De kop van dit artikel zegt het ai: het Europees beleid is meer dan een kasboek. maakt moeten worden. Er zal meer geld uitgetrokken wor den voor de economisch achtergebleven landen Grieken land, Italië en Ierland. Nieuwe sleutels Deze zaken lijken een snelle besluitvorming over de land bouwprijzen niet in de weg te staan. Het grootste struikel blok blijft de Britse financiële bijdrage. In feite voert Enge land op dit punt een weinig gemeenschappelijke koers. Een uitgangspunt van het Europese Verdrag is de ge meenschappelijke financiële verantwoordelijkheid voor de financiële lasten van het beleid. In de eerste 10 jaar van het bestaan van de EG is de bijdrage van de lidstaten bepaald aan de hand van verdeelsleutels. In het begin van de jaren '70 is dit omgebogen naar een meer centrale financiering. Sinds 1 979 betaalt de Europese Gemeenschap zijn beleid met 'eigen' financiële middelen. Die bedragen de inkom sten uit heffingen en invoerrechten en maximaal 1 punt van het BTW-tarief dat in de verschillende landen wordt toegepast. In feite wordt het Europese beleid dus niet meer vanuit de schatkist van de aangesloten landen be taald maar rechtstreeks. De landen hebben bij de inning van de inkomsten alleen uitvoerende taken. Drs. H. Noten boom, lid van het Europese Parlement, maakte terecht een opmerking toen ik in het decemberartikel nog sprak van 'de bijdrage van de Nederlandse schatkist' aan de Europe se Gemeenschap en deze vergeleek met de voordelen die het Europese beleid voor de Nederlandse export brengt. In wezen maakte ik dezelfde fout als onze Engelse vrienden: beoordeling van het beleid aan de hand van een nationale afweging van vóór- en nadelen. Daarbij er aan voorbij gaand dat de eigen financiële autonomie van de Europese Gemeenschap een zwaar bevochten verworvenheid is. Echter net zo min als op het nationale vlak kan internatio naal de term 'verworvenheid' de discussie erover doen verstommen. Wanneer onverhoopt de Engelsen op de ko mende top concessies gedaan krijgen en buiten de norma le regels extra geld uit de Europese pot toegeschoven krij gen, zal tevens moeten zijn uitgemaakt wie dat betaalt. Ita lië, Griekenland en Ierland als minst welvarende landen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 37