wob wob vervolg wob RPS, dat deze gezien de slechte situatie op de hypotheekmarkt de voorwaarde voor vervroegde aflossing aanmerkelijk zou ver soepelen. 'So what?', zeggen wij daarop. Boetevrij aflossen is in onze organisatie al sinds ou detijden vrijwel standaard praktijk. Alle hy pothecaire leningen tegen 'variabele' rente - en dat zijn bij ons ook nu nog de meeste - kunnen zonder boete te allen tijden worden afgelost. Het enige echte 'boetegeval' dat wij kennen, stamt uit de tijd - zo'n tien jaar geleden - toen ook wij de mogelijkheid hebben geopend om tegen voor vijf jaar 'vaste' rente hypothecaire leningen te slui ten. In dat geval moet in principe bij ver vroegde aflossing het verschil in rente over het vervroegd afgeloste bedrag 'pro rata temporis' bijgepast worden, indien het rentetarief voor een dergelijke lening ten tijde van de aflossing lager is, dan de voor de voor vijf jaar overeengekomen vaste rente. De redelijkheid van die regeling wordt door niemand bestreden. Maar zelfs op deze 'uitzonderlijke' boete bepaling kennen we tal van boetevrij-uit- zonderingen, die in de dagelijkse praktijk allerminst een wassen neus zijn. Bij verhui zing of bedrijfsbeëindiging, evenals bij overlijden van de debiteur of diens echtge note is bijvoorbeeld nooit boete verschul digd. Het lid van onze Hoofddirectie, mr. Jansen Schoonhoven, heeft dit 'uitzonderlijke' evenals de vele gevallen - méér dan hier genoemd worden - waarin zelfs bij 'vaste rente' zonder boete afgelost kan worden, helder uit de doeken gedaan in een toe spraak begin vorige maand bij het 75-jarig bestaan van de Rabobank 'Noord-West hoek' W.A. te Fijnaart. Hij onderstreepte, dat wij als Rabobanken niet sinds gisteren of eergisteren, maar al van heel vroeger onderkend hebben, dat de cliënt zo vrij mogelijk moet blijven om af te lossen wanneer hij wil. Toen bij ons naast het variabele ook het vaste-rentesy- steem opkwam, werd het dan ook bij ons onmiddellijk standaardpraktijk ook daar de 'boete-incidenten' tot het uiterste te be perken. En daar zijn we zeer royaal in ge slaagd. Lees er de hypotheekvoorwaarden maar op na. De versoepeling, waar Postgi ro/RPS nu mee komen, is bij ons allang ge bruikelijk, niet sinds een week, maar al ja ren! Gewoon omdat de behartiging van de belangen van leden en cliënten bij een coö peratieve bank de belangrijkste doelstel ling is. Hetzelfde thema, toen noemden we het 'Aflossing en Boete', kwam al in april 1 978 in ons blad op de proppen. De Vereniging Eigen Huis vond het toen de hoogste tijd, dat de hypotheekverstrekkende instellin gen hun boetebepalingen eens verbeter den. Wij hebben ook toen al met zoveel woorden gezegd, dat boete onder de daar beschreven omstandigheden, inderdaad geen enkele zin heeft! De 'hoogste tijd' heeft echter voortgeduurd, blijkbaar tot op heden toe. De ergernis daarover bij het pu bliek kunnen we begrijpen. Voor ons is 'Schuld en boete' nooit een probleem geweest, zelfs geen 'hoogste tijd'. Onze intentie is en was: geen boete, en dat ene 'boetegeval' dat we kennen, werd al in 1978 van onverdachte zijde als 'redelijk' en 'rechtvaardig' bestempeld, te meer omdat we er een keur van boetevrije uitzonderingen bijgezet hebben, die alle maal toegesneden zijn op de behoeften van de extra-aflossende cliënt. TUINBOUW EN GASPRIJS De situatie met betrekking tot de aardgas- prijsbesprekingen in Brussel is op dit mo ment nog onzeker. Begin oktober vond de vergadering van de Landbouwministers plaats waarin onze minister sterk onder druk werd gezet, zowel binnen