medezeggenschapsrecht werkn. wat, wanneer die drempel straks wordt verlaagd? De wet somt gewoon onder werpen op waarbij instemming of ad vies van de ondernemingsraad verplicht Het is natuurlijk niet zo dat de verant woordelijke mensen in onze organisatie pas nu over deze consequenties van de uitbreiding van de medezeggenschap zijn gaan nadenken. Al enige tijd gele den is een speciale studiecommissie, de commissie arbeidsverhoudingen, in het leven geroepen die zich met deze pro blematiek bezighoudt. In de centrale kringvergadering, die dit najaar wordt gehouden, zal een rapport met conclu sies en aanbevelingen worden aangebo den, die bedoeld zijn om binnen onze organisatie te komen tot een 'hanteer bare oplossing'. Het is inmiddels geen geheim meer dat daarbij gedacht wordt in de richting van een centrale ondernemingsraad. Mertens, die voorzitter van de studie commissie is, daarover in het aprilnum mer van Raboband: 'Maar onderschat de problemen daarbij niet. De wet kent het begrip 'in een groep verbonden on dernemers', bedoeld om de oprichting van een centrale ondernemingsraad mogelijk te maken bij juridisch zelfstan dige ondernemingen. Dat eist dan wel een 'centrale bestuurder' in de zin van de wet, iemand met volledige bevoegd heid om op te treden als partner van zo'n centrale ondernemingsraad. Puur organisatorisch zou zo'n functie thuis horen bij de Raad van Beheer. Maar om praktische redenen zou er meer voor een hoofddirectielid te zeggen zijn.' Het rapport waarmee de commissie deze herfst zal komen is de neerslag van een aantal hoorzittingen. Mertens in Raboband: 'De bestaande ondernemingsraden, de Vereniging van Directeuren, de Vereniging Personeel van Rabobanken - delegaties van al die belanghebbenden zijn in de gelegenheid geweest hun visie kenbaar te maken. Er is heel open gepraat. Diverse onderne mingsraden wezen een gezamenlijk woordvoerder aan. Andere stelden het op prijs met een eigen geluid te komen, wegens standpunten die op onderdelen afweken. Verschil van mening kreeg je vooral als de vraag aan de orde kwam in hoeverre men een centrale onderne mingsraad wenselijk achtte. Verschillen van opvattingen, nuances. Jazeker. Bij sommige van de verkondigde standpun ten bleven toch nog wel vragen open'. Inmiddels zijn de eerste blauwdrukken voor het al meermalen genoemde rap port geschreven. De inhoud zal echter nog niet naar buiten worden gebracht, omdat de discussie nog niet is afgerond en omdat niet op de najaarsvergadering van de centrale kring vooruitgelopen dient te worden. We zullen dus nog tot de herfst geduld moeten oefenen, voor- dat we de definitieve inhoud onder ogen i krijgen. Wel hebben we de heer Mertens ge vraagd of hij zijn privémening wil geven op de vraag of er een centrale onderne mingsraad moet komen. Samengevat komt die er op neer, dat hij de stelling onderschrijft dat het verschijnsel van 180 nieuwe ondernemingsraden in onze organisatie bij realistische bestuurders J en directeuren van onze aangesloten J banken - en bij de leden van de al be- staande ondernemingsraden - vanzelf j tot de conclusie zal leiden dat er een centrale ondernemingsraad moet ko men, die, mits behoorlijk toegerust, de dat de terecht zo gekoesterde autono mie daaronder zou kunnen gaan lijden. Een vrees die overigens ook in de dis cussie over de CAO voor het hele Rabo- bankpersoneel heeft meegespeeld en j waar men zich in grote meerderheid vervolgens overheen gezet heeft. Een zaak die ook nog opgelost moet worden is de vraag of het wel mogelijk is om straks (eventueel) tot een centrale ondernemingsraad te komen, waarvan de samenstelling zodanig is dat de di verse geledingen zich er redelijk in kun nen herkennen. Bovendien, hoe moet dat straks met de personeelsleden van die banken, waar ook op grond van de nieuwe wettelijke richtlijnen geen on dernemingsraad vereist is, maar waar volstaan kan worden met de eenvou dige medezeggenschapsregels voor be drijven met 10 tot 35 werknemers? Ook deze groep banken moet in de gelegen heid zijn werknemers af te vaardigen naar een centrale ondernemingsraad. 'Ook daar ligt een geweldig probleem, jazeker. Langs welke lijnen moetje zo'n I centrale ondernemingsraad gaan kie zen? De bestaande ondernemingsraden zullen er hun afgevaardigden in moeten hebben, maar ook de groep banken waar straks geen ondernemingsraad j hoeft te bestaan. En toch, daar waren ook de woordvoerders op de hoorzittin- gen het wel over eens, zullen ook die banken in het geheel zeker hun partij moeten mee gaan blazen. Een centrale ondernemingsraad kan geen onderonsje zijn waar een kleine bank niet aan te pas komt', aldus een laatste citaat over deze zaak van de heer Mertens in het april- nummer van Raboband. JD C. G. A. Mertens enig logische oplossing is. Immers, het alternatief is een volstrekt onwerkbare vorm van medezeggenschap, die ver spilling van krachten en gevaar voor versnippering met zich mee zou kunnen brengen. Wil een centrale ondernemingsraad straks goed kunnen werken, dan dient men zich overigens wel te realiseren dat niet alleen de bestaande en nog in te stellen ondernemingsraden maar ook de besturen van de lokale banken een (be perkt) deel van hun bevoegdheden (met name in het sociale vlak) aan zo'n werk nemersvertegenwoordiging van het hele Rabobankpersoneel zullen moeten afstaan. De gedachte daaraan leidt hier en daar tot begrijpelijke vrees. Bij som mige banken is men bijvoorbeeld bang

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 14