wob wob Vervolg wob ters is hier niet vreemd aan. Hoewel de aanvraagmogelijkheid eind juli vorig jaar moest worden opgeschort, omdat de mid delen waren opgesoupeerd, heeft men toch de indruk dat in het afgelopen jaar slechts weinig bedrijven niet de mogelijk heid hebben gehad tot het indienen van een aanvraag. Om in 1 982 de meest nood zakelijke gevallen te kunnen honoreren, is een bedrag van f 6 miljoen voor de Grond bank te krap. Bij de bepaling daarvan is re kening gehouden met een verlaging van de maximum leeftijd in de aanvraagregeling voor degenen die een bedrijf overnemen. Onder aandrang van het landbouwbe drijfsleven en de politici heeft de minister nu een verhoging van het budget met en kele miljoenen toegezegd. Deze beslissing zal hopelijk de bedrijfsovernemers in de landbouw, die in 1 982 voor de noodzake lijke verlichting van de financieringspro- blematiek zijn aangewezen op de Grond bank, in staat stellen gebruikte maken van deze financieringsmogelikheid. De voor jonge landbouwers gunstiger geworden rentesubsidieregeling, alsook een even tuele daling van de rente, kan het beroep op de Grondbank verminderen. Voorts blijft het met name voor jonge landbouw ers van belang, dat zodanige voorwaar den worden geschapen dat het aandeel van de pacht in de totale oppervlakte cul tuurgrond niet verder terugloopt. RENTEPROBLEMEN OP DE KOOP WONINGMARKT Vorig jaar werd er in deze kolommen al aandacht gevraagd voor de gevolgen van de rentestijging voor eigen woningbezit ters. Dat er in dit nummer weer over ge schreven wordt is een blijk van ons bezig zijn met dit probleem. De hoge rente grijpt van twee zijden in op de koopwoningmarkt. Enerzijds worden veel potentiële kopers van de markt verdre ven, omdat een eigen huis - ondanks de gedaalde prijzen - door het gestegen ren teniveau buiten hun bereik is geraakt. An derzijds krijgen ook dit jaar meerdere hy potheekgevers, die een aantal jaren gele den een huis kochten, te maken met een mogelijke forse verhoging van de rente van hun indertijd afgesloten lening. De eerstgenoemde groep kan de hoge ren te nog ontlopen door geen huis te kopen, maar de tweede groep zal de lastenstijging moeten accepteren. Hoewel deze via de rente-aftrek gedeeltelijk wordt opgevan gen door de fiscus, gaat de hulp van de Op woensdag 23 december werd de brochure 'Het Symfonieorkest', waarover we in ons maandblad al vaker hebben geschreven, door mr. H. J. A. M. Klarenbeek, lid van onze hoofddirectie, aangeboden aan minister A. A. van der Louw van CRM. Deze feestelijke ge I beurtenis leidde de officiële publikatie van de brochure in, nadat deze onofficieel al enige tijd binnen onze organisatie verkrijgbaar was. Minister Van der Louw was zichtbaar onder de indruk van de kwaliteit van dit boekwerkje, waarvoor inmiddels al zeer grote belangstelling is j gebleken. overheid, hier lang niet zover als in de huursector, waar ze de rentestijging (vrij wel) geheel via subsidies voor haar reke ning neemt. Gezien de budgettaire proble men van de overheid mag echter uit die hoek nauwelijks een bijdrage in de verlich ting van de financiële problemen voor de eigen huisbezitters worden verwacht. J Het komt dan vooral op de financiers aan j om daar, waar een plotselinge forse rente stijging liquiditeitsproblemen met zich meebrengt, de hypotheekgever zoveel mo gelijk tegemoet te komen. Hierbij is van be lang dat de probleemgroep, zoals ook vo rig jaar al is opgemerkt, naar onze mening minder groot is dan wel eens wordt gesug gereerd. Veel eigen-woningbezitters blij ken een zodanige financiële discipline te kunnen opbrengen, dat een aanzienlijke renteverhoging van bijvoorbeeld 9% naar 11 of 1 2 zonder hulp van buitenaf kan worden opgevangen. Toch komt het ook voor, in een aantal ge vallen buiten de schuld van de betrokke nen, dat dit niet lukt. In dergelijke gevallen is een regeling welkom. Deze zou kunnen bestaan uit het stapsgewijze verhogen van de rente. Bijvoorbeeld bij een 'rentesprong' van 3% zou de rente driejaar lang met 1 per jaar verhoogd kunnen worden, totdat het gewenste niveau bereikt is. De rente die in het begin te weinig wordt betaald kan dan bij de hoofdsom worden gevoegd. Omdat tussentijds in het merendeel van de gevallen ook een nominale inkomens stijging mag worden verwacht. zal per sal do de financieringslast in procenten van het inkomen nauwelijks toenemen. Omdat echter een toenemend deel van het inko men moet worden gebruikt voor het op vangen van energieprijsstijgingen, zal ook bij het treffen van een regeling veelal niet aan een bijsturing van het bestedingspa troon kunnen worden ontkomen. Echt moeilijk wordt het pas als het inko men door bijvoorbeeld echtscheiding of werkloosheid een forse daling ondergaat. Dan schiet ook een regeling in bovenge noemde zin weieens tekort en blijft ver koop van de eigen woning als enige haal bare oplossing over. Binnen onze organisatie is het overgrote deel van de cliënten overigens gefinan cierd op basis van een lening met variabele rente. Dit vermindert de kans op proble men, omdat de geleidelijke aanpassing aan een gestegen marktrente gemakkelij ker in het gezinsbudget kan worden inge past dan een éénmalige forse verhoging. NAAR BETERE BESCHERMING REIZEND PUBLIEK De laatste jaren vertoont de reiswereld een toenemende onrust. Dit is niet op de laat ste plaatste wijten aan het opvallende aan tal faillissementen van reisorganisatoren en wederverkopers. Hoewel onze organisatie daar in eerste in stantie geen nadelig gevolg van onder vindt, is het begrijpelijk dat deze onrust de reisbranche in zijn totaliteit niet ten goede komt. De indruk bestaat dat de vaak moor dende concurrentie tussen de touropera tors en de daaruit voortvloeiende smalle marges, deconfitures in de hand werkt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 6