3n Rabobank Rotterdam BUNGA SSNW_jP PENANC methoden van transport wordt de ligtijd van de schepen in de havens enorm ver kort, waardoor de vervoerscapaciteit beter benut kan worden. Een containerschip kan wel tien keer sneller worden gelost dan een conventioneel vrachtschip. Het zal duidelijk zijn dat de invoering van deze nieuwe vervoerstechnieken ook scha duwzijden heeft gekend. Zo heeft de ver schuiving van het traditionele stukgoed- vervoer naar het containervervoer gevol gen gehad voor de werkgelegenheid van een groot aantal mensen. Dat is een ont wikkeling die doorgaat. Nog maar pas ge leden dreigde ten gevolge daarvan een sta king in de haven, omdat een bepaald ha venbedrijf, dat een hoeveelheid stukgoed- lading van 350 000 ton zonder op nieuwe opdrachten te hoeven rekenen verloor aan de concurrentie, 200 van de 900 werkne mers wilde ontslaan. In afwachting van nieuwe ontwikkelingen is dat ontslag voor lopig echter van de baan en is de dreiging van een staking gelukkig afgewend. De lichtjes van de vele schepen die zich 's avonds in het water van de Nieuwe Maas weerspiegelen geven aan de haven een schilderachtig cachet. Industrieel zwaartepunt Zoals uit het voorafgaande blijkt is Rotter dam in de eerste plaats havenstad, maar behalve dat is de Maasstad ook één van de belangrijkste industriële zwaartepunten van West-Europa. Dat heeft ze vooral te danken aan de enorme toevoer van ruwe olie. In 1 979 werd maar liefst 1 39 miljoen ton olie aangevoerd, hetgeen overeen kwam met 60 procent van het totale goe derenaanbod. Een deel daarvan wordt in de al genoemde vijf raffinaderijen en in de petrochemische industrie verwerkt tot eindprodukten, zoals benzine, of tot halffa brikaten, waarvan duizenden artikelen worden gemaakt, zoals speciale typen benzine, grondstoffen voor de cosmeti sche industrie, paraffine voor nagellak, synthetische harsen voor de verfindustrie en basisprodukten voor waspoeders en ze pen. Een ander deel gaat via pijpleidingen naar raffinaderijen elders in het land en naar Duitsland en België. Naast de petro chemische is er ook nog de chemische in dustrie, die vele grondstoffen levert voor het fabriceren van geneesmiddelen, syn thetische textielvezels. zoals nylon, pers- Vervolg op pagina 22 De gemeenschappelijke aanwezigheid van Rabobank Nederland en de Rabobank Rot terdam in één gebouw in het hartje van de Maasstad is voor de Rabobankorganisatie en haar leden en cliënten van groot belang. De heer F. H. J. Boons RA, hoofd van het di rectoraat Relatiebeheer en Kredietverle ning, waaronder ook het bijkantoor Rotter dam van Rabobank Nederland ressorteert, gaat in een apart artikel in op de overwe gingen die voor onze centrale bank aanlei ding zijn geweest de activiteiten in het Rotterdamse uit te breiden. In dit artikel laten we bij monde van haar al gemeen directeur, H. Th. J. Lohaus, de plaatselijke Rabobank Rotterdam, die haar werkgebied op de noordelijke Maasoever heeft, aan het woord en wordt ook de Ra bobank Rotterdam-Zuid, die op de zuidelij ke Maasoever opereert, belicht. Daarvoor hebben we gesprekken gevoerd met direc teur T. Lührman. De Rabobank Rotterdam is voortgekomen uit twee voormalige Raif- feisenbanken en twee voormalige Boeren leenbanken. Dat waren de Raiffeisenbank Rotterdam-Noord (zeg maar Hillegers- berg, vanouds een tuinbouwgebied) en de Raiffeisenbank Capelle, die haar voelho rens uitstaktot midden in de stad, alsmede de Boerenleenbank Capelle (vooral aanwe zig in Rotterdam Ommoord en de Prins Vervolg op pagina 22 H. Th. J. Lohaus, algemeen directeur Rabobank Rotterdam.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 19