36 somber. van grutter tot ondernemer-manager- 'prijzenslag' zal hebben op de marges van de zelfstandige detaillist is op dit moment nog niet vast te stellen. Aan de kostenkant vormen de perso neelslasten, inclusief gewaardeerd on- dernemersloon, de belangrijkste post. In procenten van de omzet bedragen deze circa 12 a 15%. Het Economisch Insti tuut voor het Midden- en Kleinbedrijf is momenteel bezig met een gedetailleer de rentabiliteitsstudie. Het is overigens interessant om eens te vernemen hoe de detaillist zelf tegen zijn exploitatierekening aankijkt. Dit kan Ontwikkelingen en trends De toekomst - zowel op korte als op langere termijn - wordt mede bepaald door ontwikkelingen die buiten het in- vloedsveld van de ondernemer liggen. Tot deze zogenaamde exogene factoren behoren de snelle opmars van de auto matisering en 'maatschappelijke ont wikkelingen' (b.v. kleinere gezinnen; al- leenwonenden). De tijd ligt nog niet zover achter ons dat de goederen thuis werden bezorgd. Dit arbeidsintensieve werk wordt tegen woordig, afgezien van bezorging via ambulante verkooppunten zoals de rij- waarna de bestelling de volgende dag aan de deur wordt gebracht. De geauto matiseerde verwerking van de bestellin gen maakt het mogelijk om een efficiënt en dus minder arbeidsintensief en kost baar routeschema voor de besteldienst te ontwerpen. Het bovenstaande is slechts een illu stratie van de grondige wijze waarop het huidige distributienet zich kan wij zigen. Uiteraard zal de beschreven si tuatie door allerlei maatschappelijke weerstanden niet op stel en sprong ver anderen, maar via een evolutieproces worden bereikt. De eerste stap in dit LAURIERBLADEREN tANHL jTMUlc, WITTE1 worden afgelezen uit de recente resulta ten van een jaarlijkse enquête, uitge voerd door de gezamenlijke Kamers van Koophandel. Het blijkt dat de detailhan del in levensmiddelen (grotendeels pri maire levensbehoeften) tot nu toe min der van de economische recessie te lij den heeft gehad dan de detailhandel in zijn totaliteit. Niettemin zijn ook onder de deelnemers in de levensmiddelen branche de verwachtingen voor 1981 dende SRV-winkels, nauwelijks meer bedreven. Het is echter zeer goed mo gelijk dat het 'ouderwetse' gebruik, ge stoken in een nieuw jasje, in ere zal worden hersteld. Futurologen voorspel len dat de 'aanbiedingen van de week' in het jaar 2000 ons zullen bereiken met behulp van een viewdata-systeem. Het wekelijkse boodschappenlijstje kan dan vanuit de luie stoel worden samenge steld en doorgegeven aan de computer van de levensmiddelendistributeur, proces is het automatiseren van kassa handelingen. De huidige economische recessie kan worden gezien als de belangrijkste maatschappelijke ontwikkeling die op korte termijn de toekomst van de detail handel bepaalt. Overigens zal naar ver wachting de consumentenvraag naar le vensmiddelen minder scherp reageren op de dalende koopkracht dan die naar duurzame consumptiegoederen (textiel, auto's, keukens, afwasmachines etc.).

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 36