onderdak of onderdak voor ruimte?
Leegstandwet
Het oorspronkelijke wetsontwerp was
sterk gericht op het ter beschikking stel
len van woonruimte aan woningzoeken
den, door middel van vordering door de
gemeenten. Het is aan de wijzigingen in
de Tweede Kamer te danken, dat in de
definitieve wettekst ook de positie van
de eigenaar aanzienlijk is verbeterd.
Enerzijds kan de éigenaar een tijdelijke
huurovereenkomst aangaan van 2 jaar
(maximaal met 1 jaar te verlengen), an
derzijds kan in geval van kraken, het
pand met de sterke hand ontruimd wor
den in opdracht van de burgemeester.
Dit laatste is slechts mogelijk indien het
pand opgenomen is in het zogenaamde
leegstandregister. Aangeraden wordt
dan ook in voorkomende gevallen deze
leegstand zo vroegtijdig mogelijk, doch
uiterlijk na 1 maand te laten opnemen in
het register. Melding kan behalve door
de eigenaar, ook door een ambtenaar
van de gemeente of door een willekeu
rige derde plaatsvinden. B en W kunnen
na 5 maanden leegstand de woning vor
deren en een huurder, c.q. bewoner
aanwijzen. Opgemerkt is al dat het nog
een open vraag is of en wanneer de in
middels in het Staatsblad gepubliceerde
leegstandwet in werking treedt.
De Vereniging van Nederlandse Ge
meenten heeft de lasten die aan de uit
voering van de leegstandwet vastzitten
op circa 50 miljoen geraamd, terwijl de
regering slechts ongeveer een derde
van dit bedrag heeft uitgetrokken. Ge
zien de toch reeds teruglopende beste
dingsmogelijkheden van de gemeenten
is op korte termijn nog geen overeen
stemming te verwachten. Ook al treedt
de wet in werking, dan nog zal elke ge
meente alleen maar gehouden zijn een
leegstandregister aan te houden. Vorde
ren en toewijzen van veelal niet de
goedkoopste woningen kan de gemeen
te duur komen te staan, vanwege even
tueel te verlenen bijstandsuitkeringen
aan de minder draagkrachtige woning
zoekenden. De kans blijft dan ook groot,
dat vele gemeenten bij gebrek aan mid
delen of politieke wil geen werkelijke in
houd zullen geven aan de leegstandwet.
In veler ogen wordt de leegstandwet
derhalve gezien als een overhaaste re
actie op de crisissituatie op de woning
markt, met als doel het fenomeen 'kra
ken' uit de wereld te helpen.
Financiering en huurwaarde
Hieronder volgen enkele punten die van
I O belang kunnen zijn. Zo geldt zowel in
geval van tijdelijke verhuur in het kader
van de leegstandwet, als bij verhuur op
langere termijn de 'wet huurprijzen wo
ningen'. De huurwaarde wordt vastge-
steld aan de hand van het puntensy
steem, waarbij grootte en kwaliteit van
de woning, alsmede liggingsaspecten
een rol spelen. Bij geschillen brengt de
Huurcommissie advies uit, waarna de
Kantonrechter eventueel een huurprijs
bindend kan opleggen.
De hypotheekverstrekkende financiële
instellingen dienen ervan uit te gaan
dat, wanneer tijdens zo'n tijdelijke ver
huur tot executie van de woning wordt
overgegaan, er sprake is van een waar
de, die ligt tussen de executiewaarde
leeg en de executiewaarde verhuurd.
Stagneert tijdens de bouw de verkoop
van woningen die door onze aangeslo
ten banken zijn gefinancierd dan ver-
i dient het aanbeveling dat zij een twee
sporenbeleid volgen. Daarbij dient ener
zijds de verkoop zoveel mogelijk te wor
den gestimuleerd, bijvoorbeeld met
aantrekkelijke hypotheekaanbiedingen
(inkoop oude woning onder bepaalde
condities e.d.), en anderzijds de tijdelijke
verhuur.
In geval van de financiering door aange
sloten banken van omvangrijke premie
projecten bestaat de mogelijkheid om,
voorafgaand aan de bouw, een belegger
te interesseren, zodat het project alsnog
in de premiehuursfeer kan worden afge
zet. In voorkomende gevallen dient
daarvoor wel een premiebeschikking
van de Provinciale Directie Volkshuis
vesting te worden verworven. Tevens
dient de gemeente tijdig op de hoogte
te worden gesteld ten einde vorderen te
voorkomen.
In enkele gevallen kan het niet geheel
voltooien van een woning de oplossing
zijn om ingrijpen op basis van de leeg
standwet te voorkomen. Door bijvoor
beeld keuken en sanitair weg te laten
wordt voor deze woning geen voltooi
ingsverklaring krachtens artikel 54 van
de woonruimtewet afgegeven, zodat er
geen sprake is van woonruimte en bij
gevolg niet van leegstand. Als zo'n niet
voltooide woning wordt gekraakt, kan
een civiele ontruimingsprocedure wor
den gevoerd.
Conclusie
Concluderend kan gezegd worden dat
als de leegstandwet eenmaal werkt,
deze voor de eigenaar, respectievelijk fi
nancier in een stagnerende woning
markt mogelijkheden biedt om een
leegstaande woning rendabel te maken,
zonder tot in lengte van dagen gebon
den te zijn aan een huurder.
De leegstandwet biedt dus zowel de
ruimte voor tijdelijk onderdak aan men
sen die een woning zoeken, als een 'on
derdak' voor diegenen die door de stag
nerende woningmarkt een leegstaande
woning tijdelijk willen verhuren.
Het melden van opgeleverde woningen
dient te geschieden uiterlijk 1 maand na
oplevering, doch bij voorkeur vóór de
oplevering, zodat de burgemeester
eventueel gekraakte woningen kan la
ten ontruimen. In geval van tijdelijke
verhuur dient een vergunning bij B en W
te worden aangevraagd. Voor meer in
formatie omtrent de leegstandwet kun
nen onze aangesloten banken zich wen
den tot de activiteit Ontwikkeling Vast
goed, tel. 030-36 24 18. g
De leegstandwetmede in het leven
geroepen om aan dit soort kraakacties
een einde te maken.
r