JRH en trage beslissers. Fabius, de Romeinse veldheer, is als 'de talmer' de geschiedenis ingegaan. Montgomery treuzelde behoorlijk tot hij een overmacht had om bij Al-Alamein Rommel aan te pakken. Napoleon was altijd een snelle, hij schreef dan ook op Sint Hele- na: het ergste in zaken is besluiteloosheid. De pas overleden Sadat had iets van een zie ner en aarzelde niet toen hij het idee voor zijn baanbrekende reis naar Israël kreeg. De militaire en politieke geschiedenis is vol voorbeelden van wel of niet beslissen. Of het goed uitpakt, merk je pas achteraf. Zelfs een niet-beslissen is een vorm van besluiten, want ook dat heeft zijn gevolgen. Fabius en Napoleon hebben beiden recht van spreken. Op economisch-financieel terrein ligt het in wezen net als op het militaire en politieke vlak. De gevolgen van een beslissing zus of zo of van een niet-besluitzijn in beide geval len groot. Dus, zo nauwkeurig mogelijk be rekenen en als dat niet kan grijp je naar het inschatten, beredeneerd of intuïtief. Militai ren en politici zijn van nature nogal eens ge neigd op hun feeling af te gaan: zie maar naar Sadat. Maar een econoom wil liefst al les in cijfers en grafieken voor zich hebben. Het is ook weer typerend, dat in de oktober- kabinetscrisis twee knappe economen a/s informateurs zijn benoemd. Hopelijk krijgen ze het schip op de koers, want de tijd dringt. Maar een Duitse filosoof schreef vroeger eens: wie niet tot een besluit kan komen om dat hij voor en tegen niet tot op een grein kan afwegen, is een ezel. Dat greintje willen we echter graag zo dicht mogelijk benaderen. En dat lukt tegenwoordig minder dan vroe ger. Anders gezegd, vroeger ging het ge woonlijk tussen zwart en wit. De gunstige conjunctuur maakt het meeste wit, zelfs aanvankelijk gevreesde risico's werden meestal wel wit. De overblijvende rest was gewoon zwart. Tegenwoordig lees je echter zelfs in de krant van accountantsrapporten, die uitlopen op: oordeelsonthouding. Tussen haakjes, een veelzeggende 'non-beslissing'. Opmerkelijk is ook, dat het durven nemen van een beslissing in onze tijd zo onder de aandacht wordt gebracht. Bedoeld wordt dan, dat we ook 'neenmoeten durven zeg gen. Het schijnt dat heel wat mensen dat verleerd hebben of zelfs nooit geleerd heb ben omdat ze in tijden van voorspoed nooit 'neen' hoefden te verkopen. Ook in ons bankvak weten we over dit alles mee te praten. Risico's zijn er altijd geweest, maar ze zijn nu duidelijk groter, veelvuldiger en minder grijpbaar geworden. Tussen zwart en wit heeft zich een hele grauwe sluier geschoven. Daar moet je maar je weg in zoeken! Neem bijvoorbeeld het renteni veau, dat voor onze leden, cliënten en ban ken bij wijziging ingrijpend kan zijn. Met ons rente-advies hadden we de afgelopen maanden een gelukkkige hand: welbewust aan de onderkant van de markt. Op een kringvergadering wilde men daar graag meer bekendheid aan geven. Begrijpelijk, maar we weten in deze tijd niet of we die on derkant altijd kunnen vasthouden. Elke ren tebeslissing hangt mee van factoren af, die nauwelijks exact zijn te berekenen. Maar een ezel mogen we niet zijn, want een rente- besluit moet meestal hier en nu genomen worden. Zo'n drang was er niet bij het tweede rap port van onze Commissie Arbeidsverhou dingen. Die zaak, de zogenaamde COR- kwestie, kon vorige maand door de Centrale Kringvergadering terecht voor nader beraad worden aangehouden. Zelfs Napoleon zou zeggen: dat was geen besluiteloosheid, maar een verstandige, normale 'non-beslis sing'. Het oordeel moet rijpen en dat kan omdat er tijd voor is. Helaas is die tijd er vaak niet. Ik denk aan de gewone bankpraktijk. Een zorgenpost ligt ter tafel. Moet de bank nog meer krediet verstrekken, moet zij uitstel van betaling geven of moet ze zelfs helemaal kappen? En dan komen allerlei overwegingen op. Meer krediet of uitstel zou de zaak kunnen redden, maar voor hetzelfde geld zouden ook de debiteur en de bank nog verder in het moeras kunnen zakken. De toekomst van de debiteur, zijn gezin, zijn werknemers en de belangen van andere crediteuren, zullen ter sprake komen. Tel daarbij dan nog de verschillende inschattin gen van de kansen om de nering te vergro ten of de tering naar de nering te zetten, dan heb je wel enig idee voor welke ingrijpende besluiten een bank kan komen te staan. Bij ons zullen dat vaak bestuursbesluiten zijn. Enerzijds een voordeel, de kwestie wordt van allerlei kant besproken, maar een na deel als binnen het college de meningen uit eenlopen. In elk geval moet er een besluit komen. Gelukkig de bank waar zulke dingen niet bij verrassing opkomen. Is dat 'geluk'te bevor deren? Ja, en wat meer zegt, iedere bank heeft het zelfs grotendeels in eigen hand. Wie het 'leerstuk' kredietmanagement on der de knie heeft, weet hoe we de grauw sluier die soms over beslissingsproblemen hangt, zoveel mogelijk kunnen doorbreken. Simpel gezegd, door de standen op de reke ning op de voet te volgen en door het op de hoogte zijn van het waarom van uitschie ters, met name ook van dreigende uitschie ters. Daarvoor is openhartig overleg tussen cliënt en bank aangewezen: de ervaring wijst uit dat dat altijd in beider belang is. Zó worden aan beide kanten onaangename verrassingen voorkomen. 'Kredietmanagement'is een term die we de zer dagen niet voor niets veel tegenkomen. Het begrip zelf is echter al heel oud. Het is ook niet voor het eerst, dat onze banken om standigheden als de huidige meemaken! Onder het motto 'l'histoire se répète!' kreeg ik een paar dagen geleden van een collega een oude centrale bank-circulaire van meer dan 15 jaar terug. Daar kon je het lezen: 'ui terst voorzichtige benadering en beoorde ling bij kredietverlening', 'ongeoorloofde de betstanden en kredietoverschrijdingen wor den niet toegestaan.'Een tijdig ingrijpen zo eindigde het verhaal, 'en een tijdig nemen van bepaalde maatregelen kan de banken veelal behoeden voor ernstige verliezen Dat was al een soort voorloper van het mo derne kredietmanagement. Evenals toen zal ook nu de besluitnemer echter altijd kunnen stuiten op de vraag 'wat is tijdig?' en 'welke bepaalde maatregel is in dit geval de juiste?' De goede kredietmanager en -bewaker is daarop voorbereid, maar zelfs dan kan zijn bestuur en directie het zwaar krijgen met de besluitneming. Geen geklaag daarover, want het hoort bij het bankwerk, te lang dubben helpt niet, omdat het besluit geen uitstel gedoogt. Zorg dat daarvoor zoveel mogelijk informatie aanwezig is, zorg dat onze eigen regels in acht genomen zijn en worden, maar weet tevens dat niet alles tot op het grein van die Duitse filosoof kan wor den uitgezocht. Besluiten is een daad van inzicht, verant woordelijkheid en zelfs van moed. Mis schien zelfs van intuïtie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 5