Er zijn ook maatschappelijke tendensen waar te nemen die omvang en samen stelling van de consumptieve vraag en de mobiliteit van de consument op lan gere termijn beïnvloeden. De afnemen de bevolkingsgroei, de vergrijzing van de bevolking, de toename van het aan tal werkende gehuwde vrouwen en de stijgende energieprijzen zijn er enkele van. Het is aan de kruidenier-manager om op deze ontwikkelingen in te spelen. Perspectieven Aangenomen mag worden dat het aan tal bedieningszaken verder zal teruglo pen. Dit zal waarschijnlijk ook het geval zijn bij de kleinschalige zelfbedienings zaken. Hoewel anderzijds opnieuw een waardering is te bespeuren voor kwali teit, service en persoonlijke (h)erken- ning van de consument in de gereno veerde buurtwinkel. De zogenaamde 'service-distributie' is een aspect dat aandacht verdient in ver band met de gesignaleerde vergrijzing van de bevolking, stijgende energieprij zen en maatschappelijke ontwikkelin gen. Er liggen voor de slagvaardige, zelfstan dige ondernemer in de levensmiddelen branche nog mogelijkheden. Een vijftal daarvan stippen we even kort aan. Specialisatie, marktsegmentatie, uit breiding assortiment, samenwerking en informatieverzameling zijn aspecten, die de innoverende detailhandelsonderne mer in zijn plannen kan betrekken. De opkomende tendens tot specialisa tie (verswinkel, reformartikelen en der gelijke) biedt alternatieve mogelijkhe den. Een zorgvuldige overweging is uiteraard geboden, want het zich richten op de gespecialiseerde verkoop betekent her oriëntatie en hiermee kunnen aanloop verliezen gepaard gaan i.v.m. de tijd, die gemoeid is met imagevorming bij de consument, verkoop door recommanda tie enz. Een onderwerp dat de laatste jaren aan betekenis en inhoud heeft gewonnen en een oplossing kan bieden bij stagneren de omzetontwikkeling is de segmenta tie van de markt. Bij segmentaties wordt op basis van een consumentenonderzoek de markt in beeld gebracht en worden verkoopfor mules ontwikkeld. Domineert het prijs gevoelige publiek dan zal de onderne mer kiezen voor beperkte service, scher pe marges, die meer omzet moeten op leveren (denk aan het type discountza ken). Indien recente ervaringen indicatief kunnen zijn, is onder druk van de alge mene versobering een prijsbewuster consument te signaleren, die de winkels minder frequent bezoekt. Wenst daarentegen de duidelijk in een verzorgingsgebied aanwezige koop krachtige bevolking goede kwaliteit en service, en zijn deze consumenten min der prijsgevoelig, dan kan een andere formule worden geïntroduceerd. Tussen deze uitersten bestaan varianten, zodat meerdere verkoopformules worden toe gepast. Ook hier geldt: bezint, eer gij begint. Een experiment met winkelformules kan grote financiële consequenties hebben. Een zorgvuldig onderzoek is noodzake lijk. Een fenomeen, dat het segmentatie-as pect in zich bergt is de op een onlangs gehouden distributie-congres gepresen teerde, 'supermarkt nieuwe stijl'. Deze heeft haar assortiment afgestemd op de buurt en is in wezen een 'convenience- shop': de dagelijks noodzakelijke artike len worden overzichtelijk gepresen teerd, zodat de consument een tijdsbe sparing kan realiseren ('gemakswinkel'). Er moet een intensieve samenwerking ontwikkeld worden tussen zelfstandige groot- en kleinhandel. De groothandel als vrijwillig filiaalbedrijf (A 0, Spar, Végé, TIP, Kroon, Vivo, Centra etc.) en inkoopverenigingen (Sperwer, Unika, Superunie etc.), die immers belangheb bende partijen zijn, kunnen en mogen zich niet afzijdig opstellen. Door zaken als het bevorderen van onderlinge con tacten tussen de ondernemers, het op stellen van marketingplannen, het sti muleren van bedrijfsvergelijking, het ge ven van bedrijfseconomisch'e en com merciële adviezen, het geven van ge richte publiciteit enz. kunnen de onder nemers grote diensten worden bewe zen. Wanneer de ondernemers als van ouds hun eigen betrokkenheid en die van hun familie, alsmede een flinke do sis flexibiliteit hieraan toevoegen, hoeft tegen de perspectieven niet a priori somber te worden aangekeken. Het aantal faillissementen in het levensmid- delenbedrijf is in vergelijking met ande re branches tot dusver zeer beperkt. Er zijn andere branches aan te wijzen, die op het ogenblik door een dal gaan, waarvan de bodem nauwelijks zichtbaar lijkt. Dit mag de ondernemer in de le vensmiddelenbranche er niet toebren gen weg te dutten in een bepaalde sfeer van zelfgenoegzaamheid. Er wordt hem in de huidige omstandig heden misschien wat meer tijd gelaten om ontwikkelingen te signaleren en zijn plannen bij te stellen. Hij kan daartoe adviezen inwinnen bij zijn accountant, eigen organisatie, Consulentendienst van het KNOV en NCOV, Centraal Insti tuut voor het Midden- en Kleinbedrijf én bij de Rabobank. Het marktaandeel van de Rabobank in de detailhandel ligt op circa 40 maar is in de levensmiddelenbranche aan merkelijk groter. Ook de meest bekende groothandelsbedrijven hebben een re kening-courant bij onze bank, waardoor het betalingscircuit kort is. De Rabobank is dus ook belanghebben de partij en volgt daarom de ontwikke ling in de branche nauwlettend. Door haar grote bekendheid met plaatselijke ontwikkelingen kan zij de ondernemer over nieuwe vestigingspunten informe er dit winkeltje (links) van de Stichting Kruideniersmuseum in Utrecht gaat het nog toe als bij een oude grutter. De 'vrijwillige'kruideniers laten een klant wat proeven en zijn duidelijk tevreden met het resultaat (rechts). ren en bestaande vestigingspunten eva lueren; indien gewenst worden gerichte vestigingsadviezen gegeven. Ten slotte zal het dienstenpakket, waar in financieringen een belangrijke plaats innemen, voortdurend worden getoetst aan de eisen van de ondernemer. Om kort te gaan: de Rabobank zal ook deze branche blijven begeleiden met geld en goede raad.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 37