Met een gigantische boortoren op sleep
touw varen deze slepers van Weismüller het
zeegat uit.
Het Rotterdams havengebied
(Vervolg van pagina 19)
pex en plastics. Voorts komt er aluminium
en cement, alsmede een keur van andere
produkten, teveel om op te noemen, uit het
industriële zwaartepunt Rotterdam.
Naast havenstad en industrieel centrum is
Rotterdam ook nog distributiecentrum
voor grote delen van Europa. Behalve de
ruwe olie worden er andere goederen zoals
ertsen, granen en veevoerders, steenkool,
meststoffen, zwavel, oliehoudende zaden
en nog een hele reeks andere produkten
aangevoerd, waarvan 60 procent voor het
buitenland is bestemd. Een groot deel
daarvan wordt eerst in Rotterdam opgesla
gen en later over Europa gedistribueerd via
pijpleiding, binnenvaart, trein en vracht
vervoer over de weg.
Belangrijkste slagader
Wie de geschriften over Rotterdam en de
Rotterdamse havengebieden, waaruit ook
voor dit artikel is geput, raadpleegt, raakt al
gauw onder de indruk. Maar dat is nog
niets vergeleken bij het gevoel dat iemand
krijgt, die het voorrecht heeft een rond
vaart te mogen maken door het havenge
bied onder leiding van het Rotterdams Ge
meentelijk Havenbedrijf. De enorme uitge
strektheid, het aantal schepen, de kranen,
het containergebeuren, de silo's, de tien
tallen kilometers kade, de drukte op de
vaarwegen, dat alles leidt tot het welhaast
tastbare gevoel, dat Nieuwe Maas, Scheur
en Nieuwe Waterweg de belangrijkste
slagaders vormen van de Nederlandse
economie.
Helaas heeft ook deze slagader te lijden
van de algemene bloedarmoede, waarmee
ons land in deze economische minder flo
rissante tijden te kampen heeft. Uit zeer re
cente cijfers van het Havenbedrijf blijkt dat
de omzet van de Rotterdamse havens in de
komende twintig jaar nog maar nauwelijks
zal stijgen. In een onlangs in het Algemeen
Dagblad gepubliceerd rapport becijfert het
Havenbedrijf dat in het jaar 2000 circa 302
miljoen ton goederen zal worden verwerkt
tegen 297 miljoen ton in 1979. Dat jaar
behoorde samen met 1973 tot de topja
ren. Vanaf 1 973, dat voor het grootste deel
al om was toen de oliecrises uitbrak, is er
zelfs sprake geweest van een lichte daling
Rabobank in één gebouw
(Vervolg van pagina 19)
Alexander Polder) en de Boerenleenbank
Overschie. Op 1 oktober 1 973, dus kort na
de 'grote fusie' van 'Utrecht' en 'Eindho
ven', gingen deze banken samen. 'Het was
één van de eerste fusies in onze organisa
tie,' aldus de heer Lohaus die dit stukje ta
melijk recente geschiedenis nog eens uit
voerig de revue laat passeren. Een fusie
ook, die aanvankelijk nogal wat pijn bij alle
betrokkenen veroorzaakte, maar die uitein
delijk toch als onvermijdelijk werd geac
cepteerd en de eerste stap was op weg
naar een meer nadrukkelijke manifestatie
van onze organisatie in de Maasstad.
Een paar maanden later voltrok zich op de
zuidelijke Maasoever de fusie van de Boe
renleenbank en van de Raiffeisenbank in
Rotterdam-Zuid, waaruit de Rabobank
Rotterdam-Zuid naar voren kwam.
Na de fusie heeft de Rabobank Rotterdam
een voorspoedige ontwikkeling doorge
maakt. Het balanstotaal steeg van 1 80 mil
joen gulden in 1973 naar 500 miljoen in
1 981En dat is zeker niet alleen het gevolg
van de inflatie. Een reorganisatie heeft er
voor gezorgd dat de krachten nog sterker
gebundeld werden, waardoor de bank haar
activiteiten kon opvoeren. 'We hadden in
de tijd van de fusie in Rotterdam zelf eigen
lijk alleen maar geldwinkeltjes. Dat ziet er
tegenwoordig wel even anders uit. De
hoofdkantoren van de voormalige Raiffei-
sen- en Boerenleenbanken werden rayon
kantoren, waardoor er een betere grip
kwam op het geheel. Tegelijkertijd werd
het aantal vestigingen ingekrompen van
28 naar 1 7,' aldus Lohaus. 'Dat moest ook
wel, omdat we na de fusie ineens met een
groot aantal doublures kwamen te zitten,
die historisch wel verklaarbaar waren,
maar die uit een oogpunt van efficiënte be
drijfsvoering natuurlijk volkomen overbo
dig waren.'
De gereorganiseerde vestigingen werden
zodanig opgetuigd dat men er voortaan
voor alle bankzaken terecht kon, hetgeen
behalve aan de behuizing vooral ook aan
de thans 175 personeelsleden tellende
bezetting zware eisen stelde. 'We hebben
onze mensen,' aldus Lohaus, 'all-rounder
gemaakt. Ze zijn van geldwinkeliers ban
kiers geworden.'
De Rabobank Rotterdam-Zuid heeft soort
gelijke ontwikkelingen gekend. 'Het aan
tal vestigingen is bij ons,' aldus directeur
Lührman, 'teruggebracht van 13 naar 8.
We hebben 70 personeelsleden. Wat de
groei betreft moet opgemerkt worden, dat
we in Zuid eerst een aantal jaren hebben
moeten wennen aan de situatie van na de
Een blik op het hoofdkantoor van de Rabobank Rotterdam-Zuid. Rechts een niet alledaags
doorkijkje in een van de Rotterdamse binnenhavens.