Op de foto links de vaak schrijnende armoe de bij de zwarte bevolking en bij andere etni sche minderheden. markt. Volgens de Amerikanen hebben Amerikaanse exporteurs door allerhande barrières aanzienlijk minder kansen om op de Japanse markt te penetreren dan an dersom het geval is. Daarom ook circuleert er in het Amerikaanse Congres een wets voorstel dat wederkerigheid bij internatio nale handel vastlegt. Dat wil zeggen dat de Amerikanen buitenlandse handelspartners op dezelfde manier zullen behandelen als ze zelf behandeld worden. Voorlopig lijkt dit wetsvoorstel echter meer een pressie middel om de Japanners tot concessies aan te zetten. De Amerikaanse inspanningen om de hier gesignaleerde zaken te bestrijden worden vooral ingegeven door de wensen van vaak krachtig georganiseerde binnenlandse producenten en hebben tot doel deze groep onder controle te houden, zodat de importen niet te veel onder druk komen te staan. Op regeringsniveau is men er overi gens in het algemeen wel van overtuigd dat het handelsverkeer uiteindelijk toch tweerichtingsverkeer is. Rentestand President Reagan en de Federal Reserve Board geven aan inflatiebestrijding de hoogste prioriteit. Toen Reagan werd geïn stalleerd bedroeg de inflatie op jaarbasis 1 3,3 momenteel zou dat volgens de al lerlaatste cijfers 8,5 zijn. Hoewel er bin nen het bedrijfsleven veel steun is voor de door Reagan aangehangen theorie van de 'supplyside economics', die hier mede aan ten grondslag ligt, hoort men toch ook vaak bezwaren tegen deze economische politiek, omdat de praktijk sterker blijkt te zijn dan de leer. Want één van de eerste doelstellingen van Reagan was de begro ting in evenwicht te brengen. Maar dat be grotingstekort wordt voor 1 982 op 110 miljard geraamd en is van dien aard dat men moet concluderen dat de regering te ambitieus is geweest, door in zo korte tijd zowel de belasting te verminderen als de defensie-uitgaven te verhogen. Het tekort kan ertoe leiden dat de overheid tegen het bedrijfsleven concurreert op de kapitaal markt, met als gevolg een opwaartse druk op de rente. Dit zou vermeden kunnen wor den door een soepeler monetair beleid. Maar, volgens Paul Volcker, president van de Federal Reserve Board, zou dit wel tot rentedaling, maar ook tot meer inflatie kunnen leiden, zodat op langere termijn de rentestanden hoger zouden oplopen dan ooit. Allerlei suggesties, van belastingverho ging tot verlaging van de defensielasten, worden van alle kanten gedaan om het ge tij tedoen keren. Intussen isvolgensvelefi- nanciers de hoge reële rente meer een psy chologische dan een economische gefun deerde zaak: begin dit jaar bedroeg de ren te voor kort krediet ongeveer 1 6 °/o, de ren te minus inflatie echter ongeveer 7 ter wijl 3% voldoende wordt geacht. De markt wil wel naar beneden, maar de angst dat door de grote begrotingstekorten van Rea gan de inflatie op de langere duur niet laag kan blijven, roept de negatieve reactie op die de rente hoog houdt. Men vraagt zich intussen af hoe lang het bedrijfsleven zo'n hoge rente nog kan opbrengen: winsten worden er door aangetast en investerings beslissingen uitgesteld. Gelukkig heeft Toen de spaarders evenwel andere moge lijkheden zagen om hun middelen tegen betere voorwaarden uit te zetten, terwijl aanvullende deposito's slechts tegen aan zienlijk hogere percentages konden wor den aangetrokken, kwamen de spaarin- stellirigen in grote moeilijkheden. De be staande portefeuille was op langere ter mijn tegen lage percentages uitgezet ter wijl bovendien de vraag naar nieuwe (hy pothecaire) financieringen stagneerde. De Federale overheid tracht daarom in nauwe samenwerking met de overheden van de verschillende staten, en vaak op zeer inventieve wijze, déconfitures in de spaarbankwereld te vermijden. Met finan ciële steun worden fusies tussen spaar banken onderling aangemoedigd. Com merciële banken worden één of meer dere spaarbanken ter overname aangebo den. En ook bij buitenlandse banken wordt getracht belangstelling te wekken voor overname van spaarbanken. Maar bij dit proces blijkt het verbod om over de gren zen van de eigen staat te bankieren even eens veelal een hinderpaal. In enkelespeci- fieke gevallen is het overigens opgeheven. Velen zien hierin een doorbraak en de ver wachting is dat binnen afzienbare tijd op een of andere wijze het genoemde verbod zal worden opgeheven of gewijzigd. De invloed ervan om over de grenzen van de eigen staat te bankieren moet overigens wel worden gerelativeerd. In feite vormt het slechts een beperking voor de grotere banken in de Verenigde Staten. Het me- Vervolg op pagina 25 Nog een blik in de financiële keuken van Wall Street.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 23