o.r./directie/kader
mingsraad geldt hiernaast nog dat de
belangstelling van de achterban, indien
aanwezig, zich vooral blijkt te richten op
concrete - vaak ondergeschikte - zaken
terwijl de aandacht voor beleidsaange-
legenheden vrijwel nihil blijken te zijn.
Het is echter het 'noodlot' van de onder
nemingsraad dat deze zich, als gevolg
van het voortgaande maatschappelijke
denken, steeds meer zal gaan (moeten)
richten op beleidsvraagstukken.
Het gevaar dreigt derhalve dat de af
stand tussen het ondernemingsraadslid
en de overige personeelsleden steeds
groter zal gaan worden. De 'achterban'
moet zich daar echter meer bewust van
worden.
Dit zou er toe kunnen leiden dat de be
reidheid om zich kandidaat te stellen
voor een ondernemingsraad nog verder
zal gaan afnemen; en dat, terwijl deze
bereidheid toch al niet zo groot blijkt te
zijn.
Hier ligt derhalve een belangrijke taak
voor ondernemingsraad en ondernemer
gezamenlijk. Voor de laatste alleen al,
omdat op hem de wettelijke verplichting
rust een ondernemingsraad niet alleen
op te richten maar ook in stand te hou
den.
In gezamenlijk overleg zullen ze er naar
moeten streven om het ondernemings
raadswerk voor de personeelsleden her
kenbaar en begrijpelijk te maken.
Een belangrijk hulpmiddel hierbij vormt
de publiciteit rond het vertegenwoor
digend overleg.
Bij het merendeel van de bedrijven kan
op dit punt nog veel verbeterd worden.
Het bekendmaken van de agenda en
weken later publiceren van een uitge
breid verslag is niet de meest geëigende
weg om belangstelling te kweken.
Snelle, beknopte, actuele berichtgeving
is in deze belangrijker dan uitgebreide
maar vertraagde informatie.
Een ander, effectief gebleken hulpmid
del om de contacten tussen de onderne
mingsraad en achterban te versterken,
is het actief betrekken van meer perso
neelsleden bij het ondernemingsraads
werk.
De wet op de ondernemingsraden geeft
hiertoe alle mogelijkheid door te bepa
len dat in ondernemingsraadscommis
sies ook personeelsleden kunnen wor
den opgenomen die geen lid van een
ondernemingsraad zijn.
Naar mijn mening wordt in de dagelijkse
praktijk nog te weinig gebruik ge
maakt van dit 'hulpmiddel'.
Via dit commissiewerk krijgt de onder
nemingsraad niet alleen een breder
draagvlak maar kan het werk effectiever
van de ondernemingsraad in deze kleine
ondernemingen, of een stem te geven in
de overlegvergadering (de vergadering
tussen bestuurder en ondernemings
raad) vond in de ogen van de minister
geen genade. Volgens hem zou daar
mee de klok worden teruggedraaid naar
de periode voorafgaande aan de laatste
wetswijziging, waarin dat nog wel het
geval was.
Een verlaging van de hiervoor genoem
de instellingsgrens van 35 personeelsle
den naar 25 werd evenmin overgeno
men.
In het wetsontwerp wordt de verplich
ting voor de ondernemer om voor be
paalde belangrijke bedrijfs-economi-
sche beslissingen advies aan de onder
nemingsraad te vragen, voor de kleine
onderneming beperkt. Dit advies be
hoeft slechts te worden gevraagd, in
dien de beslissing gevolgen kan hebben
voor ten minste een kwart van het aan
tal personeelsleden. De opschortings
termijn, welke de ondernemer in acht
moet nemen indien zijn beslissing van
het advies van de ondernemingsraad af
wijkt, behoeft evenmin te worden nage
komen in de kleine ondernemingen. Ook
kan de ondernemingsraad niet tegen
deze beslissing in beroep gaan bij de
ondernemingskamer van het Hof te Am
sterdam.
Met name op dit laatste concentreerde
zich de kritiek van de commissie. De
meerderheid van de leden achtte dit
toch wel een ernstige uitholling van de
adviesprocedure, zoals die geldt in grote
ondernemingen.
De minister was daarentegen van oor
deel dat met name de mogelijkheid van
beroep niet moest worden gehandhaafd
voor de ondernemingsraad in kleine on
dernemingen, omdat dit een te zware fi
nanciële last voor de ondernemer zou
opleveren.
Ten slotte leidde de kritiek op de be
perkte informatieverplichting van de on
dernemer in de kleine ondernemingen
om dezelfde reden evenmin tot wijzigin
gen in het ontwerp.
Op slechts één punt is de minister aan
de kritiek van de commissie tegemoet
gekomen. In de wet zelf is namelijk
voorzien in de mogelijkheid om bij ver
ordening van de Sociaal Economische
Raad of bij collectieve arbeidsovereen
komst de bevoegdheden van een onder-