Met een gigantische boortoren op sleep touw varen deze slepers van Weismüller het zeegat uit. Het Rotterdams havengebied (Vervolg van pagina 19) pex en plastics. Voorts komt er aluminium en cement, alsmede een keur van andere produkten, teveel om op te noemen, uit het industriële zwaartepunt Rotterdam. Naast havenstad en industrieel centrum is Rotterdam ook nog distributiecentrum voor grote delen van Europa. Behalve de ruwe olie worden er andere goederen zoals ertsen, granen en veevoerders, steenkool, meststoffen, zwavel, oliehoudende zaden en nog een hele reeks andere produkten aangevoerd, waarvan 60 procent voor het buitenland is bestemd. Een groot deel daarvan wordt eerst in Rotterdam opgesla gen en later over Europa gedistribueerd via pijpleiding, binnenvaart, trein en vracht vervoer over de weg. Belangrijkste slagader Wie de geschriften over Rotterdam en de Rotterdamse havengebieden, waaruit ook voor dit artikel is geput, raadpleegt, raakt al gauw onder de indruk. Maar dat is nog niets vergeleken bij het gevoel dat iemand krijgt, die het voorrecht heeft een rond vaart te mogen maken door het havenge bied onder leiding van het Rotterdams Ge meentelijk Havenbedrijf. De enorme uitge strektheid, het aantal schepen, de kranen, het containergebeuren, de silo's, de tien tallen kilometers kade, de drukte op de vaarwegen, dat alles leidt tot het welhaast tastbare gevoel, dat Nieuwe Maas, Scheur en Nieuwe Waterweg de belangrijkste slagaders vormen van de Nederlandse economie. Helaas heeft ook deze slagader te lijden van de algemene bloedarmoede, waarmee ons land in deze economische minder flo rissante tijden te kampen heeft. Uit zeer re cente cijfers van het Havenbedrijf blijkt dat de omzet van de Rotterdamse havens in de komende twintig jaar nog maar nauwelijks zal stijgen. In een onlangs in het Algemeen Dagblad gepubliceerd rapport becijfert het Havenbedrijf dat in het jaar 2000 circa 302 miljoen ton goederen zal worden verwerkt tegen 297 miljoen ton in 1979. Dat jaar behoorde samen met 1973 tot de topja ren. Vanaf 1 973, dat voor het grootste deel al om was toen de oliecrises uitbrak, is er zelfs sprake geweest van een lichte daling Rabobank in één gebouw (Vervolg van pagina 19) Alexander Polder) en de Boerenleenbank Overschie. Op 1 oktober 1 973, dus kort na de 'grote fusie' van 'Utrecht' en 'Eindho ven', gingen deze banken samen. 'Het was één van de eerste fusies in onze organisa tie,' aldus de heer Lohaus die dit stukje ta melijk recente geschiedenis nog eens uit voerig de revue laat passeren. Een fusie ook, die aanvankelijk nogal wat pijn bij alle betrokkenen veroorzaakte, maar die uitein delijk toch als onvermijdelijk werd geac cepteerd en de eerste stap was op weg naar een meer nadrukkelijke manifestatie van onze organisatie in de Maasstad. Een paar maanden later voltrok zich op de zuidelijke Maasoever de fusie van de Boe renleenbank en van de Raiffeisenbank in Rotterdam-Zuid, waaruit de Rabobank Rotterdam-Zuid naar voren kwam. Na de fusie heeft de Rabobank Rotterdam een voorspoedige ontwikkeling doorge maakt. Het balanstotaal steeg van 1 80 mil joen gulden in 1973 naar 500 miljoen in 1 981En dat is zeker niet alleen het gevolg van de inflatie. Een reorganisatie heeft er voor gezorgd dat de krachten nog sterker gebundeld werden, waardoor de bank haar activiteiten kon opvoeren. 'We hadden in de tijd van de fusie in Rotterdam zelf eigen lijk alleen maar geldwinkeltjes. Dat ziet er tegenwoordig wel even anders uit. De hoofdkantoren van de voormalige Raiffei- sen- en Boerenleenbanken werden rayon kantoren, waardoor er een betere grip kwam op het geheel. Tegelijkertijd werd het aantal vestigingen ingekrompen van 28 naar 1 7,' aldus Lohaus. 'Dat moest ook wel, omdat we na de fusie ineens met een groot aantal doublures kwamen te zitten, die historisch wel verklaarbaar waren, maar die uit een oogpunt van efficiënte be drijfsvoering natuurlijk volkomen overbo dig waren.' De gereorganiseerde vestigingen werden zodanig opgetuigd dat men er voortaan voor alle bankzaken terecht kon, hetgeen behalve aan de behuizing vooral ook aan de thans 175 personeelsleden tellende bezetting zware eisen stelde. 'We hebben onze mensen,' aldus Lohaus, 'all-rounder gemaakt. Ze zijn van geldwinkeliers ban kiers geworden.' De Rabobank Rotterdam-Zuid heeft soort gelijke ontwikkelingen gekend. 'Het aan tal vestigingen is bij ons,' aldus directeur Lührman, 'teruggebracht van 13 naar 8. We hebben 70 personeelsleden. Wat de groei betreft moet opgemerkt worden, dat we in Zuid eerst een aantal jaren hebben moeten wennen aan de situatie van na de Een blik op het hoofdkantoor van de Rabobank Rotterdam-Zuid. Rechts een niet alledaags doorkijkje in een van de Rotterdamse binnenhavens.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 22