Eindhoven Begin 1 978 werd aan de Technische Ho geschool Eindhoven, de in leeftijd en grootte tweede technische hogeschool in ons land (Delft: 140 jaar, 10 000 studen ten; Eindhoven 26 jaar en 5000 studenten; Twente 16 jaar en 2500 studenten) een unieke campagne ontwikkeld om in het bij zonder kleine en middelgrote ondernemin gen uit de wijde regio te interesseren voor het aan de hogeschool verrichte onder zoek en voor de beschikbare kennis, appa ratuur etc. Tot dat tijdstip had de THE net als de andere universiteiten en hogescho len in ons land weliswaar vele contacten onderhouden met industrie en andere sec toren van de maatschappij, maar dat ge beurde veelal, omdat de potentiële ge bruikers de weg binnen het academische milieu wisten te vinden. De THE bijvoor beeld had ook in 1 978 en de jaren daar voor vele langdurige onderzoekscontrac ten met grote industriële ondernemingen, ministeries etc. Binnen de hogeschool werd echter de be hoefte van kleinere ondernemingen ge voeld om toegang te krijgen tot de hoge school. Dat gebeurde in een periode waar in vele industriële ondernemingen steeds duidelijker concurrentie ondervonden en behoefte kregen aan versterking van het kennisniveau. Marketing De marketing van de kennis en het profile ren van de THE als (met dank aan een groot postorderbedijf!) 'Instituut met hartelijke leraren en een lage drempel' gebeurde on der auspiciën van een kleine, maar uiterst Kennisoverdracht naar bedrijfsleven den. Een ding is duidelijk: de behoefte aan kennisoverdracht, aan impulsen om te ko men tot vernieuwing is enorm groot. Die behoefte van het Nederlandse bedrijfs leven aan daadwerkelijke hulp en onder steuning in een onzekere toekomst wordt door wat wel wordt genoemd het 'weten schapsbedrijf steeds duidelijker onder kend. Het is nog niet zo lang geleden, dat universiteiten en hogescholen met name voor mensen die de taal van de weten schapsman niet spraken golden als on doordringbare ivoren torens. Bastions waar fundamenteel onderzoek werd ver richt en onderwijs gegeven. En werden contacten gelegd met de 'buitenwereld', dan was de taal waarin werd gecommuni ceerd vaak voor de doelgroep onbegrijpe lijk. Met name aan de Technische Hogescho len is enkele jaren geleden een beweging in gang gekomen die heeft geleid tot een nu slagvaardig opererend systeem van ken nisoverdracht, ofte wel 'transfersysteem' ten behoeve van het bedrijfsleven en maat schappelijke organisaties. Dienstverlening staat nu centraal in het 'wetenschapsbe drijf'. En er zijn vele bemoedigende resulta ten te melden van die nieuwe aanpak. Vele bedrijven en bedrijfstakken hebben gepro fiteerd en profiteren nog van de binnen de technische hogescholen en universiteiten beschikbare kennis. De Technische Hoge school Eindhoven is de pionier geweest bij de wat nu dan wordt genoemd 'weten- schapsmarketing': het naar de juiste doel groep overdragen van de binnen het we tenschapsbedrijf beschikbare kennis en expertise. invloedrijke Bestuurscommissie Contac ten Bedrijfsleven die bij de Voorlichtings dienst een punt creëerde als ingang voor het bedrijfsleven. In de regio werd gerichte informatie gege ven aan vele groeperingen en instituties over de (on)mogelijkheden van de THE als kennisbron. Dat resulteerde in 1978 in 100 vragen van de industrie om hulp en steun. Die vragenstroom zwol aan van 200 (1 979) naar 400 (1980) en 500 het afge lopen jaar. Dit jaar verwacht het inmiddels opgerichte 'transferbureau' zo'n 600 vra gen en problemen vanuit de maatschappij te moeten verwerken. De in 1978 gestarte dienstverlening door de THE viel ongeveer samen met de dis cussies op regeringsniveau over de nood zaak tot industriële vernieuwing. De Eind- hovense aanpak van kennisoverdracht en wetenschapsmarketing (kleinschalig, onambtelijk) stond centraal in de eind 1979 aan het kabinet aangeboden 'Inno vatienota'. Hierin werd een aantal maatre gelen voorgesteld die de slagvaardigheid van de vaderlandse industrie zou moeten bevorderen. Een van die maatregelen was de instelling van 'transferbureaus' ('trans fer' in de zin van overdracht) aan de drie technische hogescholen en een intensive ring van de kennisoverdracht naar met na me de kleinere ondernemingen door TNO. Ook de Rijksnijverheidsdienst (kortweg RND, de consulentenorganisatie van het ministerie van Economische Zaken), was in deze transferactiviteiten een vitale rol toe gedacht. Inmiddels is dat transfernetwerk in ons land in volle gang. Dat eerste transferbu- De bekende bus met lage instap is het resultaat van samen werking met het transfer bureau van de THE.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 18