de accountmanager kan. Waar men vroeger voor bijv. korte, lange, internationale en door de overheid gegarandeerde financieringsfaciliteiten op verschillende instellingen was aangewe zen kan men hiervoor momenteel bij de meeste banken terecht. Voortschrijdende automatisering In zeker opzicht zou je verwachten dat de voortschrijdende automatisering bijdraagt tot een toenemende standaardisatie van het dienstenpakket. In de praktijk is echter wel gebleken dat vaak het tegenoverge stelde het geval is. De inschakeling van computers maakt het in veel gevallen een voudiger om verschillende condities te hanteren die beter zijn afgestemd op spe cifieke omstandigheden. Toenemende financieringsbehoefte De financieringsbehoefte van bedrijven is de afgelopen decennia drastisch opgelo pen in samenhang met de toenemende ka pitaalintensiteit van de produktie en de re latief achterblijvende ontwikkeling van het eigen vermogen. De opvulling van deze groeiende kloof noopte de banken meer en meer om toevlucht te zoeken tot ingenieu ze financieringsconstructies. Internationale aspecten Tot de val van het systeem van vaste wis selkoersen in 1 971 was sprake van een vrij stabiel internationaal monetair klimaat. Sindsdien is er echter wel wat veranderd aan het valutafront. Dit gevoegd bij onder meer de toenemende betekenis van de int ernationale financiële markten en de sterk groeiende betekenis van financieringsaan biedingen als onderdeel van het totale aan biedingspakket bij exporttransacties, maakt dat de internationale dienstverle ning van de banken in omvang en com plexiteit belangrijk aan gewicht heeft ge wonnen. Kwaliteiten Eerder merkten wij reeds op dat de ac countmanager goed thuis moet zijn in het hele scala van bankdiensten in de whole- salesector. Hiermee staat of valt de kwali teit van zijn adviseursrol. Anderzijds hoeft dit thuis zijn niet te bete kenen dat hij zich met de specialisten op de diverse terreinen moet kunnen meten. Dat zou een onmogelijke opgave zijn. Waar het op aankomt is dat hij goed bekend is met wat zoal de mogelijkheden zijn op de diver se terreinen. Dit stelt hem dan in staat om de richting van het advies te bepalen en om op een vlotte manier specialisten op de be treffende terreinen in te schakelen. Je zou het ook zo kunnen stellen dat hij op de on derscheiden terreinen ten minste een goe de gesprekspartner moet kunnen zijn zo wel naar de kant van de cliënt als naar de kant van de specialisten binnen de bank. Categorieën Zoals hiervoor aangeduid denken we bij de accountmanager allereerst aan de genera list. Daarnaast heeft hij doorgaans echter toch ook nog een specialisme in zijn taken pakket waarbij dit specialisme is afge stemd op de voornaamste bankdiensten van zijn cliëntcategorie. Het zou niet efficiënt zijn om cliënten wille keurig te verdelen over de aanwezige ac countmanagers. De accountmanager moet goed geïnfor meerd zijn over zijn cliënten en de markten waarop zij opereren. Daarom ligt het voor de hand om een onderverdeling te maken naar bedrijven die op hoofdpunten ge meenschappelijke kenmerken hebben. Vervolgens ligt het dan weer voor de hand dat de accountmanagers zich ten aanzien van de voornaamste bankdiensten van de cliëntencategorie die zij onder hun hoede hebben specialiseren. Als voorbeeld kun je dan krijgen accountmanagers voor grote internationaal georiënteerde bedrijven en andere voor institutionele beleggers. In het eerste geval ligt het specialisme op grote (internationale) kredieten met mogelijk nog een verdere onderverdeling en in het tweede geval op beleggingsaangelegen heden. Rabobank Nederland Binnen de Rabobankorganisatie is de ac countmanager al lang geen onbekende meer. Op centraal niveau traden in 1975 als zodanig 3 personen in functie. Inmid dels is dit aantal al ruim vertienvoudigd. De meesten opereren binnen de activiteit Meta-zaken en zijn daar in hoofdzaak be last met financieringen voor gemeen schappelijke rekening van locale Raboban- ken en de Rabobank Nederland. Voorts zijn zij de aangewezen adviseurs voor cliënten van aangesloten banken waar het internationale financieringsaan gelegenheden betreft. Van oude wijn in nieuwe zakken is min of meer sprake bij de groep die het relatiebe heer ten aanzien van grote landbouwcoö peraties en andere grote bedrijven in de voedings- en genotmiddelensector is toe vertrouwd. Minder historisch geworteld is het ac countmanagement ten aanzien van grote internationale bedrijven buiten de voe dings- en genotmiddelenindustrie en ten aanzien van de gezondheidszorg. Ressorteren de hiervoor genoemde groe pen onder het Directoraat Relatiebeheer en Kredietverlening, de groep accountma nagers institutionele beleggers maakt deel uit van het Directoraat Effecten. Perspectief Het accountmanagement heeft de afgelo pen jaren in het bankwezen een hoge vlucht genomen. Daarmee is de basis gelegd voor een ver dere ontwikkeling die de cliënt moet hel pen zijn weg te vinden in het complexe ge heel van financiële en aanverwante dien sten. Hoe die verdere ontwikkeling eruit zal zien zal mede afhangen van wat de auto- matiserings- en teleteksttoekomst nog al lemaal voor ons in petto heeft. Vooralsnog echter zal de persoonlijke advisering een onmisbaar en gewaardeerd hulpmiddel blijven in de relatie tussen de cliënt en zjn bank. Om de kwaliteit van die advisering op peil te houden en zo mogelijk nog op te voeren verdient het opleidingsaspect grote aandacht. De lopende programma's en plannen ten dien aanzien binnen onze or ganisatie tonen aan dat het hierbij om meer gaat dan alleen een persoonlijke in druk mijnerzijds.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 26