Rabobank Nederland
in één gebouw
lijden Maasoever
ngen
Het Rotterdams havengebied
ren van goederen. Die ontwikkeling van ha
ven-en industriegebied heeft zich tot in de
ze tijd en tot in zee (de Maasvlakte) door
gezet.
'Grote sprong voorwaarts'
De industrialisatie van Rotterdam waar
mee de uitbreiding van de haven gepaard
ging was in de jaren voor de Tweede We
reldoorlog ingezet. Maar de 'grote sprong
voorwaarts' werd toch pas na deze voor
stad en haven donkeredagen (deoude bin
nenstad werd in 1940 bij een bombarde
ment grotendeels verwoest en de havenin
stallaties moesten het ontgelden toen de
Duitsers zich terugtrokken) ingezet. Plan
nen daarvoor werden al tijdens de oorlog
gemaakt. Globaal kwamen deze hier op
neer: aantrekken van zware zeehavenin
dustrie ten einde de conjunctuurgevoelig
heid van het alleen maar stuwadoorshaven
in het transitoverkeer zijn af te zwakken en
nieuwe werkgelegenheid te creëren. Het
kwam er op neer dat basisindustrieën wer
den aangetrokken die een gunstige invloed
zouden hebben op het scheepvaart- en
goederenverkeer. De plannen werden in
snel tempo gerealiseerd. Allereerst het
Botlekplan, dat in 1 947 door de gemeen
teraad van Rotterdam werd aanvaard en
waarvoor de infrastructuur in 1 960 gereed
kwam. Al tijdens de uitvoering van het Bot
lekplan bleek het succes zo groot, dat men
al weer nieuwe plannen ging maken. In
1957 werden daarom de voorstellen voor
de aanleg van Europoort goedgekeurd en
toen het Botlekproject in 1960 voorlopig
werd afgerond, kon vrijwel gelijktijdig - in
het najaar - in de Vierde Petroleumhaven
van Europoort de eerste tanker worden ge
lost. Detoenemende vraag naar grondstof
fen voor industriële produktie en de aan-
en afvoer daarvan met schepen, die wat
diepgang en grootte betreft steeds meer
ruimte nodig hadden, leidden er toe dat de
verdere uitbreiding van het havengebied in
aangepaste vorm doorging. En nadat het
Europoortproject op het eiland Rozenburg
in westelijke en in oostelijke richting was
uitgevoerd, volgde aansluitend de realise
ring van het Maasvlakte-project. De ont
wikkeling van de mammoettanker kwam
voor Rotterdam net vroeg genoeg om Eu
ropoort en de Maasvlakte geschikt te ma
ken voor deze zeer diep stekende schepen.
Nieuwe technieken
Opslagplaatsen voor ruwe olie, vijf enorme
raffinaderijen, de petrochemische indu
strie en chemische installaties bepalen
thans het gezicht van Botlek, Europoort en
de Maasvlakte. In de afgelopen jaren heb
ben zich in het zeevervoer belangrijke nieu
we ontwikkelingen voorgedaan, die gericht
zijn op meer efficiëntie en rationalisatie.
Deze werden in het massagoedvervoer
zichtbaar door de komst van steeds grote
re schepen en in het stukgoedverkeerdoor
de invoering van container-, rolI on/rolI
off- en lash-schepen. Wat containersche
pen zijn, zal iedereen duidelijkzijn. Roll-on/
roll-off-schepen zijn zo ingericht dat
vrachtauto's hun lading tot op het schip
kunnen transporteren. Vaak zijn het trucks
met oplegger, die de opleggers op het
schip achterlaten, welke dan weer in de ha
ven van bestemming door gereedstaande
trucks worden opgehaald. Lash (lighter
aboard ship) schepen vervoeren een soort
varende containers (lighters, ofte wel lich
ters) die bij aankomst in een haven in
het water worden gezet. Over rivieren en
kanalen worden deze drijvende laadkisten
het achterland ingevoerd. Door de nieuwe
In aanwezigheid van een groot aantal ge
nodigden heeft minister mr. A. P. J. M. M.
van der Stee (financiën) op 12 janauri
in Rotterdam de officiële opening verricht
van de nieuwe kantoren van Rabobank
Nederland in de Maasstad en van de Ra
bobank Rotterdam. Beide kantoren zijn in
één gebouw gevestigd, en wel in de
'Leuveflat' aan de Schiedamse dijk.
De aanwezigen werden welkom geheten
door mr. B. M. Hudig, directeur van het
Kantoor Rotterdam van Rabobank Neder
land, waarna voorzitter ir. P. J. Lardinois
van onze hoofddirectie op zijn beurt een
welkomstrede hield. De openingsrede van
minister Van der Stee die daarna kwam.
werd gevolgd door een ander hoogtepunt.
Algemeen directeur H. Th. J. Lohaus van
de Rabobank Rotterdam luisterde de fees
telijkheden op met de aanbieding van een
geschenk aan het Maritiem Museum
'Prins Hendrik'. Het bleek een zeer fraai
uitgevoerd scheepsmodel van een 'Hol-
landsche Tweedekker', een cadeau dat de
gemeente Rotterdam al eerder had willen
geven en dat nu mogelijk is gemaakt door
een substantiële gift van de Rabobank
Rotterdam en van Rabobank Nederland
gezamenlijk.
De Leuveflat, waarin Rabobank Nederland
en de Rabobank Rotterdam hun gezamen
lijk onderkomen hebben.