rabobank nederland in de hoofdstad rabobank amsterdam in vernieuwd pand aan de dam Rabobank Nederland heeft haar vaste plaats gekregen in het hart van Amsterdam. In een tijd waarin veel bedrijven de hoofdstad en in het bijzonder het centrum lijken te ontvluchten, is het verheugend te con stateren dat onze organisatie erin is geslaagd zich passend, en waar dig, in het financiële centrum van Nederland te presenteren. In de vroegere 'Groote Club' op de hoek van de Paleisstraat en de Kal- verstraat - direct naast het paleis - heeft de Rabobank Amsterdam nu een (rayon)kantoor voor alle bancaire functies die in het kloppend hart van onze hoofdstad noodzakelijk zijn. In het uit 1912 stammende gebouw is de begane grond ingericht voor dienstverlening aan particulieren, terwijl op de verdiepingen erboven de kantoren voor de handelsdiensten en andere dienstverlening aan het bedrijfsleven zijn gevestigd. Naar aanleiding van de ingebruikname van het nieuwe kantoor aan de Dam, spraken wij met de algemeen directeur van de Rabobank Am sterdam, de heer W. J. J. Greve. 22 Het is in deze omgeving dat de handel een aanvang nam: eerst rond de Oude Kerk, daarna in de Beurs van Hendrik de Keyser, die opgevolgd werd door de Beurs met de 'pilaren' van Zocher, op de plaats waar heden de Bijenkorf staat. Hier vonden in feite voor het eerst diver se soorten handel elkaar op grote schaal, zoals de geld-, graan- en effec tenhandel, terwijl diverse produkten- contracten ook aldaar gesloten konden worden. Of het door het gewicht van de handelaren kwam, of door de kwaliteit van de fundering, laat de geschied- Waarom een nieuw kantoor op de Dam? W. Greve: 'De Dam is een ontmoe tingsplaats bij uitstek in Nederland, waar alle dag de particulier, de toerist en de zakenman elkaar ontmoeten. Op een doorsnee zonnige dag passeren meer dan 100 000 mensen de Dam en dus nu ook ons kantoor. Veel mensen dus, die om veel diensten vragen en voor een dienstverlenend bedrijf als de Rabobank is het essentieel om déér aanwezig te zijn waar bancaire diensten worden gevraagd. Niet dat die 100 000 allemaal cliënten zijn, maar 40 van de Nederlanders bankiert bij een Rabo bank. En dat betekent, dat wij met het nieuwe kantoor juist ook heel veel cliën ten van Rabobanken buiten Amsterdam nu nog beter en sneller van dienst kun nen zijn. Ook deze cliënten komen hier hun eigen vertrouwde Rabobank tegen.' Heeft het nieuwe kantoor ook een func tie voor de toerist? 'Zeker, en dan zien wij onszelf niet al leen als bankier voor de binnenlandse (Nederlandse) toerist, die één of meer malen per jaar uit alle delen van het land naar Amsterdam toe komt, maar natuurlijk ook voor de ruim 1,6 miljoen buitenlandse toeristen die elk jaar Am sterdam aandoen en ik heb er alle ver trouwen in, dat dit aantal in de toe komst eerder zal toe- dan afnemen.' Stellen dit soort zaken nog nadere eisen aan het kantoor? 'Niet alleen het aantal mensen, maar vooral ook de soort van diensten die toeristen en particuliere cliënten vragen, waren voor ons reden om de inrichting helemaal daarop af te stemmen. Zo hebben we voor de kashandelingen die snel verricht moeten worden, zoals het wisselen van vreemde valuta, een 'moneyshop' (vreemd-geld-winkel) in gericht. Deze 'moneyshop' heeft een ei gen, open verbinding met de Kalver- straat. Vooral door de scheiding van diensten, zijn we in staat onze zakelijke relaties F. P. R. Selle, Hoofd Effectenkantoor Amsterdam en auteur van dit artikel, neemt het werk door met secretaresse Suzanne Flor. schrijving onvermeld, zeker is dat in het begin van de 20e eeuw de Beurs van Zocher begon te verzakken waardoor deze afgebroken moest worden. Toen gingen de diverse handelsvormen weer uiteen: de effectenhandel naar een nieuw gebouw, Beursplein 5, gebouwd met meer persoonlijke aandacht en vaak ook sneller te helpen.' Zakelijke relaties? Bedoelt u de be staande cliënten of juist nieuwe, die u in de city hoopt te krijgen? 'Beide! Vanzelfsprekend zijn we er bij de W. J. J. Greve nieuwe vestiging vanuit gegaan, met name onze zakelijke cliënten in de bin nenstad letterlijk en figuurlijk zoveel mogelijk tegemoet te komen. Maar ik verwacht, dat veel meer ondernemers uit de middenstand en het midden- en kleinbedrijf, die in de city zijn gevestigd, zich eigenlijk best tot de Rabobank aan getrokken voelen, vooral nu wij voor ve len van hen naast de deur zijn gekomen met het (rayon)kantoor voor het cen trum.' Denkt u, met al die andere banken in de buurt, nog in die zakelijke markt te kun nen penetreren? Bent u niet twintig jaar te laat? 'Een ondernemer met een goed produkt en een goede dienstverlening is nooit te laat. Verder moet u zich realiseren, dat we als Rabobank Amsterdam pas 10

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 26