medezeggenschapsrecht werkn.
wat, wanneer die drempel straks wordt
verlaagd? De wet somt gewoon onder
werpen op waarbij instemming of ad
vies van de ondernemingsraad verplicht
Het is natuurlijk niet zo dat de verant
woordelijke mensen in onze organisatie
pas nu over deze consequenties van de
uitbreiding van de medezeggenschap
zijn gaan nadenken. Al enige tijd gele
den is een speciale studiecommissie, de
commissie arbeidsverhoudingen, in het
leven geroepen die zich met deze pro
blematiek bezighoudt. In de centrale
kringvergadering, die dit najaar wordt
gehouden, zal een rapport met conclu
sies en aanbevelingen worden aangebo
den, die bedoeld zijn om binnen onze
organisatie te komen tot een 'hanteer
bare oplossing'.
Het is inmiddels geen geheim meer dat
daarbij gedacht wordt in de richting van
een centrale ondernemingsraad.
Mertens, die voorzitter van de studie
commissie is, daarover in het aprilnum
mer van Raboband: 'Maar onderschat
de problemen daarbij niet. De wet kent
het begrip 'in een groep verbonden on
dernemers', bedoeld om de oprichting
van een centrale ondernemingsraad
mogelijk te maken bij juridisch zelfstan
dige ondernemingen. Dat eist dan wel
een 'centrale bestuurder' in de zin van
de wet, iemand met volledige bevoegd
heid om op te treden als partner van
zo'n centrale ondernemingsraad. Puur
organisatorisch zou zo'n functie thuis
horen bij de Raad van Beheer. Maar om
praktische redenen zou er meer voor
een hoofddirectielid te zeggen zijn.'
Het rapport waarmee de commissie
deze herfst zal komen is de neerslag van
een aantal hoorzittingen.
Mertens in Raboband: 'De bestaande
ondernemingsraden, de Vereniging van
Directeuren, de Vereniging Personeel
van Rabobanken - delegaties van al die
belanghebbenden zijn in de gelegenheid
geweest hun visie kenbaar te maken. Er
is heel open gepraat. Diverse onderne
mingsraden wezen een gezamenlijk
woordvoerder aan. Andere stelden het
op prijs met een eigen geluid te komen,
wegens standpunten die op onderdelen
afweken. Verschil van mening kreeg je
vooral als de vraag aan de orde kwam in
hoeverre men een centrale onderne
mingsraad wenselijk achtte. Verschillen
van opvattingen, nuances. Jazeker. Bij
sommige van de verkondigde standpun
ten bleven toch nog wel vragen open'.
Inmiddels zijn de eerste blauwdrukken
voor het al meermalen genoemde rap
port geschreven. De inhoud zal echter
nog niet naar buiten worden gebracht,
omdat de discussie nog niet is afgerond
en omdat niet op de najaarsvergadering
van de centrale kring vooruitgelopen
dient te worden. We zullen dus nog tot
de herfst geduld moeten oefenen, voor-
dat we de definitieve inhoud onder ogen
i krijgen.
Wel hebben we de heer Mertens ge
vraagd of hij zijn privémening wil geven
op de vraag of er een centrale onderne
mingsraad moet komen. Samengevat
komt die er op neer, dat hij de stelling
onderschrijft dat het verschijnsel van
180 nieuwe ondernemingsraden in onze
organisatie bij realistische bestuurders
J en directeuren van onze aangesloten
J banken - en bij de leden van de al be-
staande ondernemingsraden - vanzelf
j tot de conclusie zal leiden dat er een
centrale ondernemingsraad moet ko
men, die, mits behoorlijk toegerust, de
dat de terecht zo gekoesterde autono
mie daaronder zou kunnen gaan lijden.
Een vrees die overigens ook in de dis
cussie over de CAO voor het hele Rabo-
bankpersoneel heeft meegespeeld en
j waar men zich in grote meerderheid
vervolgens overheen gezet heeft.
Een zaak die ook nog opgelost moet
worden is de vraag of het wel mogelijk
is om straks (eventueel) tot een centrale
ondernemingsraad te komen, waarvan
de samenstelling zodanig is dat de di
verse geledingen zich er redelijk in kun
nen herkennen. Bovendien, hoe moet
dat straks met de personeelsleden van
die banken, waar ook op grond van de
nieuwe wettelijke richtlijnen geen on
dernemingsraad vereist is, maar waar
volstaan kan worden met de eenvou
dige medezeggenschapsregels voor be
drijven met 10 tot 35 werknemers? Ook
deze groep banken moet in de gelegen
heid zijn werknemers af te vaardigen
naar een centrale ondernemingsraad.
'Ook daar ligt een geweldig probleem,
jazeker. Langs welke lijnen moetje zo'n
I centrale ondernemingsraad gaan kie
zen? De bestaande ondernemingsraden
zullen er hun afgevaardigden in moeten
hebben, maar ook de groep banken
waar straks geen ondernemingsraad
j hoeft te bestaan. En toch, daar waren
ook de woordvoerders op de hoorzittin-
gen het wel over eens, zullen ook die
banken in het geheel zeker hun partij
moeten mee gaan blazen. Een centrale
ondernemingsraad kan geen onderonsje
zijn waar een kleine bank niet aan te pas
komt', aldus een laatste citaat over deze
zaak van de heer Mertens in het april-
nummer van Raboband.
JD
C. G. A. Mertens
enig logische oplossing is. Immers, het
alternatief is een volstrekt onwerkbare
vorm van medezeggenschap, die ver
spilling van krachten en gevaar voor
versnippering met zich mee zou kunnen
brengen.
Wil een centrale ondernemingsraad
straks goed kunnen werken, dan dient
men zich overigens wel te realiseren dat
niet alleen de bestaande en nog in te
stellen ondernemingsraden maar ook de
besturen van de lokale banken een (be
perkt) deel van hun bevoegdheden (met
name in het sociale vlak) aan zo'n werk
nemersvertegenwoordiging van het
hele Rabobankpersoneel zullen moeten
afstaan. De gedachte daaraan leidt hier
en daar tot begrijpelijke vrees. Bij som
mige banken is men bijvoorbeeld bang