new york wordt succes als hele organisatie meewerkt Bankieren bestaat in belangrijke mate uit het verlenen van diensten. Dat geldt voor alle banken. Het verschil tussen de banken onderling wordt echter vooral bepaald door de mate van bekwaamheid, waarmee de mensen die er werken - de bankiers - nieuwe 'produkten' tot ontwikkeling brengen, dan wel in staat zijn bestaande, gelijksoortige diensten beter te verlenen dan de concurrenten. 27 Michael Peterson Hoofd Administratieve en Operationele activiteiten Rabobank IMew York Om die reden moest Rabobank Nederland in New York bij het opzetten van een internationaal 'whole-sale' bankbedrijf, dat een alomvattende dienstverlening kan bieden, uitzien naar gekwalificeerde medewerkers, die hun sporen op de volgende terreinen hebben verdiend: bancaire dienstverlening aan grote bedrijven; internationale valuta- en depositohandel; binnen- en buitenlands betalingsverkeer; en administratieve en operationele activiteiten. Bij de start van ons kantoor - toen nog als vertegenwoordiging - medio vorig jaar kwamen we al gauw tot de ontdekking dat er bij het zoeken naar deze mensen op de New Yorkse arbeidsmarkt sprake is van een zeer scherpe concurrentie. Talrijke buitenlandse banken hebben in de afgelopen jaren hun poorten in New York geopend (er zijn er momenteel zo'n 190!) en nog steeds komen er nieuwe bij. Al deze banken zijn natuurlijk bezig geweest met het vervullen van dezelfde vacatures, als wij hadden. Een proces, dat trouwens nog steeds aan de gang is. Daarbij hebben wij, zoals de gewoonte is bij New Yorkse banken, gebruik gemaakt van de diensten van een adviesbureau voor personeelswerving. 'Verkopen' Een belangrijk punt bij de sollicitatieprocedure was het 'verkopen' van de Rabobankorganisatie, die buiten Nederland nog niet altijd zo bekend is als ze zou moeten zijn. De volgende sterke punten van onze organisatie oefenden op de mensen, die voor Rabobank Nederland wilden gaan werken, de grootste aantrekkingskracht uit: Onze verbondenheid met en grote kennis van zaken op het gebied van de internationale agribusiness. Iets dat bij de meeste banken in de Verenigde Staten op grote schaal verwaarloosd wordt. - De omvang, belangrijkheid en stabiliteit van onze organisatie die behoort tot de 30 grootste banken van de wereld. - De coöperatieve structuur van onze bank en haar kracht, dank zij de toewijding van de leden, het management van de aangesloten banken en van Rabobank Nederland met als gemeenschappelijk doel een intensieve samenwerking binnen de gehele organisatie. De mogelijkheden van ons nieuwe bijkantoor, het eerste echte buitenlandse bankkantoor van Rabobank Nederland. De uitdaging om in een nieuw team te werken waarbinnen de leden hun ervaringen combineren ten einde de beste operationele en administratieve methoden te gebruiken. Hoog peil Binnen de nog steeds toenemende internationale markt is een dergelijk hoog peil van bekwaamheid noodzakelijk, om door te kunnen dringen in een zeer sterk concurrerende markt, om onze dienstverlening aan leden en cliënten te kunnen verbeteren en om onze organisatie te kunnen vrijwaren van alle risico's die kenmerkend zijn voor het internationale bankwezen. Het is een geweldige uitdaging om onze gecombineerde kennis van zaken daadwerkelijk te 'poolen", ten einde op die manier oplossingen te vinden voor

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 27