4' bezoek aan verre oosten succes voor bedrijfsleven Nederland is vanouds een natie van zeevaarders en kooplieden. Er is ons veel aan gelegen dat imago ook in deze tijd wereldwijd uit te dragen. Zeevaart en koopmanschap hangen nauw met elkaar samen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het Nederlandse bedrijfsleven zich nu al weer voor de tweede keer per schip kwam presenteren in gebieden waar het graag zaken mee doet. Het succes van de varende expositie Holland Expo I, waarmee begin 1979 de kusten van het Arabisch schiereiland werden bezeild, was zo groot dat werd besloten om begin dit jaar met de Holland Expo II het Verre Oosten aan te doen. De landen, die bezocht werden zijn: Zuid-Korea, Taiwan, Hongkong, Filippijnen, Singapore, Maleisië en Indonesië. Het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering en het ministerie van Economische Zaken speelden het weer klaar om ruim 120 Nederlandse ondernemingen met stands op deze boot vertegenwoordigd te krijgen. Het doel van de reis: exportbevordering. De economieën van de 7 bezochte landen behoren tot de snelst groeiende ter we reld. Dit betekent voor hen een stijgen de behoefte aan import van technisch hoogwaardige produkten. De vertegen woordigers van het Nederlandse be drijfsleven willen graag bij deze markt betrokken worden. Ook de Rabobank was present met een grote stand. De 'bemanning' ervan stond klaar om de naam die de bank door de steeds toenemende internatio nale activiteiten reeds in het buitenland verworven heeft, in de zeven bezochte landen grotere bekendheid te geven. Ook stond zij aan boord gereed om de mede-opvarende bedrijven direct te be geleiden bij financiële of exportaangele genheden. Belangrijk was ook het con tact met onze correspondentbanken in de verschillende landen die de boot aandeed. In dit artikel wordt met behulp van en kele cijfers getoond waarom Nederland zich niet kan veroorloven hier de boot te missen. De eerste, telefonisch doorge geven, bevindingen van de Areamana- ger voor Azië staan hiernaast in een apart kader afgedrukt. Wat maakt de markt in het Verre Oosten zo interessant? Zoals reeds gezegd groeien de nationale produkties en hierdoor ook de afzetmo gelijkheden in de landen van het Verre Oosten gemiddeld veel sneller dan in andere delen van de wereld. Tabel 1 toont voor een aantal landen het bruto nationaal produkt voor 1979 en het ge middelde reële groeipercentage van de laatste drie jaren. Nu zijn weliswaar voor enkele landen, met name Indone sië, Filippijnen en Zuid-Korea, in het af gelopen jaar deze cijfers wat minder ge worden, toch blijft er nog een groei markt over waar ook Nederland van kan profiteren. Tabel 1 BNP IN 1979 1977-1979 EN DE GEMIDDELDE REËLE GROEIVOET ERVAN VOOR Bruto nationaal Gem. reële produkt US groeivoet miljoen 1979 1977-1979 1 Zuid-Korea 61 496 9,6 2 Taiwan 29 730 11,7 3 Hongkong 15 479 12,7 4 Filippijnen 29 380 5,5 5 Singapore 8 947 11,1 6 Maleisië 19 587 9,2 7 Indonesië 58 291 8,0 Interessant binnen deze regio is het sa menwerkingsverband van de volgende vijf landen: de Filippijnen, Indonesië, Maleisië, Singapore en Thailand. Deze 'Association of South-East Asean Nations' (Asean) wil de ontwikkeling van de aangesloten landen bevorderen door een gezamenlijke aanpak van eco nomische aangelegenheden en door ge- Drs. H. J. Berenschot Internationaal Onderzoek meenschappelijke stellingname in de buitenlandse politiek. Zo wil men ko men tot specialisaties waarbij dank zij Asean-afspraken de industrieën van de diverse landen meer complementair aan elkaar worden en de beschikbare grond stoffen (olie) beter verdeeld worden. Hiertoe is recentelijk samen met Japan een investeringsfonds opgezet. Gege ven de politieke aspecten van dit soort samenwerkingen is men het nog niet eens geworden over het aandeel van dit land in het fonds. De landen in deze regio streven de laat ste jaren overigens naar een minder grote invloed van zowel Japan als van de Verenigde Staten. Dit doen zij door middel van het intensiveren vari de pro- duktie van hoogwaardige artikelen en tegelijkertijd door diversificatie van af nemers en leveranciers. Hierdoor is voor West-Europa de kans schoon om een groter aandeel in die markt te krijgen. Hiernaast moeten ook de afzetmarkten van China en Australië onder de aan dacht gebracht worden. De door de ex positie bezochte landen als Hongkong, Zuid-Korea en Taiwan worden be schouwd als belangrijke steunpunten van waaruit in de toekomst de bijna één miljard inwoners van China met (wes terse) produkten voorzien kunnen wor den. Ook Australië, met zijn geweldige

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1981 | | pagina 17