Europees beleid meer dan een kasboek De Europese Commissie is dit jaar laat met voorstellen voor de landbouwprijzen voor het seizoen 1982-1983 gekomen. Opmerkelijk omdat de heer Dalsager, de Deense Europese Commissaris belast met de landbouw, bij de presentatie op 27 januari toegaf dat die voorstellen al meer dan een maand in zijn bureaula lagen. Over de inhoud van die landbouwprijsvoorstellen was de Europese Commmissie het in hoofdlijnen wel eens. Er is kennelijk meer aan de hand. Dat meer betreft vooral de financiële kant van het Europese beleid. Al enkele jaren bestaat er met name van Britse zijde groot bezwaar tegen de kosten van het Europese landbouwbeleid. Dit land werpt de andere lid-staten voor dat zijn financiële bijdrage in geen verhouding staat tot zijn profijt. Ook West-Duits/and is kritisch ten aanzien van de kosten van het Europese beleid. Maar dit land trekt de discussie minder in het vlak van de nationale kosten en baten. De Europese regeringsleiders hebben op de zogeheten Eurotops al diverse keren soms in krasse bewoordingen over deze kwestie gesproken. Al eerder, namelijk in 1 980, kon eerst over de landbouwprijzen overeenstemming be reikt worden, nadat met het Verenigd Koninkrijk een bij zondere regeling was getroffen over de EG-financiering. De Europese Top van november 1 981 in Londen en de Eu ropese ministers van Buitenlandse Zaken konden er de af gelopen maanden niet uitkomen. Het uitbrengen van de voorstellen voor de Europese landbouwprijzen werd hier door opgehouden. Eind maart komen de regeringsleiders in Brussel wederom bijeen. Ir. J. H. Egberink Europees commissaris Dalsager meende niet langer te kunnen wachten. Wil er van het prijsbeleid een signaal functie uitgaan op de produktie, dan zullen de prijzen be kend moeten zijn voordat er gezaaid wordt. Voor winter tarwe is dat zaaien overigens al lang gebeurd. De akker bouwer krijgt nu enkele maanden na het zaaien te horen dat zijn tarweprijs waarschijnlijk - want het gaat nog maar om voorstellen - zal achterblijven bij de gemiddelde prijs verhogingen die zijn voorgesteld. Wanneer hij dat vooraf had geweten, zou hij wellicht meer land hebben gereser veerd voor andere produkten. Niet dat teeltverschuivingen op basis van kleine prijsverschillen direct zo gunstig zijn. Immers, daardoor kan de markt van die andere produkten worden overvoerd, waardoor het prijspeil van alle akker- bouwprodukten onder druk komt. Agrarische producenten die een zorgvuldige specialisatie in bepaalde teelten hebben opgebouwd, zoals de Neder landse aardappeltelers, kunnen dan de dupe worden. Dat gevaar is aanwezig wanneer de Europese Commissie niet alleen voor dit jaar maar ook voor de volgende jaren de graanprijzen laat achterblijven bij de gemiddelde kosten ontwikkeling in de landbouw. Overigens zijn de Europese regeringsleiders het over dit punt van de voorstellen in no vember 1981 in grote lijnen eens geworden. Ook is er toen overeenstemming bereikt over een verbre ding van het Europese beleid. Er zal de komende jaren meer geld worden besteed aan het sociale beleid en het regionale beleid. De Europese staalsector zal gezond ge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 36