I* Rantsoen Wat het zwaarst weegt... werkgelegenheid en dus van de Neder landse economie geen zaak is die je in één, twee of zelfs drie jaar oplost. We moeten erop rekenen, dat het een pro ces van veel langere adem kan zijn.' - Komt dat proces nu op gang Nog te weinig, helaas. Maar wat de mentaliteit betreft, lijkt eindelijk het be sef doorgedrongen, dat er een hard be leid nodig is om het herstel te bewerk stelligen. Het resultaat van een dergelijk beleid zullen we echter pas na vele jaren kunnen weten. Toch moeten we zo'n beleid nu voeren.' - Moet de President van DNB a titre personnel gezag hebben? 'Ik meen van wel. Maar je moet geen populariteit, maar vertrouwen nastre ven. Dat betekent ook dat je jezelf op rantsoen moet stellen als je je afvraagt, wanneer je wat moet zeggen. Dat zal ik nog moeten leren.' - Zal het u moeilijk vallen geen greep te hebben op externe politieke factoren, als die dwars blijken te staan op wat u uw plicht acht? 'Ik weet het niet. De President heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, die is hem niet zomaar opgelegd, die behoort hij te hebben en ook te nemen. Hij zal dus alle denkbare middelen moeten gebruiken om zijn verantwoordelijkheid te kunnen dragen. Dat kan frustrerend wezen, maar dat wil nog niet zeggen, dat je hem daarom neerlegt. In wezen zullen zowel een President van DNB als een minister van Financiën de plicht voelen om permanent met elkaar naar een ge meenschappelijke noemer te streven. Geen van beiden kunnen zich een fun damenteel conflict permitteren. Zou dat ontstaan, doordat van de President din gen gevraagd worden, die strijdig zijn met de opdracht die hij van de wet krijgt, dan heb je een situatie, waarin een van beiden moet wijken. Daarom is er elke week overleg tussen de Minister en de President. Ikzelf heb de prettigste herinneringen aan dat Dr. Duisenberg in de pauze van de jongste Centrale Kring vergadering in gesprek met de heer J. J. Reintjes (Rabobank Leunen), voorzittter van de Vereniging van Directeuren van Rabobanken. overleg met Zijlstra, al was het voor mij die allereerste keer wel even wennen, want hij was mijn oude baas. In zo'n wekelijks overleg spreek je de lopende zaken door en stem je het beleid, als dat nodig is, op elkaar af. Op ambtelijk ni veau wordt er natuurlijk ook permanent overleg gevoerd.' - U bent geen dogmatische socialist. U staat nu ook qualitate qua buiten de partijpolitiek? 'Ik sta in ieder geval buiten de actieve partijpolitieke bemoeienis. Maar ik mag wel lid zijn van een politieke partij en dat ben ik ook.' - U hebt bij ons nooit last gehad van uw 'rodelroze'kleurtje? 'Nee. Men heeft in het begin wel eens vreemd tegen mij aangekeken, maar - en daar heb ik juist zo'n waardering voor - ik heb zowel van de organisatie als daarbinnen van de Raad van Beheer en van de Hoofddirectie alle vrijheid ge kregen, die ik mezelf wilde toemeten.' - Ook in het monetafr-financieel den ken bent u geen dogmaticus? 'Ik geloof van niet. Ook in die discussie over monetaristen tegenover Keynesia nen denk ik me heel goed te kunnen vinden in wat Zijlstra het gematigde monetarisme noemt. Maar ik ben er wel vóór alles van overtuigd, dat het mone taire beleid onmisbaar is ter bestrijding van de inflatie en tegelijk dat het mone tair beleid dat niet alleen aankan.' - Staat u wat huiverig tegenover wat mevrouw Thatcher in Engeland en Pre sident Reagan in de Verenigde Staten monetair voorstaan? 'De effecten van het Amerikaanse be leid kunnen we nog niet goed beoorde len. Daarvoor is de ontwikkeling te re cent. Maar wel zie ik als een heel groot nadeel van dat beleid de bijna onver schilligheid, waarmee men de hoogte van de rente tegemoet treedt. Het is een beleid dat erop gericht is de geldschep- ping, de kredietverlening, zich binnen zeer nauwe grenzen te laten voltrekken. Ongeacht de prijs, die daar voor het geld uitrolt, dus ongeacht de hoogte van de rente. Het resultaat is, dat we nu al geruime tijd zitten met rentevoeten, zo hoog, dat daardoor de economische ac tiviteit ginds, maar ook hier en elders, wordt afgeremd.' - Het etiket 'links' is zo verschrikkelijk vaag, hebt u eens gezegd. Uzelf zoekt zijn inhoud in begrippen als naastenlief de, bewogenheid voor je omgeving en opkomen voor hen die in de knoei zit ten. Speelt dat mee in beslissingen die u moet nemen? 'Ja, inderdaad, maar die overwegingen kunnen het ook wel noodzakelijk ma ken, dat je op korte termijn hele harde en ogenschijnlijk niet zo erg sociaal be wogen maatregelen toch moet nemen. Ik vind het veel belangrijker, dat wij over tien en over twintig jaar ons nog steeds een hoog niveau van sociale voorzienin gen kunnen permitteren, dan dat,ik van daag zou moeten vechten om 1 meer of minder prijscompensatie. Je kunt wel eens op de korte baan keuzes moeten maken voor een vrij hard lijkend beleid in de sfeer van sociale voorzieningen, in het begrotingsbeleid, in de loonvorming, juist om op de lange baan in staat te zijn al die leuke dingen nog steeds te kun nen blijven betalen.' - Nog één vraag, meneer Duisenberg. Beklemt u de gedachte aan de grote verantwoordelijkheid van uw nieuwe functie wel eens? 'Als ik ja zou zeggen, zou ik liegen. Ik ben nog niet zo oud, maar ik heb toch al wel een beetje ervaring. Ook als minis ter en ook bij de Rabobank heb ik aan de top gestaan. Daar raak je ook aan ge wend.' JRH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 11