makkelijk te onthouden en te herkennen huishoudwoord in financiële en zaken- kringen en vooral onze nieuwe vestigin gen in Frankfort en New York zullen er mee voort kunnen bouwen. En natuur lijk, het eigen land moet volgen. Je kunt slecht onder de ene naam in het buiten land en tegelijk onder een andere naam in het binnenland opereren. Dat geeft maar verwarring en brengt je identiteit in het gedrang. Dus doet vanaf 1 januari de naam Rabobank Nederland ook op het nationale terrein zijn intrede. Ik vermoed, dat die verandering in naamsgebruik weinig schok kend zal zijn. Goed, we laten ons huidige 'alias': Centrale Rabobank hele maal vallen en in plaats daarvan komen we op briefpapier en - ik noem maar iets - in personeelsadvertenties of pers berichten het woord Rabobank Neder land tegen. Het grote publiek zal het snel doorhebben, want die honderden plaatselijke Rabobanken hebben 'na tuurlijk' samen één Rabobank Neder land. Dat 'Nederland' zal als vanzelf sprekend de functie overnemen die 'Centrale' nu vervult. Het bezigen van de landsnaam duidt er meteen op dat het om iets anders gaat dan om één van die vele Rabobanken, die reeds door hun ei gen naam een geografisch beperkter werkgebied oproepen. Maar anderzijds houdt ook Rabobank Nederland net als zijn naamsvoorganger een beperking in. Zij staat niet voor de hete coöperatieve Rabobankorganisatie. Want die is méér dan alleen Rabobank Nederland: zij omvat ook de 983 aange sloten banken met hun duizenden vesti gingen. Internationaal, bijvoorbeeld in buitenlandse advertentiecampagnes, gebruiken we natuurlijk 'Rabobank Ne derland', maar op nationaal terrein zal er aan de presentatie van het geheel niets veranderen. We zullen in de publiciteit met al zijn verschijningsvormen ons be kende woordkenmerk, het logogram 'Rabobank' handhaven als aanduidig herkenningsteken voor alles wat met de Rabobankorganisatie als totaliteit te maken heeft. Alleen als we de centrale bank nadrukkelijk tegenover de aange sloten banken moeten onderscheiden, komt die nieuwe korte naam van pas. In dat opzicht zal de pers hem ook kunnen gebruiken, al zal het wel heel gewoon blijven dat we vaak over 'de Rabobank' blijven lezen. Niets op tegen, omdat het dan even gewoonlijk de hele organisatie zal betreffen. Met ons andere 'alias': centrale bank ligt het even moeilijker. In ons meinum mer schreef ik daar al een paar gevoel volle regels over. Dat alias heeft offi cieel geen poot om op te staan, de sta tuten kennen het niet, maar het zit er bij ons zo geheid in, dat we het niet zomaar opzij kunnen schuiven. Dat hoeft ook niet en dat wilen we ook niet. In ons ei gen verkeer met, voor en binnen Rabo bank Nederland (pardon, in dit geval kan ik net zo goed centrale bank schrijven) kan de organisatie rustig verder gaan met 'centrale bank' in de onderlinge omgang, ledereen begrijpt wat je be doelt, geen enkel misverstand. Dat laatste gaat voor het redactiewerk niet helemaal op. Dat beseffen we, juist omdat ook ons tot op heden dat 'centrale bank' als iets vanzelfsprekends uit de pen vloeit. Ik wil niet zeggen, dat dat na 1 januari niet meer mag en nog minder dat het nooit meer zal gebeuren. Maar onze lezers kring is zo gevarieerd, reikt zo ver over de interne kring van onze banken heen, dat we straks in onze kolommen in ieder geval als regel 'Rabobank Nederland' zullen gebruiken in gevallen waarin we tot dusver simpel van 'centrale bank' spraken. Die terminologische verande ring zal misschien even opvallen, maar bedenk dan net als wij, dat de beteken de zaak dezelfde is gebleven! Is dat nu allesKunnen we met die nieuwe roepnaam niet iets meer doen? Kan het ons geen nieuwe impuls geven? Ik kreeg een ideetje, dat ik, rijp of groen, hier maar even doorgeef. Toen dr. Verhage eind 1976 bij zijn