De internationale economie Gaan de wegen zich scheiden? 8 Achteraf bezien hebben de geïndustrialiseerde landen in hun economisch beleid een tijdlang vrij eensgezind gereageerd op de gevolgen van de tweede oliecrisis. Deze eensgezindheid werd in 1981toen de wereldconjunctuur sterk onder invloed stond van de ontwikkelingen in de Verenigde Staten, al zwaar op de proef gesteld. Voor het komende jaar wordt een verdere afbrokkeling van de eensgezindheid voorzien. Hoewel de bestrijding van de inflatie (op papier) het gemeenschappelijk doel blijft, scheiden zich de wegen op vele terreinen van economisch beleid. In de Verenigde Staten vertoont de begroting een aanzienlijk tekort, in Europa groeit de bezorgdheid om de werkloosheid en in Japan zullen handelsproblemen opgelost moeten worden. Verenigde Staten West-Europa Wat vrijwel niemand, noch in de Verenigde Staten noch elders, voor mogelijk had ge houden gebeurde toch. De Amerikaanse president trotseerde de mening van het merendeel van zijn adviseurs en weigerde een verhoging van de indirecte belastingen af te kondigen om de begrotingsproble men het hoofd te bieden. Het verhaal gaat dat de president eerst wel degelijk was ge zwicht voor de aandrang van zijn advi seurs, maar na een boze droom, op zijn aanvankelijke voornemen was teruggeko men. Hoe groot de problemen op korte ter mijn ook mochten zijn, Ronald Reagan wenste zijn verkiezingsbeloften volledig na te komen. En dus werden de belastingen, De Westeuropese bezorgdheid over de snelle stijging van de werkloosheid is de laatste maanden sterk toegenomen, niet omdat de werkloosheid pas nu een pro bleem wordt, maar omdat er zich in een aantal opzichten veranderingen hebben voorgedaan, welke de mogelijke bestrij ding ervan in een nieuw licht plaatsen. De Westeuropese autoriteiten zijn in toene mende mate op één lijn komen te staan, waar het gaat om één van de middelen ten einde op zijn minst de verdere stijging van de werkloosheid af te remmen. Dat middel heet renteverlaging. De pleitbezorgers voor een renteverlaging zijn de Fransen. Al vrijwel onmiddellijk na haar installatie medio 1981 heeft de Fran se socialistische regering opgeroepen tot een Europees rente-initiatief. Te vroegtij dig zoals al snel duidelijk zou worden. Enerzijds omdat de Fransen hier zelf nog geenszins aan toe waren (hiertoe ontbrak ook het internationale vertrouwen in de nieuwe regering) en anderzijds omdat de onontbeerlijke medestander West-Duits- land er op dat moment nog niets voor voel de. Dit kon ook nauwelijks verwacht wor- in tegenstelling tot de militaire uitgaven, niet verhoogd. Resultaat: een begrotings tekort in 1982 van bijna 100 miljard en in 1983 van ruim 90 miljard. En de Ame rikanen vrezen dat deze ramingen nog te laag zijn, omdat het Congres niet akkoord zal gaan met de bijzonder forse bezuinigin gen op de sociale voorzieningen. De bezorgdheid over dit begrotingstekort, zowel binnen als buiten de Verenigde Sta ten, lijkt op het eerste gezicht overigens nogal overdreven. Uitgedrukt in het bruto binnenlands produkt zal dit tekort immers beperkt blijven tot circa 3 En dit is een percentage dat bijvoorbeeld in de door de Engelsen opgestelde financiële strategie den. De Duitse zorgen omtrent de lopende rekening van de betalingsbalans waren nog erg groot, omdat toen nog voor 1 981 een tekort van DM 25 miljard werd voor zien. Zouden de Duitsers op dat moment de ren te hebben verlaagd, dan zou dat het af vloeien van kapitaal naar het buitenland, met name naar Amerika, hebben bevor derd. De Duitse mark zou dan in waarde gekelderd zijn. Bovendien stoomde de in flatie op, richting 7 Juist de inflatiebe- strijding en de zorg om de koers van de D- mark zetten de Duitsers ertoe aan om al in februari 1981in het spoor van de ontwik kelingen in de Verenigde Staten, een fikse rentestijging door te voeren. Behalve uit dit soort overwegingen was men in Europa over het algemeen toch wat voorzichtig met kritiek op de Verenigde Staten, omdat men er bij de Amerikanen juist op aan had gedrongen het anti-infla- tiebeleid te verstevigen. Wel werd meer malen tot uitdrukking gebracht dat men wat minder gelukkig was met het zware ac cent, dat gelegd werd op het monetaire be leid in plaats van op de terugdringing van op middellange termijn wordt beschouwd als een structureel evenwichtige norm. Bo vendien waren de feitelijke tekorten in de meeste Europese landen en Japan in 1 981 nog aanzienlijk forser dan de geraamde 3% voor de Verenigde Staten in 1982. Toch is dit Amerikaanse begrotingstekort zorgwekkender dan op het eerste gezicht lijkt. Een belangrijke reden hiervoor is dat in de Verenigde Staten aanmerkelijk min der gespaard wordt dan in West-Europa en Japan. In Amerika wordt 5 van het nationaal inkomen gespaard, terwijl de spaarquote in West-Duitsland ongeveer 15% bedraagt en in Japan zelfs bijna 20%. de overheidsuitgaven, die juist worden aangezwengeld. De Fransen bleven met hun oproep tot een Europees rente-initiatief vooralsnog in de kou staan en zagen zich door het interna tionale wantrouwen in de 'socialistische frank' zelf gedwongen de rente te verho gen en deviezenbeschermende maatrege len te treffen. Derhalve bleef Europa stevig verbonden met de Amerikaanse rente-ont wikkelingen, want ook Engeland, dat zich lange tijd had mogen verheugen in een sterk Pond sterling en dalende rentetarie ven, zag zich in de loop van het jaar ge noodzaakt de rentetarieven te verhogen, ten einde de positie van het pond te be schermen en een verdere inflatie te voor komen. Aan Europese zijde werd in januari van dit jaar toch overgegaan tot een renteverla ging, in weerwil van de opnieuw stijgende tarieven in de Verenigde Staten. Dit duidt erop dat er zich een wijziging heeft voorge daan in de onderliggende voorwaarden, welke een eerdere rentedaling in de weg stonden. De belangrijkste wijziging is zonder enige

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 8