tot 1978, gevolgd door een hausse in 1 979, terwijl 1 980 al weer een daling met enkele tientallen miljoenen tonnen tot 270 miljoen ton heeft laten zien. De oorzaak van de geringe groei in de komende twintig jaar ligt vooral in de verwachte terugloop in de aan- en afvoer van ruwe olie en oliepro- dukten. Wel wordt er groei verwacht in de aan- en afvoer van andere produkten zoals: ertsen, kolen, granen, containers en z.g. 'neobulk-goederen' (stukgoedpakketten van één soort, zoals hout, auto's en bui zen). Om op die groei in te kunnen spelen is Rotterdam begonnen met een aantal maatregelen ten behoeve van het scheep vaartverkeer, zoals het verder uitdiepen van de vaargeulen, de bouw van een nieuw verkeersbegeleidingssysteem en het ver wijderen van de sluizen in het Hartelkanaal, dat langs de zuidkant van Europoort loopt tot in het Maasvlaktegebied. Verder moe ten er voorzieningen worden getroffen voor een kolen- en containerterminal op de Maasvlakte en moeten de voorzieningen voor de graanoverslag worden uitgebreid. Als het havenbedrijf gelijk krijgt met de voorspelling dat in het jaar 2000 circa 302 miljoen ton aan goederen zal worden verwerkt, kan deze stroom als volgt wor den onderverdeeld: ruwe olie 99 miljoen ton (1 39 miljoen in 1 979), ertsen 47 mil joen ton (42 miljoen in 1979), granen, veevoer, oliën en vetten 45 miljoen ton (26 miljoen in 1979), algemene vracht 34 miljoen ton (24 miljoen in 1 979), kolen 27 miljoen ton (9 miljoen in 1979), aard olieprodukten 19 miljoen ton (33 miljoen in 1 979), chemische produkten 1 7 miljoen ton (13 miljoen in 1979), overige massa goederen 13 miljoen ton (11 miljoen in 1 979) en energiegassen zoals LPG 2 mil joen ton. De overslag naar en van binnen schepen zal in dat jaar 102 miljoen ton be dragen tegen 92 miljoen ton in 1979. Belangstelling Rabobankorganisatie Het zal niemand verbazen dat onze Rabo bankorganisatie grote belangstelling heeft voor de hierboven geciteerde cijfers. De Rabobank is een belangrijke schakel in de internationale agri-business-keten, waarin Rotterdam al evenzeer een belangrijke plaats inneemt. De verwachte groei in de ze sector van 26 miljoen ton in 1979 naar 45 miljoen in het jaar 2000 is dan ook letterlijk koren op de molen van onze orga nisatie en onze leden en cliënten. Het ligt derhalve voor de hand dat onze organisa tie, die in de vorm van Rabobank Neder land de belangrijkste financier is van de grote Nederlandse aan- en verkoopcoöpe raties op agri-business-gebied, wat duide lijker aanwezig wil zijn in het Rotterdamse havengebied. Maar niet alleen vanwege de agri-business-sector dient Rabobank Ne derland sterk vertegenwoordigt te zijn in de Rotterdamse regio. Dit gebied telt im mers tal van andere potentiële relaties van onze Rabobankorganisatie, die in veel ge vallen wensen hebben van een omvang waaraan Rabobank Nederland het beste kan beantwoorden. Vandaar dat de Rabobank Nederland, die altijd al een bescheiden dependance had in Rotterdam, sinds 12 januari in de Maas stad vertegenwoordigd is met een volledig opgetuigd bankkantoor (exclusief kasaf deling). Dat kantoor is samen met het hoofdkantoor van de Rabobank Rotterdam gevestigd in de Leuveflat langs de Leuve- haven, waar het met de Rotterdamse wel vaart enkele eeuwen geleden allemaal be gonnen is. JD fusie. Sinds een aantal jaren zit die groei er echter goed in, met name in de bedrijven- sector. Ons balanstotaal is de afgelopen vier jaar verdubbeld van 90 miljoen naar 180 miljoen gulden.' De relatie met het bedrijfsleven is ook voor de Rabobank Rotterdam op de noordelijke oever flink tot ontwikkeling gekomen. De bank heeft met zo'n 14% van de 20000 bedrijven in haar werkgebied een debet- en creditrelatie. En daar zitten hele grote bij. 'Maar,' zo zegt directeur Lohaus heel nadrukkelijk, 'we zijn er nog lang niet, we hebben nog een hele weg te gaan.' Wat zit er achter de verhuizing naar de 'Leuveflat'? 'Tot voor kort hadden we ons hoofdkan- Gigantische containeroverslagbedrijven be palen mede het gezicht van de Rotterdamse haven. Boven: T. Lührmann, directeur van de Rabobank Rotterdam-Zuid. toor in het gebouw van de voormalige Boe renleenbank in Overschie. Dat is een mooi kantoor hoor. Maar het is te ver uit het cen trum. De Rotterdammers kennen dat ge bouw niet.' De Rabobank Rotterdam heeft overigens nog meer vestigingsplannen voor de toekomst. Gedacht wordt aan een bankkantoor op de centraal gelegen Lijn baan, dat met name op het grote publiek is gericht. Een kantoor dat te vergelijken is met het kantoor op de Dam van de Rabo bank Amsterdam. Het kantoor in de Leuveflat is hoofdkantoor van de Rabobank Rotterdam, maar dat wil nog niet zeggen dat daar ook alle afdelin gen gevestigd zijn. 'Alleen de commerciële afdelingen zitten hier,' aldus Lohaus, 'de rest zit nog steeds in Overschie.' De Rabobank Rotterdam samen met Ra bobank Nederland in één gebouw. Welke gedachten zit daarachter? 'Wel, heel een voudig, het is een goede manier om sa men op kostendekkende wijze in het cen trum aanwezig te zijn. Het is hier namelijk erg duur. Maar dat is niet het enige. We verwachten er ook veel van voor de samen werking. En die is op dit moment al heel goed te noemen.' Ook directeur Lührman van de Rabobank Rotterdam-Zuid, met haar hoofdkantoor aan de Slinge in de buurt van het Zuidplein, verwacht veel goeds van de uitbreiding van de activiteiten van Rabobank Nederland in het Rotterdamse. 'Als ik me even tot mijn eigen werkgebied mag bepalen: met name in het havengebied van Rotterdam-Zuid is voor ons nog veel terrein te ontginnen in de scheepvaart- en expeditiesector. Die sec toren zullen voor ons alle drie nog wel be hoorlijk wat opleveren!' JD

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 23