Ontwikkeling credit unions in cijfers (x min Afrikaanse francs per31 /12) 1977 1978 1979 Toevertrouwde middelen (spaargelden: boekje) 985 1366 1799 Leningen 634 926 1263 Reserves 33 47 68 redenen omdat met name in het oosten van Kameroen de geaardheid van de bevolking en relatief lage bevolkings dichtheid het oprichten van credit uni ons bijzonder moeilijk maakt. In de ge bieden waar de credit unions werkzaam zijn, bestond veelal vanouds een zekere spaartraditie: hetzij binnen de familie hetzij groepsgewijs per dorp. Op die ba sis en de bestaande sociale controle voortbouwend zijn de eerste credit uni ons opgericht. Hoe moeten we nu zo'n kleine spaar- en kredietcoöperatie in een dorp zien? Iedere credit union heeft een bestuur en soms een full-time maar meestal een part-time kassier. In het bestuur hebben zitting onder andere gemeenteraadsle den, gemeente-ambtenaren, onderwij zers, landbouwers en handelaren, res pectievelijk middenstanders. Dubbel functies komen veelvuldig voor. Dorps hoofden hebben overwegend geen zit ting in de plaatselijke besturen. Een raad van toezicht ontbreekt, maar daar staat tegenover een veel sterkere en frequen tere betrokkenheid van de algemene le denvergadering. Deze laatste functio neert ook als sociale ontmoetingsplaats en het wordt gewenst geacht dat ze minstens één keer per maand bijeen komt en het verslag aanhoort van het bestuur. Dit mondt veelal uit in een ge zellig samenzijn. In de grotere plaatsen en bij de grotere credit unions is de betrokkenheid van de leden vaak - maar niet altijd - minder. De credit union moet op het platteland concurreren met de traditionele geld schieters en groepsspaarvormen. De geldschieters zijn relatief snel, vragen weinig paparassen en stellen geen an dere voorwaarden dan tijdige terugbe taling. De credit union is daarentegen goedkoper, kan spaargelden bewaren op een relatief veilige manier en biedt de mogelijkheid tot sparen met kleine bedragen tegelijk. De bestuurderen ont vangen geen of een geringe financiële vergoeding, terwijl een beperkt aantal kassiers een geringe kostenvergoeding heeft. Dit schept problemen want elders is meer te verdienen. Een gekwalificeer de boekhouder is veel gevraagd en ook bij de commerciële, in de grote plaatsen opererende, banken. Veel boekhouders van credit unions ontbreekt overigens de nodige opleiding. Vanuit de league worden cursussen georganiseerd om deze situatie te verbeteren. Inspecteurs in dienst van de league controleren de boekhouding en geven de plaatselijke credit unions advies op velerlei terrein: met name management, bouw, beveili ging en kredietbeheer. Er zijn enkele relatief grote credit uni ons, maar het merendeel is klein. De toevertrouwde middelen variëren per credit union van f15 000,- tot bijna f 1,5 miljoen. Er is vrijwel evengrote spreiding in levensvatbaarheid. Vele kleinere credit unions stagneren en kun nen met moeite het hoofd boven water houden. Dit is een voortdurende bron van zorg en discussie. De leden van de credit unions De credit unions zijn opgericht om ook de kleine man de mogelijkheid tot spa ren en lenen te bieden tegen een relatief redelijke vergoeding. Voor de commerciële banken is het kos- tentechnisch onaantrekkelijk voor de kleine spaarders iets te doen. De credit unions zijn erg aangeslagen bij deze groep. Middenstanders en boeren voe len zich er ook vaak wel bij en in plaat sen waar kantoren van commerciële banken ver weg liggen, loopt het lid maatschap door alle inkomensklassen en bevolkingsgroepen heen. Ook in de steden is het een uitkomst voor de klei ne luiden. Dit wordt bewezen door de Credit Union Azire te Bamenda een van de grootste, maar gevestigd in de stad. Het begrip stad betekent hier wel iets anders dan bij ons overigens, leder gezin heeft als het even kan een lapje grond voor verbouw van mais en bana nen, ook in de steden. Credit unions zijn daarom niet alleen op het platteland no dig, maar net zo goed in de steden. De credit unions in cijfers Het aantal leden van de met CAMCCUL geassocieerde credit unions bedroeg ruim 28 500. Daarenboven zijn er nog zo'n 12 000 leden van de Discussion Groups, de in oprichting zijnde nog niet erkende credit unions. Het is van belang ons te realiseren dat vele individuele le den een groep kleine spaarders of een gezin vertegenwoordigen. De individue le inleg van de groepsleden wordt in de statistieken vaak niet geteld - alleen het totaal van de groepsinleg. Het uitzettingspercentage van sommige credit unions is zo hoog dat deze een le ning van CAMCCUL hebben gekregen om de groei te kunnen bijbenen: dit kunnen we vergelijken met een groeifa- ciliteit in onze organisatie. Er bestaan verschillende types credit unions: die met een open lidmaatschap (geografisch werkgebied) en die met gesloten lidmaatschap binnen een insti tuut of bedrijf (soort bedrijfsspaar- en leensysteem). De laatste groeien als kool omdat er veelal automatisch wordt gespaard en de risico's door sterke controlemogelijk heden gering zijn. De credit unions met open lidmaatschap zijn veel groter in aantal maar kleiner in balanstotaal met een enkele uitzondering, waaronder de grootste met een balanstotaal van om gerekend f 1,8 miljoen. De credit unions met open lidmaatschap hebben het veel Voor het dorpshuis in Kedjom Ketinghi V.i.n.r.: dr. Makumbi IACOSCAde heer Ntune (voorzitter van de Kedjom Ketinghu Council); de Fon (traditionele heerser) en de heer Ndofor generaI manager CAMCCUL). moeilijker bij de ledenwerving en het kredietbeheer. Maar de samenhang tus sen de leden is vaak groter, vooral bij de kleine. De leningen per lid mogen maximaal 2 a 3 maal het gespaarde bedrag bedragen met een looptijd van 1 a 2 jaar - vaak gecontinueerd in de praktijk voor lange re periodes. Het bouwen of verbeteren van de boerderij of eigen woning, schoolgelden, medische zorg, oogst en gezinsproblemen zijn de belangrijkste redenen voor het opnemen van een le ning. Veelal wordt geborgd door familie leden en zekerheid verlangd. Dat het kredietbeheer niet altijd even eenvoudig is, zal duidelijk zijn. De wet verschaft weinig mogelijkheden om effectief te gen fraude of wanbetaling op te treden. Dit leidt incidenteel zelfs tot dubieuze debiteuren onder bestuurderen. De credit unions kennen in feite slechts 3 basisprodukten: 1 de gewone rekening (gecombineerd DOS/privérekening) 2 de spaarrekening: inleg middels boekje 3 de lening met variërende looptijden en een rente van 1 per maand. De openingstijden variëren van na kerk tijd en/of tijdens de wekelijkse markt, tot 5 dagen per week. De grotere credit unions hebben reeds een full-time kas sier in dienst tegen een bescheiden ver goeding. Het merendeel is echter part time boekhouder zonder vergoeding be houdens een incidentele. Er zijn kanto ren met ingemetselde safe, balie en ar chiefkasten. Maar dit blijven uitzonde ringen. Zaken worden gedaan óf in de huiskamer óf in geleende ruimten van in- en verkoopcoöperaties, vervolg op pagina 39

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 41