productmanagement buitenland zo goed mogelijk te kunnen uitoefenen, betrokken moet zijn bij het commerciële beleid met betrekking tot die produkten, alsmede bij de concrete produktie en de invoering ervan bij de afnemers. Binnen het directoraat Buitenland on derscheiden we een reeks diensten die afgenomen worden door verschillende groepen cliënten. Wij kennen drie cate gorieën cliënten binnen ons directoraat: a de aangesloten banken (de cliënten van de aangesloten banken behoren in dit verband tot de verantwoordelijkheid van de activiteit Metazaken); b de cliënten van de centrale bank; c de (buitenlandse) correspondentban- ken. Het zal duidelijk zijn, dat de aanpak voor deze drie categorieën verschillend is. Voor dit artikel zijn slechts de aangeslo ten banken relevant, aangezien zij te recht de eerste prioriteit hebben gekre gen. Door de zeer sterke groei van het direc toraat Buitenland in de laatste jaren is er geen of weinig tijd geweest om zich echt bezig te houden met de afnemers van zijn produkten. De toename van op drachten en personeel noopte alle zeilen bij te zetten om de dagelijkse werk zaamheden op tijd te verrichten. We vonden het tijd worden hierin verande ring aan te brengen en te trachten de extern gerichte blik mede naar binnen te richten, opdat de afstand tussen de pro- duktie-eenheden en de gebruikers van die diensten niet te groot zou worden, waardoor kans op verwijdering en ver vreemding zou ontstaan. De aanhef 'Buitenste binnen' van de Zandloper van hoofdredacteur Haverkamp (in het mei nummer van dit blad) over het buiten lands bedrijf van onze bank spreekt in dit verband voor zich. De opdracht voor productmanagement is dan ook de aangesloten banken ver trouwder) te maken met de diensten, die het buitenlandbedrijf te bieden heeft aan zakelijke en particuliere cliënten. Welke zijn de produkten of diensten? We hebben gesproken over productma nagement, maar nog niet over de pro dukten van het directoraat Buitenland. Het zou te ver voeren om ze allemaal op te sommen, maar een onderverdeling in een aantal hoofdcategorieën lijkt wen selijk. Men zou kunnen onderscheiden dien sten van: 1 het blanco betalingsverkeer (normale overboekingen) en de incassering van cheques. 2 het documentaire betalingsverkeer, waarbij een exporteur op basis van het produceren van nauwkeurig omschre ven documenten betaling voor zijn leve ranties verkrijgt en waaronder tevens wordt verstaan het door een bank stel len van garanties ten einde de cliënt bij het verkrijgen of uitvoeren van een za kelijke opdracht te steunen. Daaronder zijn eventuele kredietverzekeringen via de NCM begrepen. 3 de vaiutahandei, zoals bijv. termijn)- handel in vreemde valuta, aan- en ver koop vreemd bankpapier, deposito's in vreemde valuta, rekeningen in vreemde valuta. Zoals reeds gezegd zullen de aangeslo ten banken vertrouwd dienen te gera ken met deze diensten. Het streven is er op gericht de buitenlandprodukten (haast) net zo bekend te doen zijn als die van het binnenlandse betalingsver keer. Toch zal voor de diensten, die een grote specialistische kennis vereisen, aangeklopt moeten worden bij de be treffende activiteiten. De hierboven weergegeven indeling van produkten in hoofdcategorieën is geba seerd op de organisatorische afbake ning en aard ervan. Voor iedere catego rie past een andere aanpak. Welke acties? Na overleg met de regiodirecteuren is besloten dat het directoraat Buitenland zich door middel van regiobijeenkom sten zal presenteren aan de aangesloten banken. Deze bijeenkomsten zullen een algemeen informatief karakter dragen, maar zullen ook ingaan op problemen, knelpunten en vragen, die leven binnen de regio. Per bijeenkomst wordt gere kend op een 20-tal banken, zodat in to taal een 50-tal presentaties op het pro gramma staan. Een en ander zal waar schijnlijk in het najaar van start gaan. Inmiddels werd een aflevering van 'Bank in Beeld' voltooid, waarin een glo bale beschrijving van de activiteiten van het directoraat Buitenland wordt gege ven. Lerend van en kijkend naar andere eenheden, die werken met adviseurs, welke gestationeerd zijn op de regio kantoren, is besloten samen te werken met de adviseurs creditgelden. Deze adviseurs zullen, na het lopen van een stageprogramma binnen het directoraat Buitenland, de produkten van het blan co betalingsverkeer begeleiden t.b.v. de aangesloten banken. Voor ons directo raat een uitstekende oplossing, waarbij het mede kan profiteren van de goede relaties, die deze adviseurs reeds onder houden met de aangesloten banken. Voor de adviseurs een goede zaak, om dat ze ruimer uitgerust de banken kun nen adviseren. Tevens wordt een promotionele cam pagne voorbereid, die ten doel heeft de ondernemers te benaderen, die interna tionaal zaken doen. Het accent zal lig gen op herintroductie van bestaand ma teriaal. De primaire cliëntengroep, die benaderd zal worden, bestaat uit de be staande bedrijfsrelaties die aange spoord zullen worden om in het interna tionale verkeer nog meer gebruik te ma ken van de Rabobank. Hierboven is aan gegeven op welke wijze het blanco be talingsverkeer zijn weg zal gaan vinden naar de aangesloten banken. Hoe die weg zal zijn voor het documentaire be talingsverkeer en de vaiutahandei is nog niet geheel bepaald. Wel duidelijk is, dat ten aanzien van produkten, die een spe cifieke kennis vereisen, niet verlangd kan worden, dat een specialist op iedere bank aanwezig is. De aangesloten bank zal echter in ieder geval terug moeten kunnen vallen op specialisten bij Rabo bank Nederland. Men zou zich kunnen afvragen waarom deze inspanningen geleverd moeten worden. Het is reeds vaker gesteld. Het antwoord is heel simpel. De Nederland se economie is erg open en moet dat ook zijn. Binnen de Rabobank spelen we daar op in. We kiezen voor een cliëntge richte aanpak met een volwaardig en compleet dienstenpakket. Daar horen de produkten van ons buitenlandbedrijf bij. Als we daar samen aan werken, zul len onze cliënten zich bij de Rabobank nog beter 'thuis' voelen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 26