misbruik bv's oorlog verklaard De regering wil het op grote schaal toegepaste misbruik met besloten vennootschappen gaan aanpakken. Daartoe is een wetsontwerp bij de Tweede Kamer in behandeling. Het voorziet onder meer in de moge lijkheid om bestuurders van rechtspersonen, zoals besloten vennoot schappen, onder bepaalde omstandigheden hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor de voldoening van loon- en omzetbelastingen, sociale premies en bijdragen in een bedrijfspensioenfonds, welke door de be trokken rechtspersonen verschuldigd zijn. 31 Misbruik van rechtspersoon In het rechtsverkeer vervullen rechts personen een onmisbare functie. Zij kunnen bijv. door middel van hun orga nen overeenkomsten aangaan en zake lijke rechten - zoals eigendom, recht van erfpacht en recht van hypotheek - verwerven. Als uitgangspunt bij rechtspersonen geldt dat deze zelf voor hun verplichtin gen aansprakelijk zijn en niet bijvoor beeld de bestuurder daarvan in privé die gehandeld heeft in zijn hoedanigheid van vertegenwoordiger. Kwaadwillende lieden hebben dit gegeven al vroeg on derkend en hebben hiervan dankbaar gebruik gemaakt. Zij hebben rechtsper sonen - meestal BV's - in het leven ge roepen met het oogmerk zichzelf of an deren te verrijken ten kosten van de cre diteuren. Dezen worden meer dan eens gecon fronteerd met een niet solvabele rechts persoon, welke in staat van faillisse ment geraakt, waarbij zij hun vorderin gen onvoldoende betaald krijgen. In zo'n situatie verschuilt de bestuurder-aan deelhouder zich achter de sluier van de rechtspersoon, zonder dat de crediteu ren deze sluier in zijn algemeenheid ter zijde kunnen schuiven, ten einde de boosdoener in persoon aan te spreken. Op deze wijze heeft de kwaadwillende gebruik kunnen maken van de voorde len van een rechtsinstrument tot groot leedwezen van de machteloze crediteu ren. In de volksmond wordt dan al spoe dig gesproken over misbruik. Juridisch gezien ligt het echter niet zo eenvoudig. Rechtspersonen worden vaak ook in het leven geroepen om be drijfsmatig een bepaalde activiteit te Mr. J. J. H. van Boxtel Juridische Zaken gaan uitoefenen, die niet ontbloot is van risico's. Het hoeft dan ook niet verwijt baar te zijn, indien men de risico's on derkent en deze wenst te beperken tot het vermogen dat bijvoorbeeld in een BV is ingebracht en door deze is verwor ven. Anders wordt het wanneer men reeds vooraf het duidelijke oogmerk heeft om de crediteuren van een derge lijke rechtspersoon te benadelen. Volgens de geldende rechtspraak is het in zo'n geval mogelijk door de rechts persoon heen te breken en de zich er achter verschuilende verantwoordelijke personen van onrechtmatig handelen te betichten en hen voor schadevergoe ding aan te spreken. Maar de moeilijk heid hierbij is dat de eisende partij het gestelde onrechtmatig handelen dient te bewijzen. Wettelijke maatregelen Sinds jaar en dag zijn de praktijken van koppelbazen in de bouwnijverheid en in de metaalindustrie in de havengebieden bekend. De gedupeerde crediteuren zijn hier met name de belastingdienst en de bedrijfsvereniging: in te houden loonbe lasting en sociale premies worden niet voldoende afgedragen, doch verdwijnen in de beurs van de koppelbaas. Sinds 1970 is voor het optreden als kop pelbaas een vergunning nodig. Malafide koppelbazen konden deze moeilijk krij gen, zodat men in deze kringen overging tot de oprichting van BV's welke zijn gaan optreden als onderaannemers. Hierdoor kon meestal ontkomen wor den aan het vergunningsvereiste. Om aan deze ongewenste ontwikkelin gen paal en perk te stellen heeft de re gering in augustus 1979 al een wetsont werp ingediend, dat voorziet in het creë ren van een hoofdelijke aansprakelijk heid ten laste van aannemers voor be lasting en premieschulden van hun on deraannemers, de zogenaamde 'keten aansprakelijkheid'. Het betrokken wets ontwerp is nog steeds in behandeling. Maar aangezien dit wetsontwerp alleen beoogt om een hoofdelijke aansprake lijkheid in de tak van de aannemerswe reld in te voeren, kan van bestrijding van het misbruik van rechtspersonen in het algemeen niet gesproken worden. Daar om is een tweede, in de aanhef van dit artikel genoemd, voorstel ingediend, dat de hoofdelijke aansprakelijkheid van be stuurders van rechtspersonen voor be paalde schulden meer in het algemeen moet regelen. Alvorens aan dit tweede wetsontwerp uitgebreide aandacht te besteden is het dienstig te vermelden dat binnenkort nog een derde wetsvoorstel zal worden aangeboden. Dit zal ten doel hebben de bevoegdheden van een curator uit te breiden om, ingeval van faillissement van een vennootschap, van de bestuur ders schadevergoeding ten behoeve van de boedel te vorderen. In het derde wetsontwerp zal centraal staan dat bestuurders onbehoorlijk be stuur verweten kan worden waardoor zij ten behoeve van alle crediteuren van de vennootschap aansprakelijk zijn. De drie genoemde wetsontwerpen kun nen gezien worden in het licht van de heilige oorlog die de wetgever heeft verklaard aan benadelers van crediteu ren welke misbruik maken van de mo gelijkheden die een rechtspersoon biedt. Vooral de belastingdienst en de bedrijfsverenigingen krijgen met de voorgenomen wetswijzigingen krach tige en efficiënte wapens in handen. Hoewel de cijfers niet alles zeggen, zij vermeld dat de bedrijfsverenigingen in 1979 ongeveer tachtig miljoen aan pre mies voor werknemersverzekeringen niet geïncasseerd kregen en dat de be lastingdienst in 1979 ongeveer 102 mil joen gulden moest ontberen aan loon belasting en premies volksverzekerin gen. De lasten hiervan worden door de goedwillenden gedragen. Dit is een van de achtergronden van de voorgenomen versterking van de positie van de ge noemde instanties als crediteuren. Een verdere rechtvaardiging kan gevonden worden in het feit dat deze crediteuren hun debiteuren niet kunnen uitzoeken

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 35