van grutter tot ondernemer manager de kruidenier: ont wikkelingen in het ondernemerschap 34 Een belangrijke branche, die detailhandel in levensmiddelen. Hij is de hoofdrolspeler bij de voorziening in dagelijkse levensbehoeften en biedt daarbij veel werkgelegenheid. De ondernemer is er in een voortdurende concurrentiestrijd verwikkeld bij het dingen naar de gunst van de consument, die een bepaalde voorkeur heeft ten aanzien van prijs, kwaliteit, service, bereikbaarheid van en parkeergelegenheid bij de zaak, sfeer, assortiment enz. De ondernemer weet welke mix van deze factoren het best bij zijn cliëntèle past; daarbij wel beseffend dat accenten voortdurend worden verlegd. Dit is de derde aflevering in een serie over diverse bran ches in het midden- en klein bedrijf. Deze artikelen worden geschreven in het kader van de produkt-marketing plan ning. De daarin verwoorde visie op de gang van zaken in de diver se bedrijfstakken is getoetst bij onze praktijkmensen. De artikelen zijn co-produk- ties van het produkt-manage- ment Handel, Nijverheid en Instellingen, de Stafgroep Economisch Onderzoek (afd. Bedrijfstakonderzoek) en onze praktijkmensen (kredietadvi seurs). De kruidenier is (ondernemer)manager geworden. Hij kent de prioriteiten van de consument en houdt bij de samen stelling van het assortiment hiermee re kening. Hij volgt de omzet-, marge- en kostenontwikkeling op de voet en neemt - indien nodig - maatregelen. De schaalvergroting leidt tot niet geringe investeringen, die rendabel gemaakt moeten worden. Mede dank zij techni sche hulpmiddelen zoals automatische kassa's, weeg- en snijmachines e.d. kan de arbeidsproduktiviteit worden ver hoogd. De financieel-economische as pecten vragen van de ondernemer aan merkelijk meer aandacht dan vroeger het geval was. In het concurrentievlak heeft hij te ma ken met een sterk opkomend grootwin kelbedrijf (GWB) zoals Albert Heijn, EDAH (V D), Albrecht, Jac. Hermans en anderen. Dit penetreert onder meer via overname van bestaande groothan delsbedrijven. Ook kleinere plaatsen ko men in de interessesfeer van deze reu zen. Voeg daarbij de in de loop der jaren fors toegenomen mobiliteit van de be volking en het wordt duidelijk dat de zelfstandige detailhandelaar in levens middelen onder geheel andere omstan digheden functioneert dan 20 jaar gele den. Drs. J. W. Marinissen Bedrijfstakonderzoek J. M. Meienhorst plv. Hoofd Financiering Handel, Nijverheid en Instellingen Schaalvergroting versus specialisatie Schaalvergroting is een ontwikkeling Marktaandelen in 1975 1977 1979 Grootwinkelbedrijf/coöp. 35,0 38,4 38,8 Zelfstandig groot 34,6 33,7 35,0 Zelfstandig midden 18,0 16,8 15,9 Bron: Zelfstandig klein 12,4 11,1 10,3 A. C. Nielsen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 34