regionalisatie arbeidsvoorwaarden en medezeggenschap stuursorganen van de centrale bank en aangesloten banken, juist met het oog op de belangrijke klankbordfunctie, die deze organen kunnen en moeten vervul len. Een belangrijke ontwikkeling in onze organisatie sinds onze vorige algemene vergadering, de regionalisatie, wil ik niet onvermeld laten. De regionalisatie, waarmee eind 1979 formeel werd ge start, is vorig jaar echt in werking gezet en goed op gang gekomen. De negen regiokantoren zijn thans allemaal afge bouwd en ingericht. Alleen de officiële opening te Bergen op Zoom zal deze maand nog plaatsvinden. Op alle regiokantoren zijn de nodige medewerkers aangesteld om de toege wezen taken te vervullen; bevoegd- heidsregels zijn ontworpen en commu nicatie-afspraken vastgelegd. Kortom, het functioneren van het begeleidings apparaat van de centrale bank ten dien ste van de aangesloten banken is vol gens de nieuw gekozen uitgangspunten volop in gang. Binnen de centrale bank is intussen reeds gestart met een toetsing, of de genomen interne organisatiemaatrege len tot een doelmatig functioneren van de regiokantoren hebben geleid. Op dit moment is het zeker nog te vroeg om reeds een gefundeerd oordeel te geven over het welslagen van de regionalisa tie. Het is echter mijn stellige indruk, dat de ervaringen tot nu toe zeer positief zijn en het vertrouwen rechtvaardigen, dat de regionalisatie inderdaad een wijs en verstandig besluit is geweest, waar van onze organisatie ongetwijfeld de vruchten zal plukken. De gedecentraliseerde en tegelijkertijd gecoördineerde ondersteuning, advise ring en begeleiding van de aangesloten banken door deskundigen van de cen trale bank worden in het algemeen als zeer positief ervaren. Als vooruitgescho ven post vervult het regiokantoor een wezenlijke brugfunctie tussen de ver schillende onderdelen van onze organi satie. Ook hierin openbaart zich juist de kracht van onze organisatie als een sa menwerkingsverband van een kleine duizend zelfstandige plaatselijke ban ken, die dicht bij de mensen staan en nog een persoonlijke behandeling kun nen aanbieden, maar die tevens kunnen profiteren van de voordelen van een groot bedrijf, dank zij de technische on dersteuning en de specialistische bege leiding door het apparaat van de centra le bank. Een vrijwel ideale combinatie dus van klein- en grootschaligheid! Ook op een ander deelterrein van onze organisatiestructuur doen zich ontwik kelingen voor, die onze aandacht verdie-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 17