als buiten de vergaderzalen. Het laatste vooral door de 400 buitenlandse tuinders, die naar Brussel waren gekomen om tegen de lage Nederlandse gasprijs te protesteren. Hoe wel het geen aangelegenheid is van de Ne derlandse regering heeft minister De Ko ning toen toegezegd een gesprek tussen het Landbouwschap en de Europese Com missie te helpen arrangeren, omdat alleen het Landbouwschap het gascontract zou kunnen openbreken. Dat gesprek heeft on dertussen plaatsgevonden. Het Land bouwschap heeft hierin naar voren ge bracht dat er over een prijsaanpassing voor dit teeltseizoen niet te praten valt. Dit standpunt heeft het op verzoek van de Eu ropese Commissie schriftelijk bevestigd. Op 1 9 en 20 oktober is deze zaak we derom ter tafel gekomen tijdens de bijeen komst van de Raad van Landbouwminis ters. Het onderling kibbelen van de lidstaten over de prijzen van verschillende produk- tiemiddelen (in casu aardgas) is in feite een onplezierige zaak. Duitsers, Engelsen en anderen zwaaien nu wel met artikel 92 en 93 van het Verdrag van Rome, omdat het hun nu van pas komt om de Nederlandse regering (c.q. het Landbouwschap) te dwingen de aardgasprijs voor de tuinders te verhogen. Maar wanneer we de land- en tuinbouw van de andere lidstaten minu tieus zouden toetsen aan de hand van arti kel 92 en 93, dan komen er nog heel wat 'preferentiële tarieven' boven water. Wat te zeggen van de Bayerische Milchindu- strie die in mei jl. nog 22 cent per m3 aard gas betaalde (Zuivelzicht, 14 oktober 1981) of van de uitspraak van de Duitse landbouwminister Ertl dat de gemiddelde rente voor de Westduitse land- en tuin bouw ongeveer 6,8% bedraagt, terwijl voor de industrie aanzienlijk hogere tarie ven gelden. Verder profiteert de Duitse agrarische sector jaarlijks vooreen bedrag van ruim DM6 miljard van preferentiële re gelingen volgens een onlangs openbaar gemaakt rapport van de Vereniging van Bloemveilingen in Nederland. Wanneer we op deze weg doorgaan komt zelfs het Eu ropese landbouwbeleid in gevaar en daar wint niemand iets mee. Het zou daarom een veel constructievere houding zijn om 'in Westeuropees verband gemeenschap pelijk met elkaar op te trekken' zoals ir. W. F. S. Duffhues het onlangs in Barendrecht formuleerde. GRAANVERVANGING OF PROBLEEM VERVANGING In de jacht naar maatregelen om de uitga ven van het EG-Garantiefonds voor de Landbouw te besnoeien behoort ook graanvervanging tot het tableau. Diep in de harten van enkele voorname graanprodu centen van de EG, te weten Frankrijken De nemarken, is dit een vurige wens. De be doeling is om via specifieke maatregelen (contingentering en zware heffing) de in voer van de zogenaamde graanvervangen- de produkten, zoals tapioca, maïsgluten en zemelen te beperken. Deze maatregelen zouden moeten leiden tot een toenemend verbruik van het overigens veel duurdere graan uit de Gemeenschap, waarvan zo'n 20 miljoen ton jaarlijks met zware subsidie wordt geëxporteerd. Hierdoor zouden de uitgaven van het graanbeleid 2 miljard ECU) verminderen, terwijl de inkomsten door de heffing zouden stijgen. Dit klinkt allemaal mooi, maar helemaal waar is het niet! Zulk een maatregel zal na melijk voor de Nederlandse en de Belgi sche intensieve veehouderij (inclusief de mengvoederindustrie en de importhandel) funest zijn en de Gemeenschap ettelijke miljarden gaan kosten. Daarnaast lijkt in voerbeperking in de internationale han delspolitiek geen haalbare kaart te zijn. De geluiden die de Amerikaanse minister van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 6