de rabobank en de financiering van de gezondheidszorg 16 De Rabobankorganisatie wordt in steeds grotere mate betrokken bij de financiering van instellin gen voor gezondheidszorg. De gezondheidszorg is voor onze organisatie ai heel lang een bekende en gewaardeerde relatie- groep. In de aard van die relatie is de laatste jaren erg vee! veranderd; waren het voorheen voorname lijk leningen, welke uit hoofde van beleggingsuit zettingen werden verstrekt, vandaag de dag gaat het om de totale relatie met alle bankdiensten. Met ingang van 1 augustus 1981 is binnen het Directoraat Relatiebeheer en Kredietverlening van Rabobank Nederland de Activiteit Gezond heidszorg van start gegaan. Zij heeft tot doel om in samenwerking met de aangesloten banken relaties in de gezondheids zorg met 'geld en goede raad' van dienst te zijn. In onderstaand artikel wordt een overzicht gege ven van de ontwikkeling van de gezondheidszorg in Nederland, de financiering daarvan en de plaats van de Rabobank daarin. De verzorging van de zieke mens da teert van oudsher. Het ziekenhuis bij voorbeeld is als instituut gegroeid van uit de middeleeuwse kloostergasthui zen, waar onderdak geboden werd aan armen, zieken en daklozen. Later kwamen daar de stedelijke gast huizen bij, gesticht door stadsbesturen en geleid door regenten en regentessen, wereldlijke bestuurders dus. Deze historische ontwikkeling heeft een zeer sterke invloed gehad op de gehele structuur en de organisatie van de ge zondheidszorg. De ontwikkelingen zijn snel geweest: in nog geen twee eeuwen van roeping tot professie en van barbier tot chirurg. In het algemeen is het oprichten en in stand houden van een instelling voor gezondheidszorg het resultaat van parti culier initiatief. De verzuiling in Nederland heeft ertoe geleid dat er sprake is van rooms-katho- lieke, protestants-christelijke en open bare instellingen, die soms vlak bij el kaar functioneren. Behalve particuliere instellingen zijn er ook enkele instellingen die door ge meente, provincie of het rijk in stand worden gehouden. Onder instellingen voor gezondheids zorg verstaan we in dit verband voorna melijk de intramurale ('binnen de mu ren') zorg, zoals ziekenhuizen, zwakzin nigeninrichtingen, verpleeghuizen, psy chiatrische inrichtingen, de dagverblij ven en gezinsvervangende tehuizen voor gehandicapten. Samenwerking op het gebied van de gezondheidszorg komt steeds vaker voor. Het gaat hierbij onder andere om zie kenhuizen onderling, ziekenhuizen met verpleeghuizen, extramurale ('buiten de muren') instituten en de kruisverenigin gen. Deze ontwikkeling is deels spontaan, deels een gevolg van het stimulerings beleid van de overheid. Door deze samenwerkingsverbanden wordt de doelmatigheid van de gezond heidszorg vergroot. Voor de financiering van gezondheids zorgvoorzieningen was men in het ver leden aangewezen op schenkingen, le gaten en andere vrijwillige bijdragen. Ook werd een belangrijk deel van de fi nanciering door de oprichters zelf ver zorgd. Kerkelijke- en liefdadigheidsinstellingen verstrekten eveneens leningen, vaak zelfs tegen tarieven welke beneden de marktrente lagen. Als gevolg van de veranderende maat schappelijke opvattingen omtrent de verzorging van de zieke en gehandicap te medemens kwam er geleidelijk aan vanwege de overheid toezicht op de ge zondheidszorg. F. R. Hoek hoofd Activiteit Gezondheidszorg Planning en bouw De planning en bouw van een zeer be langrijk onderdeel van de gezondheids zorg, te weten de intramurale zorg, wordt geregeld in de wet Ziekenhuis voorzieningen. Voor de bouw van een instelling voor gezondheidszorg is ver gunning van de minister nodig. Het college voor Ziekenhuisvoorzienin gen, dat bepaalde normen heeft opge steld voor bijvoorbeeld het aantal bed den dat er in een bepaald gebied zou moeten zijn, adviseert de minister. Door de wijze van ontstaan van zieken huizen in het verleden, zijn er teveel zie kenhuisbedden in Nederland, zodat het beleid van de regering thans gericht is op het tot stand brengen van fusies tus sen bestaande ziekenhuizen en op ver mindering van het aantal bedden. Op grond van de huidige norm van 4 bedden per 1000 inwoners zijn er ca. 20 000 bedden teveel in Nederland! In 1979 is de gewijzigde wet Ziekenhuis-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 16