Tabel Enkele totaalcijfers voor de kottervisserij Tabel Begroting op kasbasis voor twee typen kotters (bedragen x f 1 miljoen) over 1981 Kotter van: 1 200 pk, 1 500 pk, 1973 1979 1980*) 2e hands gekocht nieuw in de vaart Aantal schepen 606 500 520 in 1980 in 1980 Aantal opvarenden 2706 2176 2286 Aanvoer (min. kg) 113,3 133,0 146,0 Brutobesomming f1796 000 f 1 952 300 Besomming 285,8 422,2 437,7 Gas- en smeerolie 679 900 773 800 Non-factorkosten 142,6 232,0 281,3 Uitgaven reparaties, verzeke Netto toegevoegde waarde 143,2 190,2 156,4 ring, lossen van de vangst e.d. 'Deel'-lonen opvarenden incl. 415 300 384 00 Waarvan: soc. lasten, proviand e.d.*) 482 800 486 200 Rente 16,7 23,5 23,9 Aflossing hypothecaire lening 106 300 170 000 Deellonen en sociale lasten 111,8 140,0 135,1 Rente 102 900 207 200 Nettoresultaat 14,7 26,7 - 2,6 Saldo op kasbasis 8 800 - 68 900 Voorlopige cijfers. Bron: 'Visserij in cijfers'; LEI publikatie no. 5.67. Aanschaf c.q. bouwprijs f2 000 000 f4000 000 Hierin is een berekend deelloon voor de opvarenden/eigenaar begrepen. magere jaren voor de kottervisserij 1100 pk sloeg het netto overschot van 1 979 in de meeste gevallen wel om in een netto tekort in 1 980. Hierbij was de daling groter bij toenemend motorvermogen, hetgeen niet verwonderlijk is gezien de grotere energiegevoeligheid van de groot ste kotters. De liquiditeitspositie De vraag komt op of de netto tekorten in 1 980 bij de grote kotters ook betekenen dat veel van deze bedrijven in liquiditeits moeilijkheden zullen geraken. In het alge meen ziet de situatie er op kasbasis roos kleuriger uit dan op bedrijfseconomische basis, waarbij door het LEI afschrijvingen worden berekend op basis van de steeds stijgende vervangingswaarde van de kot ters. De vraag naar de liquiditeitspositie is in de kottervisserij te meer actueel aange zien veel bedrijven in 1979 en 1980 ge heel opnieuwzijn gefinancierd. In deze bei de jaren waren de investeringsbeslissin gen in de bedrijfstak zo talrijk, dat kan wor den geconstateerd dat de ongeveer 6-jari- ge investeringscyclus in 1979 en 1980 werd voortgezet. Zoals reeds werd opge merkt werden in dit laatste jaar 31 nieuwe kotters in de vaart gebracht, nadat in 1 979 reeds 11 nieuwe kotters aan de vloot wa ren toegevoegd. Wanneer hierbij de (on geveer) 35 nieuwe kotters in de eerste 8 maanden van 1981 geteld worden, komt men aan een totaal van ruim 75 kotters voor de huidige investeringsgolf. Dit inves- BOOM KOR VISSER IJ In waarde van de aangevoerde vangst en naar werkgelegenheid gemeten is de door kotters beoefende visserij op platvis de belangrijkste sector van de Nederlandse zeevisserij. Platvis, o.a. tong, schol, tarbot, griet en schar houdt zich veelal op de zeebodem op waarin ze zich, in af wachting van een prooi of ter bescherming te gen een predator, door bedekking met een laagje bodemmateriaal verbergen. Om platvis te vangen moeten ze, vlak voor het net passeert, uit de zeebodem opgejaagd worden. Hiertoe worden voor de onderkant van het net uit ket tingen, die vanwege hun functie als 'wekkers' aangeduid worden, over de zeebodem ge sleept. Deze wekkers en het net zijn bevestigd aan een zware constructie van stalen pijpen (boom) en glijstukken (sloffen). Dit vistuig heeft de naam boomkor en men spreekt dan ook van de boomkorvisserij en bomkorkotter. De boomkorvisserij is een over wegend Nederlandse specialiteit die echter relatief erg veel energie vergt en weinig selec tief is. .Voortui Achtertui /vislijn Vislijn Kettingen (wekkers) Boom Kulltouw

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 12