af scheid uit handen van dr. Duisenberg, toenmalig minister van Financiën, een koninklijke onderscheiding ontving, wees Duisenberg op de structuur van onze organisatie. Hij noemde die 'zeer specifiek en nogal ingewikkeld'. Duisen berg weet er nu alles van, hij is kind aan huis, maar als zelfs het 'groene hout' van een minister er zo over dacht, wat zal het dan moeilijk zijn voor het 'dorre hout' van de doorsnee cliënt of lid! De zelfde gedachte kreeg ik bij het lezen van een recente brief van onze vorige redactiesecretaresse. Mevrouw Patty van Laar-Oxenaar woont al meer dan een jaar in Ecuador, waar haar man een vestiging van een Nederlandse bank be mant. Of ik nog maar eens precies wilde vertellen hoe die Rabobanken in elkaar zitten, want ze vond het maar moeilijk om het aan Ecuadorianen en kennissen uit te leggen. Vooral dat coöperatieve: een bank met leden maar zonder aan deelhouders en zonder winstuitkering riep daar nogal wat geïnteresseerde vragen op. Inderdaad, in dat vlak ligt nu het 'speci fieke', dat ons van andere banken on derscheidt. Je kunt het aantonen ook door de structuur minutieus uit te spel len en niet te vergeten door onze 'habi tus' in de praktijk te bewijzen. Dat lukt echter meestal niet door het er op haren en snaren op een ongelegen moment bij te slepen: er moet een aanleiding voor zijn, die de nieuwsgierigheid opwekt (zo ging dat met Patty blijkbaar ook). Zo'n aanleiding biedt 'Rabobank Neder land' ons. Bewust of onbewust zullen leden en cliënten zich afvragen of er soms 'iets nieuws onder de zon is geko men'. Een pracht kans voor iedere bank om eens wat te vertellen over de eigen bank en de organisatie. Niet te 'struc- tuur-achtig', maar in eigen woorden zeggen hoe het in elkaar zit en werkt: bestuur, raad van toezicht, invloed leden via algemene vergadering. En dan kan ook wel iets dieper in het samenspel van de hele organisatie gedoken wor den: kringvergaderingen en Centrale Kring. Zelfs de meer technisch bancaire achtergronden zoals de gezamenlijke zorg voor liquiditeit, rentabiliteit en voor een degelijke solvabiliteit kunnen dan als de nieuwsgierigheid maar eenmaal is gewekt als vanzelf aan de orde ko men. Dat hoeft niet allemaal ineens, ook met een in de tijd gespreide dosering kun je de belangstelling warm houden. In de invoering van zo'n simpele nieuwe roepnaam kan een aardige stimulans liggen om de opbouw en aard van onze inderdaad gigantische organisatie nog eens te verduidelijken. Dat is zeker geen luxe! Daar kan nog wel wat aan worden verbeterd, getuige die minister en die secretaresse. Ons laatste structuurrap port sprak indringend over onze betrek kingen tot onze leden en cliënten. Dat is op de eerste plaats een zaak van iedere bank afzonderlijk. Welnu, deze krijgen op het presenteerblaadje van de nieuwe roepnaam van hun 'centrale bank' een goede aanleiding zichzelf in het per spectief van 'Rabobank Nederland' voor eigen kring te verduidelijken. Daar zit een goed stuk kopij in voor die banken die al een eigen blad voor hun leden en cliënten hebben en ook zonder zo'n ei gen orgaan is er wel wat mee te doen: breng het bijvoorbeeld volgend jaar ter sprake op de algemene vergadering of in een gesprek met een plaatselijke bank. Volgend jaar is al over een paar dagen. Specifiek willen we blijven, maar graag in het nieuwe jaar met een duidelijker, minder ingewikkelde 'structurele indruk' naar buiten. Als we dat kunnen bereiken is meteen een waardevol stapje gedaan naar een betrokkenheid van leden en cliënten bij onze banken, zoals wij die eigenlijk wensen. Allen die dit lezen wensen wij als redac tie een gelukkig 1981 toe. Wij doen dit, in stijl blijvend, deze keer bij voorbaat mede namens Rabobank Nederland. JRH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 5