Tabel
Enkele totaalcijfers voor de kottervisserij
Tabel Begroting op kasbasis voor twee typen kotters
(bedragen x f 1 miljoen)
over 1981
Kotter van:
1 200 pk,
1 500 pk,
1973
1979
1980*)
2e hands
gekocht
nieuw in
de vaart
Aantal schepen
606
500
520
in 1980
in 1980
Aantal opvarenden
2706
2176
2286
Aanvoer (min. kg)
113,3
133,0
146,0
Brutobesomming
f1796 000
f 1 952 300
Besomming
285,8
422,2
437,7
Gas- en smeerolie
679 900
773 800
Non-factorkosten
142,6
232,0
281,3
Uitgaven reparaties, verzeke
Netto toegevoegde waarde
143,2
190,2
156,4
ring, lossen van de vangst e.d.
'Deel'-lonen opvarenden incl.
415 300
384 00
Waarvan:
soc. lasten, proviand e.d.*)
482 800
486 200
Rente
16,7
23,5
23,9
Aflossing hypothecaire lening
106 300
170 000
Deellonen en sociale lasten
111,8
140,0
135,1
Rente
102 900
207 200
Nettoresultaat
14,7
26,7
- 2,6
Saldo op kasbasis
8 800
- 68 900
Voorlopige cijfers.
Bron: 'Visserij in cijfers'; LEI publikatie no. 5.67.
Aanschaf c.q. bouwprijs
f2 000 000 f4000 000
Hierin is een berekend deelloon voor de opvarenden/eigenaar begrepen.
magere jaren voor de kottervisserij
1100 pk sloeg het netto overschot van
1 979 in de meeste gevallen wel om in een
netto tekort in 1 980. Hierbij was de daling
groter bij toenemend motorvermogen,
hetgeen niet verwonderlijk is gezien de
grotere energiegevoeligheid van de groot
ste kotters.
De liquiditeitspositie
De vraag komt op of de netto tekorten in
1 980 bij de grote kotters ook betekenen
dat veel van deze bedrijven in liquiditeits
moeilijkheden zullen geraken. In het alge
meen ziet de situatie er op kasbasis roos
kleuriger uit dan op bedrijfseconomische
basis, waarbij door het LEI afschrijvingen
worden berekend op basis van de steeds
stijgende vervangingswaarde van de kot
ters. De vraag naar de liquiditeitspositie is
in de kottervisserij te meer actueel aange
zien veel bedrijven in 1979 en 1980 ge
heel opnieuwzijn gefinancierd. In deze bei
de jaren waren de investeringsbeslissin
gen in de bedrijfstak zo talrijk, dat kan wor
den geconstateerd dat de ongeveer 6-jari-
ge investeringscyclus in 1979 en 1980
werd voortgezet. Zoals reeds werd opge
merkt werden in dit laatste jaar 31 nieuwe
kotters in de vaart gebracht, nadat in 1 979
reeds 11 nieuwe kotters aan de vloot wa
ren toegevoegd. Wanneer hierbij de (on
geveer) 35 nieuwe kotters in de eerste 8
maanden van 1981 geteld worden, komt
men aan een totaal van ruim 75 kotters
voor de huidige investeringsgolf. Dit inves-
BOOM KOR VISSER IJ
In waarde van de aangevoerde vangst en naar
werkgelegenheid gemeten is de door kotters
beoefende visserij op platvis de belangrijkste
sector van de Nederlandse zeevisserij. Platvis,
o.a. tong, schol, tarbot, griet en schar houdt zich
veelal op de zeebodem op waarin ze zich, in af
wachting van een prooi of ter bescherming te
gen een predator, door bedekking met een
laagje bodemmateriaal verbergen. Om platvis
te vangen moeten ze, vlak voor het net passeert,
uit de zeebodem opgejaagd worden. Hiertoe
worden voor de onderkant van het net uit ket
tingen, die vanwege hun functie als 'wekkers'
aangeduid worden, over de zeebodem ge
sleept. Deze wekkers en het net zijn bevestigd
aan een zware constructie van stalen pijpen
(boom) en glijstukken (sloffen).
Dit vistuig heeft de naam boomkor en men
spreekt dan ook van de boomkorvisserij en
bomkorkotter. De boomkorvisserij is een over
wegend Nederlandse specialiteit die echter
relatief erg veel energie vergt en weinig selec
tief is.
.Voortui
Achtertui
/vislijn
Vislijn
Kettingen (wekkers)
Boom
Kulltouw