Rabobank Nederland in één gebouw lijden Maasoever ngen Het Rotterdams havengebied ren van goederen. Die ontwikkeling van ha ven-en industriegebied heeft zich tot in de ze tijd en tot in zee (de Maasvlakte) door gezet. 'Grote sprong voorwaarts' De industrialisatie van Rotterdam waar mee de uitbreiding van de haven gepaard ging was in de jaren voor de Tweede We reldoorlog ingezet. Maar de 'grote sprong voorwaarts' werd toch pas na deze voor stad en haven donkeredagen (deoude bin nenstad werd in 1940 bij een bombarde ment grotendeels verwoest en de havenin stallaties moesten het ontgelden toen de Duitsers zich terugtrokken) ingezet. Plan nen daarvoor werden al tijdens de oorlog gemaakt. Globaal kwamen deze hier op neer: aantrekken van zware zeehavenin dustrie ten einde de conjunctuurgevoelig heid van het alleen maar stuwadoorshaven in het transitoverkeer zijn af te zwakken en nieuwe werkgelegenheid te creëren. Het kwam er op neer dat basisindustrieën wer den aangetrokken die een gunstige invloed zouden hebben op het scheepvaart- en goederenverkeer. De plannen werden in snel tempo gerealiseerd. Allereerst het Botlekplan, dat in 1 947 door de gemeen teraad van Rotterdam werd aanvaard en waarvoor de infrastructuur in 1 960 gereed kwam. Al tijdens de uitvoering van het Bot lekplan bleek het succes zo groot, dat men al weer nieuwe plannen ging maken. In 1957 werden daarom de voorstellen voor de aanleg van Europoort goedgekeurd en toen het Botlekproject in 1960 voorlopig werd afgerond, kon vrijwel gelijktijdig - in het najaar - in de Vierde Petroleumhaven van Europoort de eerste tanker worden ge lost. Detoenemende vraag naar grondstof fen voor industriële produktie en de aan- en afvoer daarvan met schepen, die wat diepgang en grootte betreft steeds meer ruimte nodig hadden, leidden er toe dat de verdere uitbreiding van het havengebied in aangepaste vorm doorging. En nadat het Europoortproject op het eiland Rozenburg in westelijke en in oostelijke richting was uitgevoerd, volgde aansluitend de realise ring van het Maasvlakte-project. De ont wikkeling van de mammoettanker kwam voor Rotterdam net vroeg genoeg om Eu ropoort en de Maasvlakte geschikt te ma ken voor deze zeer diep stekende schepen. Nieuwe technieken Opslagplaatsen voor ruwe olie, vijf enorme raffinaderijen, de petrochemische indu strie en chemische installaties bepalen thans het gezicht van Botlek, Europoort en de Maasvlakte. In de afgelopen jaren heb ben zich in het zeevervoer belangrijke nieu we ontwikkelingen voorgedaan, die gericht zijn op meer efficiëntie en rationalisatie. Deze werden in het massagoedvervoer zichtbaar door de komst van steeds grote re schepen en in het stukgoedverkeerdoor de invoering van container-, rolI on/rolI off- en lash-schepen. Wat containersche pen zijn, zal iedereen duidelijkzijn. Roll-on/ roll-off-schepen zijn zo ingericht dat vrachtauto's hun lading tot op het schip kunnen transporteren. Vaak zijn het trucks met oplegger, die de opleggers op het schip achterlaten, welke dan weer in de ha ven van bestemming door gereedstaande trucks worden opgehaald. Lash (lighter aboard ship) schepen vervoeren een soort varende containers (lighters, ofte wel lich ters) die bij aankomst in een haven in het water worden gezet. Over rivieren en kanalen worden deze drijvende laadkisten het achterland ingevoerd. Door de nieuwe In aanwezigheid van een groot aantal ge nodigden heeft minister mr. A. P. J. M. M. van der Stee (financiën) op 12 janauri in Rotterdam de officiële opening verricht van de nieuwe kantoren van Rabobank Nederland in de Maasstad en van de Ra bobank Rotterdam. Beide kantoren zijn in één gebouw gevestigd, en wel in de 'Leuveflat' aan de Schiedamse dijk. De aanwezigen werden welkom geheten door mr. B. M. Hudig, directeur van het Kantoor Rotterdam van Rabobank Neder land, waarna voorzitter ir. P. J. Lardinois van onze hoofddirectie op zijn beurt een welkomstrede hield. De openingsrede van minister Van der Stee die daarna kwam. werd gevolgd door een ander hoogtepunt. Algemeen directeur H. Th. J. Lohaus van de Rabobank Rotterdam luisterde de fees telijkheden op met de aanbieding van een geschenk aan het Maritiem Museum 'Prins Hendrik'. Het bleek een zeer fraai uitgevoerd scheepsmodel van een 'Hol- landsche Tweedekker', een cadeau dat de gemeente Rotterdam al eerder had willen geven en dat nu mogelijk is gemaakt door een substantiële gift van de Rabobank Rotterdam en van Rabobank Nederland gezamenlijk. De Leuveflat, waarin Rabobank Nederland en de Rabobank Rotterdam hun gezamen lijk onderkomen hebben.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 18