branden is al in het verleden sterk uitge breid met een aantal neventaken. Zo wordt de brandweer steeds meer ingezet voor hulpverlening, zoals het bevrijden van per sonen uit autowrakken en het bestrijden van calamiteiten in de petro-chemische in dustrie. Speciale hulpverleningsvoertui gen werden hiervoor aangeschaft. Het Korps Mobiele Colonnes zal de nood voorzieningen in een rampgebied wat uit gebreider gaan verzorgen, dan zij dit thans reeds doet. Zijn materieel wordt in de ko mende jaren vernieuwd. Waarom, zo rede neert men op het ministerie, zou een goed geoutilleerde integrale rampenbestrij dingsorganisatie niet de opvolger kunnen zijn van een gedeelte van het huidige ta kenpakket van de BB? Een tijdvertragende factor in de realiseringsperiode is momen teel nog de herindeling van Nederland in de provincies-nieuwe-stijl. Het is namelijk de bedoeling het commando tijdens een rampbestrijding te leggen bij de comman dant van de brandweer, werkzaam in die provincies nieuwe stijl. dingsorganisatie veelal snel ter plaatse is, kan volstaan worden met een BZB-ploeg met een beperkte taak. De grondgedachte van een dergelijke opzet is, dat zo'n BZB- ploeg in een administratief bedrijf elk on geluk in het beginstadium moet kunnen bestrijden. Het gebeurt bijvoorbeeld, dat een cliënt pardoes door een gesloten glazen deur loopt. Een stevige hoofdwond kan het ge volg zijn. Zo'n cliënt mag toch wel kunnen rekenen op een beperkte eerste hulp? En als een brand in een prullebak een gordijn- brand tot gevolg heeft, zal een BZB-er moeten weten wat hem te doen staat. Ook bij een overval op een bank, waarbij ge wonden zijn gevallen, zal de BZB-ploeg di rect handelend moeten kunnen optreden. De samenstelling en uitrusting van de BZB zal afgestemd moeten worden op de risi co's in een administratief bedrijf. Het is derhalve niet te adviseren om afzonderlijke brandwacht-, reddings- en EHBO-ploegen te formeren. Veel efficiënter is het deze functies te com- Een kijkje in het 'arsenaal' van de BZB van onze centrale bank in Utrecht. Praktische uitvoering BZB Er zijn, sterk generaliserend, twee typen van bedrijven te onderscheiden: - Bedrijven met een gevaarlijk bedrijfspro ces, bijvoorbeeld de zware metaalindu strie, de petro-chemische industrie. - Bedrijven met een ongevaarlijk bedrijfs proces, bijvoorbeeld kantoren en winkels. Uiteraard behoort onze Rabobankorgani- satie tot de laatste groep. Het zal duidelijk zijn, dat een administratief bedrijf, zoals een Rabobank, met bijvoor beeld 35 personeelsleden, in alle redelijk heid niet kan voldoen aan de huidige wet telijke eisen. Aangezien een administratief bedrijf ten aanzien van de bedrijfszelfbescherming een ongevaarlijk bedrijfsproces kent en een goed georganiseerde rampenbestrij- bineren in één groep. De instructie en op leiding van deze ploeg kan dan bestaan uit een cursus 'bediening kleine blusmidde len', een cursus 'levensreddende handelin gen' en een cursus 'eenvoudig gewonden transport'. Daar de BZB bij een personele bezetting van 35 personen uit ongeveer acht personen bestaat, kunnen de cursus sen op het bedrijf worden verzorgd. Na on geveer 10 lesavonden is de ploeg volledig geïnstrueerd en berekend voor haar taak. Ingeval van een calamiteit gaat de BZB di rect na alarmering beginnen met de be strijding daarvan, in afwachting van de komst van de betrokken hulpverlenings dienst van de plaatselijke overheid. Deze zal dan de taak van de BZB-ploeg overne men. De materiële uitrusting van de BZB kan dus beperkt blijven. Draagbare blustoestellen zijn reeds aanwezig en een aantal EHBO- verbandtrommels behoort tot de stan daarduitrusting van een kantoor. Bescher mende kleding is veelal overbodig, daar de ploeg onmiddellijk inzetbaar moet zijn. Bo vendien zal ingeval van escalatie de daad werkelijke bestrijding overgelaten kunnen worden aan de plaatselijke overheidsin stanties. Er rest dan nog slechts een assis terende taak. Wezenlijke taken van een BZB-ploeg zullen zijn: - een snelle alarmering verzorgen; - zorgen voor een goede evacuatie; - het verlenen van eerste hulp; - het transporteren van de slachtoffers; - een begin van brand onderdrukken; - het afsluiten van gas en elektriciteit; - het opbergen van geld en geldswaarden; - het treffen van preventieve maatregelen. Duidelijk niet tot de taak van de ploeg be hoort bijvoorbeeld het bestrijden van een uitslaande brand of het opsporen en het onschadelijk maken van een geplaatste bom. Regelmatig zullen de BZB-ers bij elkaar moeten komen om de werkwijze van de ploeg door te spreken en om gezamenlijk te trainen in vaardigheid. De opstelling van het beschermingsplan Elk BZB-plichtig bedrijf dient een bescher mingsplan op te stellen. Hierin staat be schreven wat de BZB ingeval van een cala miteit te doen staat. Voorts vermeldt het onder andere wie in de ploeg is opgeno men, waar hij of zij gehuisvest is, wat er dient te gebeuren ingeval van brand of brandalarm, wat de actie moet zijn ingeval van netspanningsuitval en waar een eva cuatieplaats is. Tevens kan een aantal pre ventieve maatregelen ter voorkoming en beperking van schade en slachtoffers wor den opgenomen. Het complete plan moet ter goedkeurig worden voorgelegd aan de Burgemeester en Wethouders van de betreffende ge meente. Slotopmerking Het zal duidelijk zijn, dat een goed georga niseerde BZB-ploeg een onmisbaar onder deel is van een modern bedrijf. Wel zal deze aangepast dienen te zijn aan de aard van het bedrijf. Helaas geven de thans geldende wettelijke bepalingen daarvoor een aantal achterhaalde regels. Wellicht zal de nieuwe Rampenwet samen met de Wet op de Arbeidsomstandighe den een goede handreiking zijn voor de toekomst van de BZB.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 37