tot 1978, gevolgd door een hausse in
1 979, terwijl 1 980 al weer een daling met
enkele tientallen miljoenen tonnen tot 270
miljoen ton heeft laten zien. De oorzaak
van de geringe groei in de komende twintig
jaar ligt vooral in de verwachte terugloop in
de aan- en afvoer van ruwe olie en oliepro-
dukten. Wel wordt er groei verwacht in de
aan- en afvoer van andere produkten zoals:
ertsen, kolen, granen, containers en z.g.
'neobulk-goederen' (stukgoedpakketten
van één soort, zoals hout, auto's en bui
zen). Om op die groei in te kunnen spelen is
Rotterdam begonnen met een aantal
maatregelen ten behoeve van het scheep
vaartverkeer, zoals het verder uitdiepen
van de vaargeulen, de bouw van een nieuw
verkeersbegeleidingssysteem en het ver
wijderen van de sluizen in het Hartelkanaal,
dat langs de zuidkant van Europoort loopt
tot in het Maasvlaktegebied. Verder moe
ten er voorzieningen worden getroffen
voor een kolen- en containerterminal op de
Maasvlakte en moeten de voorzieningen
voor de graanoverslag worden uitgebreid.
Als het havenbedrijf gelijk krijgt met de
voorspelling dat in het jaar 2000 circa
302 miljoen ton aan goederen zal worden
verwerkt, kan deze stroom als volgt wor
den onderverdeeld: ruwe olie 99 miljoen
ton (1 39 miljoen in 1 979), ertsen 47 mil
joen ton (42 miljoen in 1979), granen,
veevoer, oliën en vetten 45 miljoen ton
(26 miljoen in 1979), algemene vracht 34
miljoen ton (24 miljoen in 1 979), kolen 27
miljoen ton (9 miljoen in 1979), aard
olieprodukten 19 miljoen ton (33 miljoen
in 1 979), chemische produkten 1 7 miljoen
ton (13 miljoen in 1979), overige massa
goederen 13 miljoen ton (11 miljoen in
1 979) en energiegassen zoals LPG 2 mil
joen ton. De overslag naar en van binnen
schepen zal in dat jaar 102 miljoen ton be
dragen tegen 92 miljoen ton in 1979.
Belangstelling Rabobankorganisatie
Het zal niemand verbazen dat onze Rabo
bankorganisatie grote belangstelling heeft
voor de hierboven geciteerde cijfers. De
Rabobank is een belangrijke schakel in de
internationale agri-business-keten, waarin
Rotterdam al evenzeer een belangrijke
plaats inneemt. De verwachte groei in de
ze sector van 26 miljoen ton in 1979
naar 45 miljoen in het jaar 2000 is dan ook
letterlijk koren op de molen van onze orga
nisatie en onze leden en cliënten. Het ligt
derhalve voor de hand dat onze organisa
tie, die in de vorm van Rabobank Neder
land de belangrijkste financier is van de
grote Nederlandse aan- en verkoopcoöpe
raties op agri-business-gebied, wat duide
lijker aanwezig wil zijn in het Rotterdamse
havengebied. Maar niet alleen vanwege de
agri-business-sector dient Rabobank Ne
derland sterk vertegenwoordigt te zijn in
de Rotterdamse regio. Dit gebied telt im
mers tal van andere potentiële relaties van
onze Rabobankorganisatie, die in veel ge
vallen wensen hebben van een omvang
waaraan Rabobank Nederland het beste
kan beantwoorden.
Vandaar dat de Rabobank Nederland, die
altijd al een bescheiden dependance had in
Rotterdam, sinds 12 januari in de Maas
stad vertegenwoordigd is met een volledig
opgetuigd bankkantoor (exclusief kasaf
deling). Dat kantoor is samen met het
hoofdkantoor van de Rabobank Rotterdam
gevestigd in de Leuveflat langs de Leuve-
haven, waar het met de Rotterdamse wel
vaart enkele eeuwen geleden allemaal be
gonnen is. JD
fusie. Sinds een aantal jaren zit die groei er
echter goed in, met name in de bedrijven-
sector. Ons balanstotaal is de afgelopen
vier jaar verdubbeld van 90 miljoen naar
180 miljoen gulden.'
De relatie met het bedrijfsleven is ook voor
de Rabobank Rotterdam op de noordelijke
oever flink tot ontwikkeling gekomen. De
bank heeft met zo'n 14% van de 20000
bedrijven in haar werkgebied een debet-
en creditrelatie. En daar zitten hele grote
bij. 'Maar,' zo zegt directeur Lohaus heel
nadrukkelijk, 'we zijn er nog lang niet, we
hebben nog een hele weg te gaan.'
Wat zit er achter de verhuizing naar de
'Leuveflat'?
'Tot voor kort hadden we ons hoofdkan-
Gigantische containeroverslagbedrijven be
palen mede het gezicht van de Rotterdamse
haven. Boven: T. Lührmann, directeur van
de Rabobank Rotterdam-Zuid.
toor in het gebouw van de voormalige Boe
renleenbank in Overschie. Dat is een mooi
kantoor hoor. Maar het is te ver uit het cen
trum. De Rotterdammers kennen dat ge
bouw niet.' De Rabobank Rotterdam heeft
overigens nog meer vestigingsplannen
voor de toekomst. Gedacht wordt aan een
bankkantoor op de centraal gelegen Lijn
baan, dat met name op het grote publiek is
gericht. Een kantoor dat te vergelijken is
met het kantoor op de Dam van de Rabo
bank Amsterdam.
Het kantoor in de Leuveflat is hoofdkantoor
van de Rabobank Rotterdam, maar dat wil
nog niet zeggen dat daar ook alle afdelin
gen gevestigd zijn. 'Alleen de commerciële
afdelingen zitten hier,' aldus Lohaus, 'de
rest zit nog steeds in Overschie.'
De Rabobank Rotterdam samen met Ra
bobank Nederland in één gebouw. Welke
gedachten zit daarachter? 'Wel, heel een
voudig, het is een goede manier om sa
men op kostendekkende wijze in het cen
trum aanwezig te zijn. Het is hier namelijk
erg duur. Maar dat is niet het enige. We
verwachten er ook veel van voor de samen
werking. En die is op dit moment al heel
goed te noemen.'
Ook directeur Lührman van de Rabobank
Rotterdam-Zuid, met haar hoofdkantoor
aan de Slinge in de buurt van het Zuidplein,
verwacht veel goeds van de uitbreiding van
de activiteiten van Rabobank Nederland in
het Rotterdamse. 'Als ik me even tot mijn
eigen werkgebied mag bepalen: met name
in het havengebied van Rotterdam-Zuid is
voor ons nog veel terrein te ontginnen in de
scheepvaart- en expeditiesector. Die sec
toren zullen voor ons alle drie nog wel be
hoorlijk wat opleveren!' JD