Centrum Bevordering Import (CBI) Ontwikkelingshulp in daden omgezet Een dikwijls gehoorde klacht van de ontwikkelingslanden is dat in de meer gefortu neerde landen geen of nauwelijks belangstelling bestaat voor produkten uit wat wij met een zeer algemene term aanduiden als de 'derde wereld'. Zowel onbekendheid bij de potentiële importeur met de kwaliteit van diverse pro dukten en marktacceptatie ervan in diens afzetgebied, als onbekendheid bij de ex porteur in de 'derde wereld' met de vorm- en kwaliteitseisen van zijn potentiële af nemers vormden lange tijd een groot struikelblok. Een initiatief om hierin verandering te brengen werd genomen door het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking met het opzetten in 1971 van het Centrum tot Be vordering van de Import uit ontwikkelingslanden (CBI). Het CBI vierde dus kort gele den zijn tienjarig bestaan. Rabobank Nederland is van mening dat het CBI belangrij ke diensten verleent en een stuk ontwikkelingshulp in daden omzet. Graag willen we aan het CBI op deze plaats wat extra aandacht schenken. Het hierbij geplaatste artikel over deze instelling is ontleend aan het blad De Handelsreiziger van novem ber/december vorig jaar. Nog te weinig Nederlandse agenten en importeurs weten dat er in het hartje van Rotterdam een 200 m2 grote showroom bestaat met monsters van alle mogelijke produkten uit ontwikke lingslanden, die er als het ware om vragen geïmporteerd te worden. Deze toonzaal behoort tot het CBI, wat voluit betekent: Centrum tot Bevordering van de Import uit ontwikkelingslanden, dat ressorteert on der het Ministerie van Buitenlandse Za ken. Uit een gesprek met CBI-handelsconsulent D. J. de Man, die wordt bijgestaan door de heer D. van Eijk, blijkt dat het doel van deze showroom, het zgn. 'Merchandise Test Centre', tweeledig is. Enerzijds worden le veranciers hierdoor in contact gebracht met potentiële kopers. Anderzijds wordt het commentaar van de bezoekende ko pers t.a.v. kwaliteit, afwerking, model, kleur, prijs en andere van belang zijnde za ken doorgespeeld aan de exporteur. Deze is hierdoor in staat zijn aanbieding aan te passen aan de eisen van de Nederlandse markt. leder produkt maakt na een jaar plaats voor een andere aanbieding. De nadruk van het grote assortiment monsters uit ca. 40 ont wikkelingslanden ligt op artikelen uit de sectoren levensmiddelen, textiel inclusief kleding, lederwaren, gereedschappen en andere technische produkten, houtpro- dukten, bouwmaterialen, meubelen, sport en spelartikelen, huishoudelijke artikelen en kunstnijverheidsprodukten. Profielschets Niet ieder produkt wordt zonder meer in het assortiment opgenomen. Allereerst wordt van de exporteur een 'company pro file' gevraagd. In deze profielschets ver strekt de exporteur gegevens over grootte, aard, exportervaring, capaciteit en finan cieel vermogen van zijn onderneming. De exporteur moet hierin ook opgave doen over organisaties, kamers en banken waar bij hij is aangesloten. Verder worden ge vraagd produktspecificaties, brochures en foto's alsmede de FOB- en CIF-prijzen met de leverings- en betalingsvoorwaarden. Buiten de tentoongestelde produkten om beschikt het CBI over veel voor importeurs en agenten belangrijke gegevens waarvan kosteloos gebruik kan worden gemaakt. Zo is er een uitgebreid Exporteurs Register dat 220 marktsegmenten bestrijkt met aanbiedingen van nog niet vertegenwoor digde exporteurs. Ook heeft het CBI adres sen van meer dan 2000 exportbevorderen de organisaties in ontwikkelingslanden. Deze organisaties kunnen zowel recht streeks als door het CBI worden benaderd. Via ditzelfde Centrum kan men toegang krijgen tot de bij het International Trade Centre UNCTAD/GATT in Genève opgesla gen informatie over vele duizenden expor teurs in ontwikkelingslanden. Ten slotte heeft het CBI een uitgebreide bibliotheek van exportgidsen en -publikaties. Efficiënte hulp Behalve over produkten en veel schriftelij ke informatie, heeft het CBI, dat momen teel zijn 10-jarig bestaan viert, een uitge breide ervaring en kennis, die men graag aan potentiële kopers ter beschikking stelt. Deze dienstverlening houdt ook in dat men helpt bij het voorbereiden van bezoeken aan ontwikkelingslanden, door b.v. export bevorderende organisaties, kamers van koophandel en banken in die landen op de hoogte te stellen van de komst van de agent of importeur, zodat deze z'n tijd zo efficiënt mogelijk kan indelen. Een belangrijk communicatiemiddel dat het CBI hanteert, is het tienmaal per jaar verschijnende News Bulletin. Dit in het En gels gestelde mededelingenblad geeft een grote hoeveelheid handelsinformatie, die zowel voor Nederlandse kopers als export bevorderende organisaties van belang is. Niet alleen aangeboden produkten worden hierin opgenomen, maar ook mededelin gen over 'produktweken', bezoeken van handelsdelegaties, vakbeurzen, seminars, nieuwe publikaties op het gebied van han del met ontwikkelingslanden, enz. Aan de toezending van dit blad zijn geen kosten verbonden en men kan het aanvra gen bij het CBI, postbus 30009, 3001 DA Rotterdam. Het kantoor is ge vestigd in het Beursgebouw, Coolsingel 58 te Rotterdam, telefoon (010) 13 07 87, toestel 25 en 26. Het is een bezoekje zeker waard! H Met dank aan de redactie van 'De Handels reiziger'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 13