belangrijkste slagader economie Links een alleraardigste plattegrond van Rotterdam, zoals het er omstreeks 1580 moet hebben uitgezien. Nieuwe vaarweg Maar er zouden in de eeuwen daarna nog heel wat problemen rijzen. De schepen werden groter en de deltamonding van Maas en Rijn begon te verzanden. Dat werd zo erg dat men in het begin van de vo rige eeuw besloot dwars door het eiland Voorne een kanaal te graven dat uitkwam bij Hellevoetsluis, om zo de toegang voor zeeschepen tot Rotterdam te verzekeren. Maar dit in 1830 voltooide kanaal zou maar weinig soelaas bieden. Er werd bo vendien niet veel gebruik van gemaakt. Er waren andere oplossingen nodig om te voorkomen dat Rotterdam steeds slechter te bereiken zou zijn. De begaafde ingenieur Pieter Caland kwam ermee aandragen. Hij stelde voor om dwars door de duinenrij bij Hoek van Holland een 'nieuwe waterweg' te graven. Ondanks grote scepsis bij tal van tijdgenoten kwam het ertoch van. In janua ri 1 863 werd in de Tweede Kamer een wet aangenomen die voorzag in het graven van 'De Nieuwe Waterweg'. Pas in september 1870 voeren tamelijk onopgemerkt twee schokkers als eerste schepen door deze vijf kilometer lange nieuwe vaarweg naar Rot terdam. Dit feit vermocht echter maar wei nig enthousiasme bij de mensen op te roe pen. En het heeft dan ook nog tot 9 maart 1 872 geduurd, voordat de ogen van ieder een open gingen. Op die dag voer de eer ste stoomboot vanuit Rotterdam door de Nieuwe Waterweg naar zee. Vanaf dat mo ment was bij wijze van spreken het hek van de dam en zou Rotterdam, dank zij de ver wezenlijking van Pieter Calands vaak weg gehoonde plannen, beginnen aan de op mars naar de eerste plaats op de wereld ranglijst van havens. Groei Verschillende feiten en ontwikkelingen, buiten het gereedkomen van de Nieuwe Waterweg om, hebben bijgedragen aan deze groei. De zeilschepen verdwenen en de stoomschepen die daarvoor in de plaats kwamen, werden groter en hadden steeds dieper vaarwater nodig. Door gebruik te maken van nieuwe bagger- en zuigtech- nieken kon de Nieuwe Waterweg steeds verder worden uitgediept. Dit werk viel in die tijd samen met een snelle industrialisa tie van het aan de Rijn gelegen Duitse Roergebied. Doordat in 1888 in Mann heim een verdrag werd getekend door de Rijnoeverstaten, waarin een vrije vaart over de Rijn werd gegarandeerd, nam het scheepvaartverkeer op deze rivier steeds meer toe. Rotterdam profiteerde daar enorm van en werd zo détransitohaven van Europa en dé grote in- en uitvoerhaven voor de Westeuropese industrie. Er kwa men voorzieningen voor de overslag van ertsen voor de Duitse hoogovens en van kolen, hout, fosfaten, schroot en granen. Om de groei bij te kunnen benen had men niet genoeg meer aan de havens die tot dan toe op de noordelijke Maasoever wa ren geconcentreerd. Men waagde de sprong over de rivier en in het landelijke gebied van de zuidelijke Maasoever werd een nieuw haven- en industriegebied ont sloten. Er ontstond een compleet nieuwe stad: Rotterdam-Zuid. In 1900 streefden de Rotterdammers Amsterdam op haven gebied voorbij. Amsterdam werd rederij haven en stapelhaven voor onder andere tropische produkten. Rotterdam werd meer en meer een stuwadoorshaven, be rekend op snel laden, lossen en doorvoe Oostvoorne Rockanje

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 17