De hete brei van het Europese graanbeleid De Europese Commissie is eind oktober met plannen gekomen om het landbouwbeleid te wij zigen. Zo zouden de Europese graanprijzen geleide lik aan naar het lagere Amerikaanse niveau ge bracht moeten worden. Ook zou de import naar de EG van grondstoffen die het Europese graan in het veevoer vervangen dienen te worden vermin derd. Voor Nederland staat er vee! op het spel. 32 Door het goede weer in augustus is de graanoogst dit jaar bijzonder gunstig verlo pen. Het werk was snel achter de rug en vrij wel al het graan kon zo in de opslagsilo's. Het graan behoefde niet nog eens kunstma tig gedroogd te worden. Zowel uit energie als uit kostenoogpunt een meevaller. Vroeger was de graanoogst een drukte van jewelste op de bedrijven. Vergelijkbaar met de wijnoogst in zuidelijke gebieden. Vele handen waren daarmee bezig. Tegenwoor dig werkt een moderne maaidorser be stuurd door één man in enkele dagen de oogst van een hele boerderij af. Graan be heerst niet meer zo het Nederlandse platte land als een jaar of 30 geleden. In de ooste lijke en zuidelijke zandgebieden is het graan op de essen verdrongen door gras en snij- mais. Ook in de akkerbouwgebieden, zoals de IJsselmeerpolders, Groningen en Zee land komt het aandeel van de granen in het bouwplan niet veel hoger dan een derde. Aardappelen en suikerbieten vragen de meeste zorg van de gemiddelde Neder landse akkerbouwer. Basisprodukt In de Europese verhoudingen is graan ech ter nog steeds een belangrijk gewas. In fei te is het in ons omringende landen. Frank rijk voorop, de belangrijkste teelt. In het Europese landbouwbeleid speelt graan en dan met name tarwe, een hoofdrol. Al lang voordat de EG in 1958 tot stand kwam werd er in de verschillende landen een graanbeleid gevoerd. Dit om de voorzie ning van brood- en voergraan voor mens en vee veilig te stellen en de boeren een ba sis te verschaffen voor hun inkomen. Toen de Europese Gemeenschap tot stand kwam, vormde het graanbeleid dan ook één van de eerste onderdelen van het ge meenschappelijke beleid. Het is niet over dreven te stellen dat zonder een gemeen schappelijk graanbeleid de totstandko Ir. J. H. Egberink ming van de Europese Gemeenschap in West-Europa minder vlot of wellicht in het geheel niet tot stand zou zijn gekomen. Toen het beleid in het begin van de jaren '60 tot stand kwam kon een zekere be scherming tegen de wereldmarkt tot stand worden gebracht zonder dat dit de over heid veel ging kosten. De Gemeenschap was toen een netto-importeur van granen. De heffingen die opgelegd werden bij de invoer van granen waren toereikend om de kosten van het graanbeleid te betalen. Dat betreft dan de kosten van overheidsaanko- pen tegen minimumprijzen, opslagkosten en exportsubsidies. Uit balans In de loop der jaren is dit anders komen te liggen. Door betere rassen en meer zorg bij de teelt slaagde de Europese boer erin de opbrengsten per hectare te vergroten. Bij een gelijkblijvende oppervlakte in de Euro pese Gemeenschap betekende dat een

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 32