Oost-West handel en het Russische aardgasproject Een Hongaarse vrachtauto op de Nederlandse wegen levert zijn aandeel in de Oost- West handel. In augustus heeft Nederland in navolging van West-Duitsland en Frankrijk een raam overeenkomst gesloten met de Sowjet-Unie ter financiering van een deel van een 5 000 km lange aardgasleiding vanuit Siberië naar West-Europa. Na de voltooiing van deze leiding in de tweede helft van de jaren tachtig zal jaar lijks ongeveer 40 miljard kubieke meter aardgas naar West-Europa stromen, het geen overeenkomt met circa 13% van het geschatte aardgasgebruik in West- Europa in 1990. Nederland neemt hiervan circa één tiende af en heeft zich bereid verklaard een evenredig deel van de pijpleiding te financieren. De totale kosten van het aardgasproject worden geraamd op f 25 a f 30 miljard; het is daarmee de grootste handelstransactie tussen Oost en West uit de geschiedenis. Nederland en andere Westeuropese landen zullen onderdelen leveren voor de aan leg van de pijpleiding. Als gevolg van het Russische aardgasproject zijn zowel op economisch als op poli tiek gebied discussies losgekomen rond de Oost-West handel. In het onderstaande willen we ons beperken tot de economische aspecten. Karakteristieken van de Oost-West handel In de eerste helft van de jaren zeventig heeft zich onder invloed van een politiek van ontspanning een snelle uitbreiding van het handelsverkeer tussen Oost en West voltrokken. Deze ontwikkeling ging echter gepaard met toenemende tekorten op de handelsbalans van verschillende Come- con-landen. Het gezamenlijke handelsba lanstekort van de Comecon-landen met de geïndustrialiseerde Westerse landen be reikte in 1 975 een recordhoogte van ruim 9 miljard. Sedertdien zijn door middel van een bewust gevoerd beleid deze tekor ten in omvang afgenomen tot naar raming 2 miljard in 1980 Binnen de groep van Comecon-landen was Drs. J. M. Hannaart hoofd activiteit Internationaal Onderzoek Drs. L. Hans Internationaal Onderzoek daarbij overigens geen sprake van een uni forme ontwikkeling. Zo bleef het tekort van Polen ook de laatste jaren van een bijzon der grote omvang, terwijl de Sowjet-Unie als gevolg van de olieprijsverhoging in 1 980 een overschot op de handelsbalans met het Westen wist te registreren. Genoemde handelsbalanstekorten zijn in de loop der jaren grotendeels gefinancierd met door het Westen verstrekte kredieten. Dit leidde tot een sterke stijging van de schulden van diverse Comecon-landen aan het Westen. Eind 1 980 beliep de geza menlijke netto schuldpositie van Come con-landen aan het Westen circa 70 mil jard. Ook hier laat de verdeling over de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 35