wob
wob
Vervolg wob
ters is hier niet vreemd aan. Hoewel de
aanvraagmogelijkheid eind juli vorig jaar
moest worden opgeschort, omdat de mid
delen waren opgesoupeerd, heeft men
toch de indruk dat in het afgelopen jaar
slechts weinig bedrijven niet de mogelijk
heid hebben gehad tot het indienen van
een aanvraag. Om in 1 982 de meest nood
zakelijke gevallen te kunnen honoreren, is
een bedrag van f 6 miljoen voor de Grond
bank te krap. Bij de bepaling daarvan is re
kening gehouden met een verlaging van de
maximum leeftijd in de aanvraagregeling
voor degenen die een bedrijf overnemen.
Onder aandrang van het landbouwbe
drijfsleven en de politici heeft de minister
nu een verhoging van het budget met en
kele miljoenen toegezegd. Deze beslissing
zal hopelijk de bedrijfsovernemers in de
landbouw, die in 1 982 voor de noodzake
lijke verlichting van de financieringspro-
blematiek zijn aangewezen op de Grond
bank, in staat stellen gebruikte maken van
deze financieringsmogelikheid. De voor
jonge landbouwers gunstiger geworden
rentesubsidieregeling, alsook een even
tuele daling van de rente, kan het beroep
op de Grondbank verminderen. Voorts
blijft het met name voor jonge landbouw
ers van belang, dat zodanige voorwaar
den worden geschapen dat het aandeel
van de pacht in de totale oppervlakte cul
tuurgrond niet verder terugloopt.
RENTEPROBLEMEN OP DE KOOP
WONINGMARKT
Vorig jaar werd er in deze kolommen al
aandacht gevraagd voor de gevolgen van
de rentestijging voor eigen woningbezit
ters. Dat er in dit nummer weer over ge
schreven wordt is een blijk van ons bezig
zijn met dit probleem.
De hoge rente grijpt van twee zijden in op
de koopwoningmarkt. Enerzijds worden
veel potentiële kopers van de markt verdre
ven, omdat een eigen huis - ondanks de
gedaalde prijzen - door het gestegen ren
teniveau buiten hun bereik is geraakt. An
derzijds krijgen ook dit jaar meerdere hy
potheekgevers, die een aantal jaren gele
den een huis kochten, te maken met een
mogelijke forse verhoging van de rente van
hun indertijd afgesloten lening.
De eerstgenoemde groep kan de hoge ren
te nog ontlopen door geen huis te kopen,
maar de tweede groep zal de lastenstijging
moeten accepteren. Hoewel deze via de
rente-aftrek gedeeltelijk wordt opgevan
gen door de fiscus, gaat de hulp van de
Op woensdag 23 december werd de brochure 'Het Symfonieorkest', waarover we in ons
maandblad al vaker hebben geschreven, door mr. H. J. A. M. Klarenbeek, lid van onze
hoofddirectie, aangeboden aan minister A. A. van der Louw van CRM. Deze feestelijke ge
I beurtenis leidde de officiële publikatie van de brochure in, nadat deze onofficieel al enige tijd
binnen onze organisatie verkrijgbaar was. Minister Van der Louw was zichtbaar onder de
indruk van de kwaliteit van dit boekwerkje, waarvoor inmiddels al zeer grote belangstelling is
j gebleken.
overheid, hier lang niet zover als in de
huursector, waar ze de rentestijging (vrij
wel) geheel via subsidies voor haar reke
ning neemt. Gezien de budgettaire proble
men van de overheid mag echter uit die
hoek nauwelijks een bijdrage in de verlich
ting van de financiële problemen voor de
eigen huisbezitters worden verwacht.
J Het komt dan vooral op de financiers aan
j om daar, waar een plotselinge forse rente
stijging liquiditeitsproblemen met zich
meebrengt, de hypotheekgever zoveel mo
gelijk tegemoet te komen. Hierbij is van be
lang dat de probleemgroep, zoals ook vo
rig jaar al is opgemerkt, naar onze mening
minder groot is dan wel eens wordt gesug
gereerd. Veel eigen-woningbezitters blij
ken een zodanige financiële discipline te
kunnen opbrengen, dat een aanzienlijke
renteverhoging van bijvoorbeeld 9% naar
11 of 1 2 zonder hulp van buitenaf kan
worden opgevangen.
Toch komt het ook voor, in een aantal ge
vallen buiten de schuld van de betrokke
nen, dat dit niet lukt. In dergelijke gevallen
is een regeling welkom. Deze zou kunnen
bestaan uit het stapsgewijze verhogen van
de rente. Bijvoorbeeld bij een 'rentesprong'
van 3% zou de rente driejaar lang met 1
per jaar verhoogd kunnen worden, totdat
het gewenste niveau bereikt is. De rente
die in het begin te weinig wordt betaald
kan dan bij de hoofdsom worden gevoegd.
Omdat tussentijds in het merendeel van
de gevallen ook een nominale inkomens
stijging mag worden verwacht. zal per sal
do de financieringslast in procenten van
het inkomen nauwelijks toenemen. Omdat
echter een toenemend deel van het inko
men moet worden gebruikt voor het op
vangen van energieprijsstijgingen, zal ook
bij het treffen van een regeling veelal niet
aan een bijsturing van het bestedingspa
troon kunnen worden ontkomen.
Echt moeilijk wordt het pas als het inko
men door bijvoorbeeld echtscheiding of
werkloosheid een forse daling ondergaat.
Dan schiet ook een regeling in bovenge
noemde zin weieens tekort en blijft ver
koop van de eigen woning als enige haal
bare oplossing over.
Binnen onze organisatie is het overgrote
deel van de cliënten overigens gefinan
cierd op basis van een lening met variabele
rente. Dit vermindert de kans op proble
men, omdat de geleidelijke aanpassing
aan een gestegen marktrente gemakkelij
ker in het gezinsbudget kan worden inge
past dan een éénmalige forse verhoging.
NAAR BETERE BESCHERMING
REIZEND PUBLIEK
De laatste jaren vertoont de reiswereld een
toenemende onrust. Dit is niet op de laat
ste plaatste wijten aan het opvallende aan
tal faillissementen van reisorganisatoren
en wederverkopers.
Hoewel onze organisatie daar in eerste in
stantie geen nadelig gevolg van onder
vindt, is het begrijpelijk dat deze onrust de
reisbranche in zijn totaliteit niet ten goede
komt. De indruk bestaat dat de vaak moor
dende concurrentie tussen de touropera
tors en de daaruit voortvloeiende smalle
marges, deconfitures in de hand werkt.