en on
derhoud en de brandstofomzet. Voor het
gemiddelde dealerbedrijf bestaat 50%
van de omzet uit verkopen van nieuwe au
to's, 20% uit verkopen van gebruikte au
to's en 30% uit reparatie, onderhoud en
overige activiteiten.
Het jaar 1979 was voor de garagebedrij
ven een topjaar. Er werd toen voorf 1 0 mil
jard nieuwe auto's verkocht. Daarna is het
snel achteruit gegaan. In 1 980 bedroeg de
omzet aan nieuwe auto's bijna f 8,3 miljard
en in 1 981 f 7,9 miljard. Qua aantallen zijn
de verkopen in twee jaar tijd met 32 af
genomen, zoals uit de tabel blijkt. Belang
rijkste oorzaken zijn de stagnerende inko
mensontwikkeling en de stijgende brand
stofprijzen. Kijken we naar de ontwikkeling
van de verkopen per merk, dan blijkt dat al
leen Mitsubishi in de periode 1 979-1 981
zijn verkopen heeft weten te verhogen.
Grootste verliezers zijn General Motors
(Opel), Peugeot, Volvo, Talbot, Leyland en
Alfa Romeo. Deze zagen hun verkopen in
twee jaar tijd met meer dan 40 teruglo
pen.
Alle Japanse merken, met uitzondering
van Datsun, hebben hun marktaandeel in
de laatste twee jaar weten te vergroten.
Aan de stijging van het marktaandeel van
Idem
Idem
Markt
Markt
in
Markt
aan
ten
aan
ten
aan
Ver
deel
Ver
opzich
deel
Ver
opzich
deel
kopen
in
kopen
te van
in
kopen
te van
in
Automerk
1979
1979
1980
1979
1980
1981
1979
1981
General Motors
92 073
16,0
69 246
-24,8
15,3
55 434
-17,4
14,2
Volkswagen
51 060
8,9
39 621
-22,4
8,8
38 541
- 2,7
9,9
Ford
63 879
11,1
41 155
-35,6
9,1
40 159
- 2,4
10,3
Renault
50 713
8,8
39 427
-22,3
8,7
31 818
-19,3
8,2
Mitsubishi
15 736
2,7
21 544
+36,9
4.8
18 282
-15,1
4,7
Honda
21 086
3,7
25 001
18,6
5,5
16 879
-32,5
4,3
Toyota
26 076
4,5
27 182
4,2
6,0
18 394
-32,3
4,7
Mazda
19 271
3,4
17 495
- 9,2
3,9
17 368
- 0,7
4,5
Datsun
27 245
4,7
23 790
-12,7
5,2
17 506
-26,4
4,5
Citroen
27 574
4,8
22 072
-20,0
4,9
21 994
- 0,4
5,7
Fiat
25 842
4,5
18 584
-28,1
4,1
16 489
-11,3
4,2
Peugeot
37 988
6.6
22 447
-40,9
5,0
16 528
-26,4
4,2
Volvo
27 194
4,7
19 285
-29,1
4,3
15 783
-18,2
4,1
Talbot
24 146
4,2
14 901
-38,3
3,3
13 441
- 9,8
3,5
BMW
11 814
2,1
10 712
- 9,3
2,4
1 1 435
6,7
2,9
Mercedes
11 641
2,0
9 384
-19,4
2,1
8 173
-12,9
2,1
Leyland
14 851
2,6
8 516
-42,7
1,9
6 834
-19.8
1,8
Alfa Romeo
6 985
1,2
4 791
-31,4
1,0
4 006
-16,4
1,0
Lada
8 742
1,5
5 790
-33,8
1,3
6 638
14,6
1,7
Saab
3 672
0,6
2 800
-23,7
0,6
3 216
14,8
0,8
Overige
7 472
1,3
7 844
5,0
1,7
10 394
+32,5
2,7
Totaal markt
575 059
100
451 587
-21,5
100
389 312
-13,8
100
de Japanners is echter in de laatste maan
den van 1 981 een eind gekomen. Een van
de oorzaken daarvan is de koersstijging
van de yen, waardoor het prijsvoordeel van
de Japanners voor een groot deel teniet is
gegaan.
Ook de verkopen van bedrijfswagens zijn
de laatste jaren gedaald. In 1979 werden
er nog 49 269 verkocht, in 1 981 was dat
afgenomen tot 42 631
Ondanks de dalende verkopen is het wa
genpark gegroeid, zowel dat van perso
nenauto's als dat van bedrijfswagens. Het
tempo van de groei van het wagenpark
neemt echter af. Dit kan erop duiden dat
we het verzadigingspunt naderen. Dat het
wagenpark toch groeit ondanks de dalen
de verkopen, komt mede omdat de gemid
delde levensduur van de auto toeneemt.
Dit heeft echter niet, zoals men zou ver
wachten, geleid tot een toename van de re
paratie- en onderhoudswerkzaamheden in
de garages. De autobezitter is meer zelf
gaan doen en is meer gebruik gaan maken
van beunhazen Bovendien is ten gevolge
van de technische ontwikkeling het aantal
uren, dat per auto benodigd is voor repara
tie en onderhoud, afgenomen. Autobezit is
duur. De kosten van goedkope en midden
klasse wagens variëren van f 435 tot
f 875 per maand. Een groot gedeelte van
de uitgaven van de autobezitter gaat naar
de fiscus. Voor een auto wordt in de loop
van de gebruiksduur meer aan belasting en
accijns betaald dan de catalogusprijs bij
aanschaf. Ondanks het feit dat het autobe
zit dus veel kosten met zich meebrengt, is
dat in de laagste inkomensgroepen aan
zienlijk en het bestaat niet alleen uit goed
kope tweedehands wagens. In de laagste
inkomenscategorie bestond in 1980 toch
nog 34% van de auto-aankopen uit nieu
we auto's.
Energie
De stijging van de prijzen van motorbrand
stoffen is ongetwijfeld een van de oorza
ken van de gedaalde autoverkopen en
heeft ook geleid tot een verschuiving van
het benzineverbruik naar dat van LPG. Het
totale benzineverbruik is in 1980 met 2%
afgenomen tegenover een toename van de
LPG-afzet met 44%. Voorts is er door de
hoge energieprijzen een ontwikkeling naar
zuiniger auto's in gang gezet. Beide ont
wikkelingen zullen zich in de jaren tachtig
voortzetten. Toch zal naar verwachting
benzine als brandstof voor personenauto's
dominant blijven. Voor de bedrijfsauto's
blijft dieselolie de belangrijkste brandstof.
Van 'alternatieve' brandstoffen, zoals me
thanol en ethanol valt voor 1 990 weinig te
verwachten.
Bron: RAI