De Nederlandse privacywet Inhoud van de wet, hoofdlijnen De wet verdeelt registratiesystemen in een drietal categorieën: meldingsplichtige, re- glementsplichtige en vergunningsplichti- ge systemen. Meldingsplichtig zijn systemen als: leden/begunstigers-administraties van kerkgenootschappen; abonnee-bestan den van tijdschriften; eenvoudige salaris administraties; boekhoudingen (eenvou dige); leveranciers/afnemers-lijsten; com binaties hiervan. In beginsel zijn alle overige systemen re- glementsplichtig, tenzij ze gevoelige ge gevens bevatten (ras, geloof, overtuiging, psychische, medische gegevens) of er in formatie uit aan derden mag worden ver strekt. In dat geval is sprake van een vergunningsplichtig systeem. Voor meldingsplichtige systemen geldt dat ze moeten worden ingeschreven in een officieel register. Voor reglementsplichtige en vergunningsplichtige systemen geldt eveneens dat ze moeten worden inge schreven: bovendien moet een reglement worden ingeschreven. Hierin moet worden vermeld: Wat is het doel van het systeem? Welke soorten van personen worden gere gistreerd? Welke gegevens worden vastgelegd en waar komen de gegevens vandaan? Wanneer worden gegevens verwijderd? Wie kan wanneer (zowel intern als ex tern) welke gegevens krijgen uit het sy steem? Wie heeft rechtstreeks toegang tot het systeem? Welke koppelingen naar andere syste men vinden plaats? Hoe is het inzage- en correctierecht van een geregistreerde geregeld? Hoe is het beheer van het systeem gere- 28 geld? Wanneer sprake is van een vergunnings plichtig systeem, moet bovendien een ver gunning hiervoor worden aangevraagd, en vindt een strengere controle op het sy steem plaats. De registreerde ontleent aan de wet de vol gende rechten: Mededeling: indien iemand in een sy steem wordt opgenomen moet hij daarvan op de hoogte worden gesteld, tenzij het al vanzelfsprekend was dat hij dit wist. Inzage: de geregistreerde heeft er recht op te weten wat er over hem is vastgelegd (tegen een redelijke vergoeding, te betalen door de betrokkene zelf). Correctie: foute of overbodige gegevens moeten worden verbeterd of verwijderd. Protocolplicht: bij sommige systemen (vooral bij vergunningsplichtige systemen) moet de eigenaar van het systeem bijhou den, voor iedere geregistreerde, wie welke informatie over die persoon heeft gekre gen. De geregistreerde heeft recht op die informatie. Beveiliging: het systeem moet voldoende beveiligd zijn tegen inbreuken op dat sy steem door onbevoegde personen. Het toezicht op de wet wordt gelegd bij een nieuwe instantie, Registratiekamer ge naamd, die een register bijhoudt dat open baar is en alle systemen en reglementen bevat. De Registratiekamer verleent ook de vergunningen voor de vergunningsplichti ge systemen. De Registratiekamer verleent ook vergunningen aan andere personen dan de eigenaar van een registratiesy steem om met het registratiesysteem te werken (bijv. computerservicebureaus). Het is namelijk verboden om een registra tiesysteem 'buiten de deur' op te zetten of te laten bewerken indien die 'bewerker', zoals de wet een extern bureau noemt, daar geen speciale toestemming voor heeft (dit geldt ook indien het slechts mel dingsplichtige systemen betreft). Van belang is nog te vermelden dat de wet gever nadrukkelijk de bedoeling heeft om 'zelfregulering' bij het bedrijfsleven te sti muleren: men wil een wettelijk kader creë ren met een aantal minimumeisen, en vraagt het bedrijfsleven en ook de over heid, om zelf zoveel mogelijk te streven naar een maximale bescherming van de persoonlijke levenssfeer van het individu. Privacywet en Rabobankorganisatie Bij Rabobank Nederland is een privacy- commissie ingesteld, met als taak na te gaan welke maatregelen binnen de organi satie gewenst zijn om zo snel en adequaat mogelijk in te spelen op de eisen die de wet aan de organiatie zal gaan stellen. Hierbij kan worden gedacht aan inventarisatie en classificatie van bestaande en in ontwikke- ling zijnde systemen, aanpassing van stan daards en procedures van automatise ringsprojecten, opstellen van modelregle menten, ontwikkeling van controleproce dures op naleving intern van voorschriften, beveiliging van systemen etc. Op de korte termijn wordt op verzoek van de Stichting Pensioenfonds Rabobankor ganisatie een aanvang gemaakt met het opzetten van een privacy beheersstructuur voor het pensioenfonds. In de komende periode zal in de publiciteit veel aandacht worden besteed aan de pri- vacy-materie. In de Tweede Kamer worden omvangrijke discussies en hoorzittingen verwacht. Het is dan ook aan te bevelen, dat de eigenaren van registratiesystemen zich gaan bezinnen op de wijze, waarop hun registratiesystemen functioneren. Dit laatste is voor onze organisatie des te meer van belang, omdat zij een groot aantal par ticuliere cliënten heeft. Deze cliënten zul len de komende tijd onder invloed van de publiciteit ongetwijfeld een grotere waar de gaan toekennen aan een voorzichtige en vertrouwelijke omgang met informatie over hun persoon.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 28