De accountmanager, enkele persoonlijke indrukken In september 1980 waagde ik de overstap van de Studiedienst naar het accountmanagement binnen de Rabobank Nederland. Wanneer ik hier enkele persoonlijke indrukken over het accountmanagement aan het papier toevertrouw doe ik die derhalve vanuit een beperkte ervaring. Natuurlijk kun je in een jaar tijds een heel eind ingevoerd raken, doch het werkterrein van de relatiebeheerder is zoveel om vattend dat daarna echt nog wel het nodige te leren overblijft. Trouwens, zelfs na een respectabele staat van dienst in dit métier zul je niet gauw het gevoel hebben van het nu allemaal wel te weten. 25 Drs. H. A. de Werker Accountmanager Rabobank Nederland, kantoor Rotterdam Er blijven zich voortdurend nieuwe ontwik kelingen voordoen waarvan je je op de hoogte dient te stellen, terwijl ook de situa tie van relaties en de vragen die hieruit voortvloeien steeds weer zodanig anders zijn dat het zoeken naar creatieve oplossin gen voortdurend geboden blijft. Functie-inhoud De accountmanager is de verbindings schakel tussen de cliënt en de bank. Hij is de persoonlijke bankier voor bedrijfsrela- ties. Voor een goede uitoefening van zijn taak is het noodzakelijk dat hij grondig geïnformeerd is over de hem toegewezen bedrijven. Hij dient een goed inzicht te hebben in de aard van het bedrijf, de financiële positie en winstontwikkeling, de juridische en or ganisatorische opzet en de marktpositie. Aan de andere kant moet hij goed thuis zijn in het hele scala van bankdiensten in de wholesalesector en weten hoe de bank die hij vertegenwoordigt in dit opzicht is geor ganiseerd. Hij heeft een adviserende, coör dinerende en controlerende taak. Het adviseren kan plaatsvinden op verzoek van de relatie bijv. in verband met investe ringsplannen, maar kan ook uit eigen be weging geschieden. Denk maar aan het geval dat een bedrijf voor een wat langere periode ruim bij kas zit. Het attenderen op hoger rentende uitzettingsmogelijkheden kan dan erg toepasselijk zijn. De coördinerende taak omvat het inscha kelen van of doorleiden naar productspe cialisten en operationele activiteiten en de zorg van een adequate onderlinge afstem ming. De controlerende taak betreft het erop toe zien dat de relatie goed wordt bediend en dat omgekeerd de cliënt zijn boekje niet te buiten gaat. Daarnaast moet voortdurend in het oog worden gehouden of zich ten aanzien van de relatie niet zodanige ont wikkelingen voordoen dat een herziening van bestaande verhoudingen wenselijk of vereist is. Achtergronden Het accountmanagement is een betrekke lijk recent verschijnsel in het bankwezen. Het ontstaan ervan vloeit voort uit de ster ke verbreding en verdieping van de dienst verlening aan bedrijven binnen één en de zelfde bankinstelling gedurende de afgelo pen decennia. Hierdoor kwam de overzichtelijkheid van de totale relatie zowel van de cliënt uit, als van de kant van de bank in het gedrang. De cliënt had voor uiteenlopende zaken steeds weer met andere specialisten te maken, terwijl de bank meer en meer een totaaloverzicht van de relatie moest ontbe ren. Het antwoord hierop was het benoe men van functionarissen die bij uitstek als tussenschakel tussen de cliënt en de diver se specialisten binnen de bank moesten gaan fungeren. Over de verbreding en verdieping van de dienstverlening door banken is in de loop der tijd reeds veel gezegd en geschreven. Het lijkt mij daarom niet nodig om hier uit voerig op in te gaan. Ik wil volstaan met het aanstippen van een aantal aspecten die hierbij mijns inziens een belangrijke rol hebben gespeeld: Uitgroei tot algemene banken De uitgroei tot algemene banken heeft ge maakt dat men voor nagenoeg alle bankza ken bij één en dezelfde instelling terecht

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 25